Un 64,4% de l’alumnat català pateix algun tipus de violència a l’escola
4
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

Les violències contra l’alumnat, ja sigui en forma de ‘bullying’ a l’entorn escolar, com l’impactant cas ocorregut aquest curs a Sallent que va acabar amb el suïcidi d’una menor, o en forma d’abusos sexuals, com les comesos per menors contra d’altres menors fora del centre educatiu a Badalona, han alterat aquest últim curs escolar i han fet saltar totes les alarmes. És un assumpte que és sobre la taula del Govern, en vista no només d’aquests successos, sinó també de les vivències dels estudiants catalans que es reflecteixen a l’Enquesta de Convivència Escolar i Seguretat a Catalunya, que les conselleries d’Educació i Interior han presentat aquest dilluns i que entre abril i juny del 2022 va recollir les opinions de 2.524 alumnes del cicle superior de primària, de 5.158 alumnes d’ESO i de 2.458 de batxillerat i cicles formatius de grau mitjà. En total, 10.140 joves d’entre 12 i 18 anys.

Un 18,9% d’alumnes de primària afirmen haver rebut comentaris de tipus sexual

Segons aquesta enquesta, que aquest any arriba a l’quarta edició, un 64,4% de l’alumnat és víctima d’algun tipus de violència. Les xifres indiquen que en l’educació secundària hi ha un augment de 17,5 punts respecte a edicions anteriors. En canvi, es detecta un descens de 4,1 punts en l’educació primària. Les principals conductes que nens i nenes descriuen són les burles (46%), el deixar de banda o marginar (39,3%) i la violència física (29,3%). Un 15,8% de l’alumnat declara haver patit comentaris o gestos de tipus sexual.

A més, un 13,8% de l’alumnat afirma haver patit violència digital. Entre les conductes més habituals hi figuren rebre amenaces per fer coses que no volen fer (41,2%) o comentaris, missatges o gestos de contingut sexual (41%).

Aquestes violències són percebudes per un 84,4% de l’alumnat, que consideren que hi ha companys que pateixen violència escolar. Interior i Educació han remarcat, en positiu, que després de quatre edicions en les quals aquesta percepció que hi havia escolars maltractats anava en augment, aquest any les xifres «semblen reduir-se o, almenys, estabilitzar-se».

Un 62,6% d’estudiants afirmen haver presenciat algun episodi d’assetjament escolar i més del 50% assegura que ha intentat «ajudar com ha pogut». Entre els principals motius darrere d’aquestes conductes d’assetjament, se citen l’aspecte físic (38,7% de casos), l’orientació sexual (12,7%) i elcolor de la pell, la cultura o l’origen (12,5%).

Aquest any, per primera vegada, s’ha preguntat als escolars de primària per qüestions relacionades amb les violències sexuals. Un 18,9% afirma haver rebut comentaris de tipus sexual; un 8,9% ha rebut missatges de tipus sexual; un 3,4%, peticions de fotografies, i un 2,2% ha sigut víctima de tocaments sexuals en contra de la seva voluntat.

Un 34,1% d’adolescents diuen haver patit situacions de control per part de les seves parelles

A l’ESO, un 75,4% d’estudiants opinen que els joves de la seva edat pateixen agressions sexuals, ja siguin tocaments, comentaris molestos, insults o assetjament sexual. Aquesta percepció és molt més elevada entre les noies (86,0%) que entre els nois (64,8%).

Un 53,3% accedeix a contingut adult

L’enquesta també ha preguntat als escolars catalans per elporno. Un 53,3% admet haver accedit a pàgines amb contingut per a més grans de 18 anys, tot i que diuen que en desconeixien el contingut (pornografia, apostes, xats). Un 27,5% d’alumnes de primària han accedit a aquests continguts. El consum d’aquest tipus de pàgines és més alt entre els nois (64,4%) que entre les noies (44,1%).

Les relacions de parella i l’efecte rebot davant el feminisme també surten reflectides a l’enquesta. Un 32% de l’alumnat d’ESO afirma haver tingut parella durant com a mínim un mes l’any anterior. D’aquests, un 34,1% diu haver sigut víctima en alguna d’aquestes relacions. Aquestes situacions tenen relació amb el control per part de la parella (on vas, amb qui vas, com vesteixes...). Aquest control s’exerceix en un 17,2% de casos a través del telèfon mòbil.

Així mateix, i en relació amb l’efecte rebot, un 70% dels alumnes d’ESO opinen que «hi ha moltes dones que agredeixen els homes», però consideren que és un tema del qual no es parla. Aquesta idea està més estesa entre els nois (6,90) que entre les noies (5,36).

Un 70% de l’alumnat, especialment el masculí, creu que «hi ha moltes dones que agredeixen els homes»

Notícies relacionades

En un àmbit més general, els escolars valoren positivament el clima que es viu al seu centre. En una escala del 0 al 10, els alumnes donen un 7,74 al grau de benestar a la seva escola. Puntuen amb bona nota les relacions amb els seus companys (7,36) i amb el professorat (7,26). També valoren amb una nota de 6,65 el fet que a l’escola se’ls ensenyi a resoldre conflictes de manera dialogada, sense insults ni baralles.

Així mateix, l’alumnat puntua amb un 8,6 la relació amb els seus progenitors. Pel que fa a l’ús del temps lliure en aquestes franges d’edat, la majoria l’ocupa amb les xarxes socials, el consum de productes audiovisuals, les relacions interpersonals i els esports.