proposta posposada

Els ministres europeus continuen donant llargues al final del canvi d'hora

El debat queda aparcat al juny de l'any que ve perquè els governs mantenen una reserva general al pla de la Comissió Europea i demanen més temps

rjulve44842704 picture taken on march 23  2018 shows a technician working o181203191736

rjulve44842704 picture taken on march 23 2018 shows a technician working o181203191736 / SEBASTIAN KAHNERT

2
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez

La proposta de la Comissió Europea per abolir el canvi d'hora s’haurà d'esperar. El pla anunciat a so de bombo i platerets pel seu president, Jean-Claude Juncker, el setembre passat ha xocat contra el mur dels governs europeus que han demanat més temps per mastegar la proposta. Totes les delegacions, segons ha informat la presidència austríaca de la UE, han expressat les seves reserves als plans de Brussel·les i el debat quedarà aparcat fins l’any que ve.

"Els insto que continuïn deliberant, mantinguin la ment oberta i esperem que la pròxima vegada que ens reunim, el mes de juny, tinguin una posició comuna", ha desitjat la comissària de transports, Violeta Bulc, després del nou debat polític celebrat pelsministres de transport dels 28. La intenció inicial de l'Executiu comunitari era que la mesura s'apliqués des del 2019. El primer debat a finals d'octubre ja va posar de manifest els problemes pràctics d'aquest ambiciós calendari, per la qual cosa la presidència austríaca va oferir ajornar el final del canvi bianual als rellotges fins al 2021.

Finalment, ni una data ni una altra. Tots els governs han optat per mantenir les seves reserves i ajornar qualsevol decisió de forma indefinida. “És una proposta que la presidència ha considerat prioritària i hem intentat avançar al màxim possible”, ha explicat el ministre austríac, Norbert Hofer, durant un debat públic en el qual han intervingut un total de 14 delegacions. Les úniques que han fet pinya amb la proposta comunitària han sigut Lituània, Finlàndia, Estònia, Alemanya, Letònia i Croàcia encara que algunes d'elles han posat èmfasi també en la necessitat d'evitar la fragmentació del sistema i la coordinació amb els països veïns, una qüestió que preocupa tots els governs.

Espanya segueix en consultes

El gruix de les delegacions han explicat que o bé no han conclòs amb les seves consultes internes o bé simplement que la proposta requereix molt més treball. És el cas d’Espanya. Segons el secretari d'Estat de Transportes, Pedro Saura, “Espanya manté una actitud oberta amb la proposta” i “una bona predisposició”, però la comissió d'experts –amb 14 especialistes de diferents àmbits– hi continua treballant. “Quan el comitè d'experts dictamini, el Govern espanyol es posicionarà”, ha explicat sense donar dates.

Notícies relacionades

Tampoc no tenen encara la seva actitud definida França o Irlanda, que han posat l'accent en els interrogants que genera el pla i en el fet que qualsevol canvi haurà de notificar-se amb un avís de 18 mesos perquè el sector de les aerolínies es prepari. Arran d'això, la República txeca ha advocat per no afanyar-se i Holanda ha recordat que no estan disposats a acabar amb la directiva actual sense saber com serà el nou model ni sense un estudi d'impacte detallat. “Ens fa falta un nou mapa i per a això ens fa falta un informe d'impacte en condicions. Ha sigut un tant optimista intentar arribar a un resultat en tan poc temps”, ha justificat la seva ministra Cora van Nieuwenhuizen.

Més crític ha sigut Portugal, l'únic país que ha rebutjat taxativament el final del canvi d'hora. El ministre portuguès, Pedro Marques, ha al·legat que el seu país ja ho ha provat en dues ocasions en el passat i que en tots dos casos l'experiència va ser negativa. “Va generar molta incomoditat en els ciutadans, una cosa que demostra que el sistema en vigor és el més adequat almenys per a Portugal.”