Educació a Catalunya

L’abandonament escolar a l’FP fa aflorar les llacunes educatives de l’ESO

  • Els professors alerten que hi ha alumnes que acaben l’educació obligatòria sense tenir assentada la lectoescriptura i els és impossible seguir un cicle formatiu

L’abandonament escolar a l’FP fa aflorar les llacunes educatives de l’ESO

Zowy Voeten

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La setmana passada es va posar una alarmant dada sobre la taula: el 40% dels alumnes de cicles formatius de grau mitjà el deixen, dada que agreuja la ja preocupant xifra d’abandonament escolar prematur a Catalunya, una de les pitjors d’Europa. En els claustres escolars hi ha cada vegada més veus que assenyalen que l’FP de grau mitjà «no pot utilitzar-se per mantenir l’alumnat dins del sistema i maquillar així les xifres d’abandonament escolar prematur, pel mer fet de mantenir-los en el sistema». «Moltes vegades el problema és que amb els nous criteris hi ha alumnes que acaben l’institut amb el títol d’ESO, però sense tenir ben assentada la lectoescriptura, amb la qual cosa aviat descobreixen que els és impossible seguir un cicle formatiu en segons quines disciplines», assenyalen veus preocupades dins del col·lectiu de docents, evidenciant que l’abandonament que es produeix a l’FP de grau mitjà reflecteix les llacunes educatives

«Cal fer una radiografia precisa de què funciona i què no. No podem intentar tapar el problema de l’abandonament escolar prematur amb la formació professional. A les persones les hem de poder capacitar. Si no han aconseguit uns objectius mínims a l’ESO tenim un problema, i això no se solucionarà a través d’orientació cap a graus mitjans», reflexiona Lidón Gasull, directora de l’associació de famílies aFFAc, que insisteix que orientar és molt necessari, però el primer és «capacitar per atrapar aquest alumnat». 

«L’orientació és important quan ja has fet un altre treball abans i dones a conèixer a l’alumnat les opcions perquè puguin escollir amb la màxima informació», insisteix Gasull, qui afegeix que el primer que faria falta són canvis a l’ESO perquè no surtin nens amb problemes de lectoespcritura. Jesús Martín, responsable d’FP de la UGT, considera «insostenibles» les altes xifres d’abandonament escolar. «Sembla que no s’adonin que aquestes persones que abandonen no s’esfumen, segueixen aquí, i avui dia la gent per poder treballar necessita qualificació. No afrontar la situació és moure el problema d’una conselleria a una altra, ja que qui no tingui unes competències mínimes no té futur al món laboral», lamenta el sindicalista.

Alumnat «molt tocat»

La directora del centre BEMEN-3 –escola d’FP a Barcelona– assenyala que l’alumnat que li arriba als graus mitjans moltes vegades està «molt tocat», «amb moltes necessitats». «Molts alumnes arriben de l’ESO amb una experiència acadèmica negativa, o no tan positiva com hauria de ser, i arriben aquí i aquí tenim una ràtio de 30-33 persones a l’aula i això fa molt complicat el seguiment», reflexiona la docent. 

Notícies relacionades

«Fa temps que vèiem que no arribàvem a donar resposta a aquests alumnes i com a escola ens vam reorganitzar i vam crear les coordinacions i els mentors, per fer un seguiment acadèmic i personal de situacions que es donen en el dia a dia. Hi ha vegades que un xaval comença a faltar, i el mentor hi entra. És una persona amb qui el jove sap que pot parlar...», afegeix, molt preocupada per frenar l’absentisme, primer pas cap a l’abandonament.

Una altra vegada la qüestió de les ràtios elevades i l’abandonament. «I el que no pot passar és que s’aprofiti l’abandonament escolar per no afrontar la falta de places, dient que com que després molts abandonen, no fa falta incrementar el nombre de places», conclou Martín.