Vandalisme

El turisme de grafitis va embrutar 3 de cada 4 trens de Rodalies a l’estiu

Grafitis en los vagones de Rodalies

Grafitis en los vagones de Rodalies / Ministerio de Transporte

1
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Tres de cada quatre trens de Rodalies presenten aquest octubre pintades de grafiters després que l’estiu passat es registrés un repunt. "Els trens de Rodalies de Barcelona són l’atracció del turisme de grafiti", segons va constatar l’última reunió mantinguda entre Renfe, Adif i les plataformes d’usuaris del tren, en la qual l’operadora va mostrar les dades sobre la greu afectació.

"Grafiters de tot Europa venen aquí expressament per pintar-los perquè no s’està posant prou mà dura", afirma el portaveu de Plataforma pel Transport Públic (PTP), Carles Garcia. "Demanem més fermesa –reclama Garcia–, que afegeix que "els trens de Madrid no van tan grafitejats".

Notícies relacionades

El problema a Catalunya és la gran quantitat de trens que dormen en zones no protegides. Adif té 29 projectes en marxa en diferents fases de projecte i execució per tancar diversos espais de la xarxa ferroviària. Renfe també contempla l’increment de les hores de vigilància mitjançant drons per reduir el vandalisme. Alhora, ha incorporat un nou producte de neteja per agilitzar el retorn a les vies dels trens afectats.

El president Salvador Illa va anunciar a principis d’aquest mes que el seu partit impulsarà una modificació legislativa al Parlament per endurir les sancions als grafiters. La seva intenció seria triplicar l’import de les multes per vandalisme als trens fins als 90.000 euros, ateses les greus conseqüències que provoquen sobre la infraestructura i el dret a la mobilitat de la ciutadania. Dies abans, Renfe va difondre imatges d’un dels trens afectats, que no va poder circular tres jornades després de presentar pintades tant al llarg del comboi com en el vidre del maquinista. Només la neteja d’aquest tren, amb 312 metres quadrats de superfície afectada, va suposar un cost que Renfe eleva a 20.000 euros.