Visita excepcional al metro
L’estació fantasma de Correus es desperta per primera vegada després de mig segle a la penombra
L’andana oblidada entre Jaume I i Barceloneta torna a obrir les portes al centenari del Metro de Barcelona en una visita nocturna que reviu la memòria subterrània de la ciutat
FOTOS | Així és l’estació fantasma de Gaudí: «Mai va entrar en funcionament, no la trobareu als mapes»

Camino por las vías para acceder, de madrugada, a la estación fantasma de Correos. /
Mig segle després de tancar per sempre les portes, l’estació fantasma de Correus ha tornat a recobrar vida. La matinada de dilluns a dimarts ha rebut les primeres visites, en una obertura única dins dels actes del centenari del Metro de Barcelona que es durà a terme durant nou nits d’octubre i novembre, sis per a ciutadans i tres per a treballadors del mateix suburbà.
Just després de passar l’últim comboi del metro de la línia 4, els primers visitants han baixat a les vies des de l’estació de Jaume I per recórrer els 200 metres de túnel que la separen de l’antiga parada, avui sumida en la penombra. Els anuncis que encara es conserven a les parets de l’antiga estació recorden que, temps enrere, va ser un lloc de pas quotidià per a milers de barcelonins. De l’última època es mantenen, entre d’altres, els que convidaven a prendre un refresc Canada Dry, o els que demanaven el vot per a l’empresari i polític Eduard Tarragona en les eleccions a procurador de les Corts de 1971, les quals, per cert, va guanyar.
Gran Metro
L’estació, entre Jaume I i Barceloneta, es troba exactament al carrer Àngel J. Baixeras, al costat edifici i la plaça de Correus. Formava part de la primera línia de metro de Barcelona, anomenada Gran Metro, que es va inaugurar el 30 de desembre del 1924 entre plaça Catalunya i Lesseps. Dos anys després, es va obrir un ramal des de l’estació d’Aragó (avui Passeig de Gràcia) fins a Jaume I, que es va ampliar el 1934 amb l’estació de Correus, que servia com a inici i fi de la línia. «La seva construcció va ser molt difícil a causa de les filtracions d’aigua per la proximitat del mar», explica als primers visitants Júlia Buixeda, de TMB.
La va inaugurar l’alcalde Jaume Pi i Sunyer i va entrar en servei amb una sola via. L'estació tenia 60 metres de longitud i una gran andana, on se situava la mateixa taquilla de l’estació. Després es va ampliar i el 1946 va ser de les primeres a estar equipada amb llums fluorescents a tot Espanya.

«‘Visite muebles Asturias’», diu un vell anunci de l’abandonada estació fantasma de Correus. /
Fi de trajecte
Però el 20 de març de 1972 el traçat entre Jaume I i Correus del Gran Metro va deixar de donar servei per les obres de la prolongació de la línia fins a Barceloneta. El mateix any en què es van apagar definitivament els llums a l’estació també va quedar fora de servei la resta de traçat entre Jaume I i Aragó, per tal d’adequar el vell ramal per convertir-lo en la línia groga, la línia IV, aleshores escrita en números romans. L’estació de Correus va quedar definitivament fora de servei a causa de la seva proximitat amb Jaume I i Barceloneta. Però certament, «ha quedat congelada en el temps», ja que es mostra tal com va quedar, sense cap acció de restauració més enllà d’una neteja pertinent. Després de 38 anys de vida, els següents 53 s’ha mantingut en la penombra, i els combois de la Línia 4 la travessen sense aturar-se. Només els que la coneixen intenten veure-la, si és que hi pensen, a través del vidre.

Cartells electorals corresponents a les eleccions de 1971 com a procuradors a les Corts, a l’estació fantasma de Correus. /
Escenari de suspens
L’estació va ser escenari de la pel·lícula policíacaApartado de Correos 1001, rodada el 1950 i dirigida pel cineasta Juli Salvador. Iniciadora del cine negre barceloní, hi ha qui la considera una pel·lícula de culte. Com ja es podria dir que ho és aquesta estació, que ha despertat l’interès dels milers de persones que van intentar aconseguir una entrada per poder visitar-la al setembre i van col·lapsar la web de TMB.
«Fa 50 anys que està intacta, això la fa valuosa per la seva història, també per a les persones del nou mil·lenni que no l’hem viscut», afirma Arnau Vergés agraït d’haver-la pogut visitar.

El nom de l’estació i els anuncis de l’època a l’andana que des de fa 53 anys es manté a la penombra, entre Jaume I i Barceloneta. /
Esforç de TMB
Notícies relacionades«Ser aquí és bastant únic», explica Marcos Casebonne, també un dels seus primers visitants. «És una obra de les que es feien a pic i pala... a tots ens agradaria que s’obrís més sovint aquest patrimoni públic», verbalitza just al sortir. La dificultat d’accedir a aquest espai, a través de les vies només practicables de matinada quan no circula el metro, converteix aquesta visita en un esdeveniment d’«excepcionalitat», ha explicat la primera tinent d’alcalde, Laia Bonet, durant la primera de les visites d’aquesta matinada de dimarts. «Volíem compartir-ho perquè la ciutadania tingués aquesta oportunitat, perquè conèixer la història del metro és conèixer la història de la nostra ciutat», ha expressat, després d’agrair als empleats de TMB el seu esforç per poder mostrar aquest llegat històric de Barcelona.
El centenari del metro ha ofert aquesta ocasió a 450 afortunats. TMB preveu obrir pròximament 1.000 places més per visitar l’estació fantasma de Gaudí, que reobrirà el cap de setmana vinent per als qui ja van aconseguir alguna de les primeres 720 entrades. En aquesta nova convocatòria, el període d’inscripció serà de diversos dies i les places s’assignaran mitjançant un sorteig.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Nova hora La Oreja de Van Gogh ha d’endarrerir la venda d’entrades de la seva gira 2026 amb Amaia Montero i llança un comunicat explicant-ne el motiu
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Reforma horària El final del canvi d’hora obre la porta que Espanya recuperi el seu fus horari natural
- "Espanya té dues grans capitals europees: Madrid i Barcelona"
- La caòtica presentació de ‘Lux’
- Infraestructures a Sant Cugat El Govern i l’Estat desbloquegen la construcció dels dos intercanviadors entre Rodalies i FGC del Vallès, amb una inversió de 36 milions
- tour de por Un passeig entre fantasmes per Barcelona
- Successos Els Mossos cacen in fraganti un depredador sexual d’estudiants en un autobús a Girona
- Famosos El motiu pel qual Pedri practica dejuni intermitent: «em sento molt millor»
- Cuina ¿Per què mig Espanya està posant vinagre a la paella per fer ous ferrats?