NEGOCIACIÓ AMB AJUNTAMENTS I GENERALITAT

Endesa mostra el seu «compromís ferm» per pactar el pagament del deute per pobresa energètica

L'elèctrica respon a les administracions que no ha formulat «cap amenaça» i assegura que vol desbloquejar el problema

zentauroepp9941836 factura luz190530090124

zentauroepp9941836 factura luz190530090124 / DANNY CAMINAL

1
Es llegeix en minuts
Europa Press

Aquest diumengeEndesa ha assegurat que té un “compromís ferm” de pactar amb les diferents administracions competents com compartir el pagament de tot el deute dels seus clients vulnerables a Catalunya, i ha assegurat que no pretén imposar solucions ni ultimàtums, sinó desbloquejar la situació. D’aquesta manera, l’elèctrica nega que hagi amenaçat de tallar la llum a qui no pagui.

“Estem oberts a iniciar una negociació que permeti trobar una solució acordada”, han assenyalat fonts de la companyia en declaracions a Europa Press un dia abans que el conseller de Treball, Assumptes Socials i Famílies de la Generalitat, Chakir el Homrani, presideixi una reunió amb diputacions i entitats municipalistes sobre la proposta d’Endesa de l’1 d’agost.

Aquell dia, l’empresa va anunciar l’enviament de cartes als aproximadament 250 ajuntaments amb més clients vulnerables endeutats per proposar-los de manera “constructiva” cofinançar al 50% el deute –ben aviat rebran cartes els altres ajuntaments catalans amb el mateix problema–.

La proposta va ser rebuda de manera diferent segons els alcaldes: uns accepten reunir-se amb l’empresa i d’altres critiquen el text –fins i tot, la presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, dimecres es reunirà amb els seus alcaldes per respondre junts “en vista delcontingut amenaçador de les cartes d’Endesa”.

“Cap amenaça”

La companyia assegura que no ha fet “cap amenaça, sinó la urgència de trobar una solució”, i que sota cap circumstància pretén tallar el subministrament a ningú; la carta era un primer pas per a un pacte.

A més, considera demostrada la seva voluntat d’acord, perquè és “l’única empresa elèctrica que ha presentat una proposta constructiva” i perquè abans ja havia treballat amb l’administració catalana diferents propostes concretes de conveni de col·laboració.

Defensa que la seva proposta actual està escrupolosament en línia amb la legislació vigent en la matèria, i que està oberta al diàleg amb totes les administracions públiques, i afirma que aquest estiu ja s’han tancat reunions amb ajuntaments per estudiar cada cas i activar acords.

21 milions i 25.000 clients vulnerables

Notícies relacionades

La companyia té detectades prop de 25.000 persones vulnerables a Catalunya a través dels serveis socials: sumen un deute de més de 21 milions d’euros a 30 de juny de 2019, “i es continua agreujant”.

Endesa calcula que “només el 30%” de les persones identificades com a vulnerables tenen el bo social, cosa que implica ajuts, com el copagament del deute, descomptes i gratuïtat en els casos d’identificació com a client essencial.