La línia de tren més llarga del món uneix la Xina amb Madrid

La connexió, en proves, recorre 13.052 quilòmetres per vuit països en 20 dies

El primer comboi de la ruta de mercaderies va sortir de Yiwu el 18 de novembre

La partida del tren de l’estació de Yiwu, el 18 de novembre.

La partida del tren de l’estació de Yiwu, el 18 de novembre. / GETTY IMAGES

4
Es llegeix en minuts
ADRIÁN FONCILLAS / PEQUÍN

A Madrid està previst que arribi entre el 7 i el 9 de desembre un tren de mercaderies que va sortir el 18 de novembre amb 82 contenidors de l'epicentre de les manufactures xineses. Potser no heu sentit parlar de Yiwu però moltes de les vostres pertinences vénen d'aquesta ciutat. Els aproximadament 20 dies de la connexió entre Yiwu i la capital espanyola suposen la línia de tren més llarga del món i responen al pla xinès d'expandir els seus productes.

El tren Yixinou (per la contracció en mandarí de Yiwu, Xinjiang i Europa) surt de la punta oriental xinesa i passa per Kazakhstan, Rússia, Bielorússia, Polònia, Alemanya i França abans d'arribar Espanya. Els seus 13.052 quilòmetres empetiteixen els 9.259 del mític Transsiberià que uneix Moscou i Vladivostok i quintupliquen els del literari Orient Express. El tren segueix la ruta de la seda, aquella antecessora de la globalització que entre els segles IX i XV va unir comercialment l'Àsia i Europa malgrat serralades i deserts.

El trajecte de les mercaderies del Yixinou no serà plàcid. Tres vegades hauran de ser canviades de vagó per superar els diferents amples de via a les fronteres entre la Xina i Kazakhstan, entre Polònia i Alemanya i entre França i Espanya, on entrarà per Irun, en el corredor atlàntic, en detriment de l'eix mediterrani (Portbou i Figueres-Vilafant, aquesta via amb ample internacional), segons l'operador, DB Shenker.

MÉS D'UN MES EN VAIXELL / La línia reduirà la dependència del transport per mar i aire. El tren és més ràpid que el primer i més barat que el segon. Yiwu no està a la costa, així que les mercaderies viatgen al port abans de ser embarcades i la seva arribada fins a Espanya es pot endarrerir més d'un mes.

La Xina pretén que aquesta espera menor convenci molts malgrat que els seus costos d'operació encara són un 20% més alts que per mar. El Govern xinès defensa que la factura baixarà a mesura que augmenti el valor de les importacions i exportacions.

Els assajos del trajecte que van començar al gener i només fins a l'Àsia central en suggereixen l'èxit. Les exportacions de Yiwu a aquella zona van arribar als 31 milions d'euros en nou mesos, el triple que en el mateix període de l'any passat. I el tren només viatjava a mitja càrrega.

El debut del Yixinou té un perfil experimental. El pla és presentar-lo a l'empresariat xinès i a l'espanyol i el segon viatge està planejat per després de l'Any Nou xinès (febrer). El seu funcionament comercial en marcarà la periodicitat.

No serà difícil que el tren viatgi carregat fins a Madrid, però la seva rendibilitat depèn que no torni buit. És el problema de les actuals connexions entre la Xina i Europa.

PRODUCTES PERIBLES / Javier Serra, conseller en cap de l'Oficina Econòmica i Comercial d'Espanya a la Xina, anima els empresaris espanyols. «El tren és idoni per a productes peribles o components d'alt valor unitari. Per exemple els electrònics, perquè no pesen gaire i el recàrrec del 20% es nota menys. O elements que necessiten acoblar-se a una cadena de muntatge amb urgència», diu.

El tren respon al pla de Pequín. «La Xina espera que Occident participi en l'establiment de la línia Yiwu-Madrid, que ajudarà a augmentar els nivells de cooperació entre la Xina i Espanya», va assenyalar el president Xi Jinping el setembre passat després de reunir-se a la capital amb el seu homòleg espanyol, Mariano Rajoy. A Madrid està previst que el comboi arribi amb 30 contenidors de 12 metres.

Pequín va anunciar aquest mes que destinarà 32.000 milions d'euros a infraestructures i cooperació industrial i financera per eixamplar el coll d'ampolla asiàtic en el trànsit de les seves mercaderies.

La Xina és el màxim exportador cap a Europa i el comerç entre tots dos supera els 800 milions d'euros diaris. Pequín ha començat a noliejar els transports per tren els últims anys cap a Europa. El nexe amb aquest continent ja comptava amb les connexions entre Pequín i Hamburg i entre Chongqing i Duisburg.

Notícies relacionades

Alguns experts han subratllat que les millores de les connexions amb la resta de l'Àsia també suposaran un benefici geopolític a Pequín perquè estrenyerà la seva influència en una zona en què EUA li discuteix l'hegemonia.

HIPÈRBOLE / Yiwu és un altre exemple de la hipèrbole xinesa. Fa només 30 anys era un poble de pagesos i avui, amb dos milions d'habitants, és oficialment el supermercat més gran del món i oficiosament el més barat. Situada a 300 quilòmetres al sud de Xangai, és una destinació forçosa per als empresaris de tot el món, que allà nodreixen els tot a un euro, a una lliura o a un dòlar. Els cartells estan escrits en una desena d'idiomes. Els seus mercats ocupen quatre milions de metres quadrats i compten amb 62.000 botigues que venen 1,7 milions de productes diferents. Els seus habitans defensen el seu paper de gran aparador de la fàbrica global: «Ho tenim tot, i si no ho trobes, demana-ho i t'ho farem», diuen. De Yiwu surt el 80% dels adorns nadalencs, la meitat de les cremalleres i el 40% dels rellotges elèctrics del món.