Espanya i 4 països més apressen a augmentar la producció de vacunes a la UE
Demanen que es faciliti la producció a operadors europeus per suplir les carències, com ha fet Sanofi amb Pfizer
Reclamen ajuda per produir-ne més

Els líders d’Espanya, Bèlgica, Dinamarca, Lituània i Polònia van cridar a augmentar la capacitat per produir vacunes a la Unió Europea davant els retards registrats en l’inici de les campanyes d’immunització contra la Covid-19, en una carta dirigida a la resta de caps d’Estat i de Govern comunitaris.
«El nostre missatge clau avui és que necessitem urgentment integrar i dirigir estratègicament la nostra cadena de valor per impulsar les capacitats de producció de vacunes a Europa», diu la carta enviada aquest dimarts al president del Consell Europeu, Charles Michel, en vigília de la cimera telemàtica de líders comunitaris de dijous i divendres que va en la qual s’abordarà la qüestió.
Aquests cinc països remarquen que l’accés a temps a les vacunes «continua sent un desafiament» i que els problemes en la producció estan provocant «importants retards» que, units a l’emergència de noves variants de la Covid, podrien «posar en perill nostre camí cap a una recuperació total i vida normal». En aquest context, advoquen per donar suport als productors amb seu a Europa en cas que sorgeixin problemes inesperats en la producció, així consideren que «les instal·lacions de producció existents hauran de ser adaptades» i que «se n’hauran de construir d’altres noves».
«Això hauria de permetre’ns proporcionar –també en el futur– als nostres ciutadans a Europa accés a noves vacunes, incloent-hi vacunes [amb tecnologia] m-ARN, quan sigui necessari tornar a vacunar o adaptar els nostres programes de vacunació a mutacions o fins i tot noves pandèmies», diuen a la carta datada el 23 de febrer.
Assegurar finançament
Aquesta tecnologia de l’ARN missatger és la que utilitzen les vacunes de Pfizer i BioNTech i la de Moderna, mentre que la vacuna d’AstraZeneca, la tercera autoritzada de moment a la UE a més de les dues anteriors, utilitza la tecnologia coneguda com a vector viral, en la qual es basa també la injecció desenvolupada per Johnson and Johnson, que està pendent d’aprovació.
Madrid, Brussel·les, Copenhaguen, Vílnius i Varsòvia criden els països i la Comissió Europea a treballar amb tots els potencials productors de vacunes a Europa, a impulsar les col·laboracions públic-privades per augmentar els esforços en investigació i desenvolupament i a «reforçar i adaptar les capacitat de subministrament». «Hauríem d’estar preparats per estudiar obertament les possibles maneres i necessitats per assegurar finançament per facilitar aquests esforços», insisteixen en la carta.
Remarquen a més que aturar els problemes de producció és «crític» perquè la UE pugui recolzar el desplegament de vacunes a la resta del món i confien que els caps d’Estat i Govern enviïn «el missatge més contundent possible que no hi ha temps a perdre». «És necessari un canvi de mentalitat sobre com enfocar aquesta qüestió col·lectivament. Aquesta qüestió estratègica ens concerneix a nosaltres, els líders, directament», diu la missiva, firmada pel president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, i els seus homòlegs belga, danès, lituà i polonès.
Agraïment de la comissió
La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, va agrair per Twitter a aquests països el seu «suport i compromís» amb el nou programa comunitari de biodefensa i preparació davant futures pandèmies, batejat com a HERA, que busca accelerar el desenvolupament, producció i autorització de les vacunes a la UE.
Els retards en l’entrega de les vacunes a la UE, que fins ara ha rebut 40,7 milions dels 106 milions que espera obtenir el primer trimestre de l’any, han posat el focus en els problemes de producció al continent, on només hi ha 16 fàbriques amb capacitat per produir-les.
Brussel·les ha creat un grup de treball per ajudar-los a accelerar la tasca i un dels objectius és promoure l’intercanvi voluntari de les patents entre les farmacèutiques perquè puguin fabricar els fàrmacs d’altres companyies, com ja està fent la francesa Sanofi amb les vacunes de Pfizer.
- Va visitar Salamanca, Valladolid, Lleó i Galícia L’estiu del Papa per Espanya a bord d’una furgoneta: així va recórrer Prevost Espanya amb una tenda de campanya
- Rampes nocturnes: per què es produeixen, quines són les causes i què he de fer?
- Oriol Pujol inicia un nou projecte empresarial
- De 7Cases Detinguda una administradora de finques per apropiar-se de 256.246 euros de 14 comunitats de veïns
- Xarxa de pederàstia Els educadors que tractaven la menor tutelada violada pel 'Pelicot català' van descobrir al seu mòbil fotos i vídeos dels abusos
- ESPORTS ¿Quants diners s'emportaria el Barça per guanyar la Lliga?
- En dos anys Catalunya vol incorporar 200.000 migrants al mercat laboral amb el nou reglament d’estrangeria
- Operació Catalunya Mas es querella contra Fernández Díaz i Cospedal i els acusa d’organització criminal i malversació
- Malaltia crònica La telemedicina redueix en un 54% la mortalitat de la insuficiència cardíaca gràcies a la detecció precoç de símptomes lleus
- L’escriptor dels prodigis Eduardo Mendoza, pícar de novel·la i «proveïdor de felicitat», premi Princesa d’Astúries de les lletres 2025