Curs 2021-22

Els sindicats qualifiquen d’«error sanitari i educatiu» augmentar les ràtios

  • CCOO i ANPE recorden que els grups reduïts han contribuït aquest any a contenir el virus a les escoles i que al setembre la pandèmia no haurà acabat

Els sindicats qualifiquen d’«error sanitari i educatiu» augmentar les ràtios

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Si alguna cosa ha funcionat ¿per a què canviar-ho? És la pregunta que es fan els sindicats d’ensenyament després de conèixer que els plans del Govern i les comunitats autònomes per al curs que ve passen per augmentar el nombre d’alumnes per aula als nivells previs a la pandèmia. CCOO i el sindicat independent ANPE qualifiquen la decisió d’«error sanitari i educatiu».

El pròxim mes de setembre, l’epidèmia estarà, presumptament, més controlada. Però no liquidada. Tornar a omplir les classes implica, segons el parer de les centrals, un risc sanitari innecessari i un error educatiu. Els alumnes i les alumnes han viscut una situació excepcional: el curs passat, les classes presencials van acabar al març i aquest any, malgrat que les escoles han estat obertes i han sigut un espai segur davant la Covid-19, no s’ha arribat a la normalitat acadèmica. Amb aquest panorama, els sindicats estan convençuts que l’any 2021-22 no pot arrencar com si la pandèmia no hagués existit.

Els plans inicials del departament que dirigeix Isabel Celaá era mantenir els grups reduïts. Un màxim de 20 a infantil i de 25 a primària. A secundària no es parlava d’un número en concret, però sí de la importància de mantenir la distància entre pupitres (1,2 metres en lloc d’1,5 per garantir la presencialitat de tots els estudiants). El Ministeri va repartir a les autonomies un esborrany que així ho explicava. No obstant, les comunitats van apostar per modificar el redactat per especificar que el màxim d’alumnes no serà un número concret sinó que «estarà d’acord amb les ràtios establertes en la normativa».

Les ràtios estan definides per llei: 25 alumnes a primària i 30 a secundària. Un decret permet a les autonomies la possibilitat d’augmentar en un 10% aquest màxim. Aquesta serà, doncs, la situació del curs escolar 2021-22. Si la pandèmia està controlada i es pot dir que regna la ‘nova normalitat’, els grups podran interactuar en activitats a l’aire lliure, ja sigui durant els esbarjos del pati o en activitats esportives.

Un pas enrere

«Les escoles han sigut espais segurs davant la Covid. Al contrari que molts països, a Espanya les portes de les escoles han estat obertes. I això ha sigut un gran assoliment que es deu, entre altres motius, a l’estricte compliment de les normes sanitàries: mascareta, grups reduïts, ventilació i distància. Si tot això ha funcionat, ¿per què farem un pas enrere i apostarem per la inseguretat sanitària?», es pregunta Francisco García, secretari general de la Federació d’Ensenyament de CCOO.

El confinament en particular i la pandèmia en general ha augmentat la desigualtat entre alumnes. «Els més desfavorits són més ben atesos en grups reduïts. El Ministeri hauria d’haver liderat aquest canvi i no permetre la flexibilització de les ràtios», insisteix García després de recordar que perquè la presencialitat a les aules sigui completament segura s’han de renovar els contractes als 37.000 docents de recolzament que hi ha hagut en el curs 2020-21. «De fet, en necessitaríem més. Necessitaríem uns 71.000 professionals de la docència», conclou.

Notícies relacionades

Després de reunir-se amb les autonomies i amb Sanitat, Celaá va presentar dimecres a la nit l’acord per al pròxim curs. Després de recordar els generosos fons europeus destinats a sanitat, educació i polítiques socials (10.000 milions d’euros), va demanar a les autonomies mantenir el professorat extra contractat aquest any per, entre altres objectius, desdoblar les classes i formar grups més reduïts. Els sindicats, no obstant, sospiten que les autonomies faran cas omís, malgrat que alguns territoris, com Madrid, es van comprometre fa mesos a mantenir en el futur les ràtios de la pandèmia, una promesa que va realitzar la presidenta, Isabel Díaz Ayuso (PP).

«Relaxar mesures és molt precipitat. Tenim un clar dèficit d’aprenentatge en els nostres escolars. Venim d’un any molt dur i molt complicat. Les escoles han estat obertes, però en moltes famílies hi ha hagut confinaments preventius i els alumnes més grans han patit la semipresencialitat. Al setembre no estarem en un escenari normal. De fet, encara no s’han vacunat al 100% dels docents. I els alumnes, tampoc. Hi ha plans per immunitzar els estudiants d’ESO, però, de moment, només és un anunci», conclou la secretària de Comunicació del sindicat independent de professors ANPE, Sonia García.

Temes:

Col·legi