Educació

‘Professaures’ contra ‘pedarucs’: l’ensenyament tradicional se cita a Barcelona

  • Crítics amb el model de projectes, denuncien que l’exigència ha passat a ser «tabú» i que per l’equitat «s’abaixa el nivell a tothom»

  • «Estan passant coses inaudites. No es tracta de saber-se la llista dels reis gots, però els alumnes no saben ubicar les etapes històriques», assenyala Xavier Massó, president de la Fundació Episteme

BARCELONA 24/11/2020 Estudiantes en una aula de la UPF de la Ciutadella Aulas vacias
Universidad
aula vacia
Fotografia de JOAN

BARCELONA 24/11/2020 Estudiantes en una aula de la UPF de la Ciutadella Aulas vacias Universidad aula vacia Fotografia de JOAN / JOAN CORTADELLAS (Delegaciones)

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El seu objectiu és clar: treballar per una «educació de qualitat centrada en la transmissió de coneixements». Així ho resumeix Xavier Massó, president de la Fundació Episteme, organitzadora, junt amb l’Observatori Crític de la Realitat Educativa (Ocre), del II Congrés d’experts docents per a una anàlisi crítica de l’educació, que se celebrarà el pròxim 26 de novembre a la Residència d’Investigadors del CSIC, a la capital catalana. Trobada que ha penjat el cartell de ‘sold out’ després d’una agra polèmica a Twitter entre ‘pedarucs’ –com es diu despectivament als defensors de les noves pedagogies– i ‘professaures’, com es desqualifica els docents contraris al currículum competencial avalat per la Lomloe i que a Catalunya, avançada en aquest model, aquest curs 22-23 ja s’estén a l’ESO i al batxillerat.

Els professors crítics, que denuncien amb preocupació que «el coneixement està sent arrencat del nostre sistema educatiu», són els que es reuniran dissabte vinent al Raval amb l’objectiu de parlar, cosa que no es pot fer en els claustres per la por que genera el decret de plantilles, assenyala Andreu Navarra, membre de la fundació i un dels ponents de la jornada, que obrirà l’exministre d’Educació de Portugal, Nuno Crato.

«Deteriorament de l’educació»

«Deteriorament de l’educació»Aquest segon congrés –el primer es va celebrar l’any passat a València– està dedicat, apunta Massó, a «informar i conscienciar sobre la urgent necessitat de reclamar una educació de qualitat».

«Tots som professors i detectem en el dia a dia el deteriorament de l’educació. Estan passant coses inaudites. No es tracta de saber-se la llista dels reis gots, però els alumnes no saben ubicar les etapes històriques», exemplifica Massó, que assenyalava aquest dijous amb orgull que havien hagut de tancar les inscripcions després d’omplir les 170 localitats de l’auditori 10 dies abans de la celebració de la cita.

La bandera de l’equitat

Massó insisteix que les crítiques que els fan des de les files procurrículums competencials –els titllen d’elitistes– són «totalment injustificades». «Dir que el model il·lustrat deixa de banda l’alumnat que té més dificultats és absolutament fals. L’objectiu de l’escola és igualar tots els alumnes. Aquesta és la funció que defensem, la d’equilibrar aquestes desigualtats», prossegueix el catedràtic de Secundària, que apunta que «exigència o rigor semblen paraules tabús».

Notícies relacionades

«Si parles d’exigència sembla que estàs invocant el diable, però tu no pots ensenyar arrels quadrades a algú que no sap sumar. Si hi ha aprovats generals no es detecten les carències», afirma el president de la Fundació Episteme, qui insisteix que «tampoc es pot fer això que perquè segueixin tots, abaixem el nivell de tothom». «Un sistema educatiu que per no discriminar un individu discrimina tot un grup no funciona. Cal posar-hi remei», reflexiona.

En parlaran el pròxim 26 a més el mateix Massó i Navarra, junt amb altres docents com María Elizalde, Olga García i Irene Murcia, convençuts que no s’aprèn a aprendre. «Fa anys que prioritza el mètode sobre el contingut, i nosaltres apostem per l’ensenyament; l’alumne no és el centre, és el beneficiari, i hem de sensibilitzar la societat del que està passant», conclou el catedràtic.