Mobilitat
Unes obres al metro de Barcelona tallaran la L4 i la L11 durant tot juliol i agost
La renovació de sis quilòmetres de vies, que suposaran una inversió de 20 milions d'euros de TMB, i les obres de senyalització a càrrec de la Generalitat afectaran per tercer any consecutiu la línia groga

Les afectacions de l'estiu a la xarxa de metro de Barcelona ja són un clàssic del període estival a la capital catalana. "Arriba l'estiu i arriben els talls", ha fet broma el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, que ha assegurat que això implica que l'empresa municipal "segueix treballant per donar un servei que està a l'altura". Sigui com sigui, aquest estiu tornen a veure's afectats els usuaris de la L4, que per tercer any consecutiu veuen com la línia groga del suburbà, i l'única que encara funciona de manera manual, patirà talls en un bon tram del seu recorregut.
Aquest any li ha tocat el torn al tram nord, en concret el comprès entre les estacions de Verdaguer i Trinitat Nova, que des del 25 de juny i fins al 31 d'agost, ambdós inclosos, estarà totalment tallat. A més de la L4, també veurà afectat el seu servei la L11, que de fet comparteix via amb la línia groga. El metro lleuger no funcionarà entre les estacions de Trinitat Nova i Casa de l'Aigua. En conjunt, el consistori calcula que prop de 100.000 usuaris cada setmana de juliol, alguns menys a l'agost, hauran de buscar una alternativa als seus recorreguts habituals. És una xifra considerablement baixa respecte als mesos d'activitat escolar.

Fins al 7 de setembre
A partir de l'1 de setembre, la L4 recuperarà el seu servei entre Verdaguer i Maragall, la qual cosa reduirà l'afectació a les últimes quatre parades de la línia, que reobriaran el 7 de setembre, quan també recuperarà la totalitat del servei la L11. En conjunt, els talls serviran per renovar integralment sis quilòmetres de via, alguna cosa que inclou la substitució de balast per formigó, alguna cosa que hauria d'ajudar a fer més fiables –i menys sacsejats– els viatges al suburbà.
Com ja vam explicar a EL PERIÓDICO, la primera idea de TMB era dividir aquesta afectació en dues etapes, una durant la setmana santa i una altra durant l'estiu, alguna cosa que l'empresa municipal va acabar desestimant. Ara, les obres, a més de la interrupció del servei, preveuen també la construcció d'un nou pou de ventilació a l'estació Guinardó que servirà de punt d'extracció de material durant els treballs estivals.
Dues actuacions en un mateix tall
Més enllà de les obres de renovació de les vies, a càrrec directament de TMB, la Generalitat aportarà el seu granet de sorra i renovarà la senyalització de la L4. Això obligarà l'executiu català a desemborsar uns 10 milions d'euros i permetrà flexibilitzar l'operació de la línia, ja que instal·larà enclavaments a les estacions de Trinitat Nova, Via Júlia, Girona i Maragall, la qual cosa permetrà que els cotxes canviïn de via i que es tanquin menys estacions quan hi hagi fallades en el servei.
El director general de la xarxa del metro, Òscar Playà, ha explicat que l'actualització de la senyalització és important perquè es tracta d'un "sistema que entra en obsolescència", però que els seus efectes no es notaran fins d'aquí "a quatre o cinc anys".
La solució, altres metros
Durant la roda de premsa d'explicació de les afectacions, la primera tinent d'alcalde i presidenta TMB, Laia Bonet, ha volgut destacar altres línies de metro com a millor alternativa davant els talls. En concret, la L3, que connecta Trinitat Nova amb Passeig de Gràcia, i la L5, que fa el mateix entre Verdaguer i Maragall.
Ambdues línies, segons Playà, es reforçaran per cobrir la previsible alça en la demanda. "Les altres línies de metro han de ser l'alternativa principal al tall", ha insistit el director de la xarxa de metro. En el cas de la L11, Bonet i Playà han volgut recordar que Torre Baró connecta amb Fabra i Puig, La Sagrera i Arc de Triomf a través de Rodalies.
Sigui com sigui, Bonet ha explicat que TMB desplegarà un servei d'autobús substitutori amb la "mateixa freqüència de pas i la mateixa capacitat que els metros". Aquest servei, que unirà Verdaguer i Casa de l'Aigua amb fins a 22 autobusos articulats que passaran cada quatre minuts en hora punta, ja té previst modificar el seu recorregut a mitjans de juliol, quan comencin les obres que han de remodelar –tan sols un any després d'haver inaugurat la seva reforma– el paviment del carrer Pi i Margall.
Notícies relacionadesL'empresa municipal de transport també ha previst un autobús especial per a persones amb mobilitat reduïda entre Girona i Verdaguer, ja que la parada que fa honor al poeta és una de les poques de la xarxa suburbana de Barcelona que encara no és accessible. D'altra banda, línies regulars d'autobús com les del D50, H6, D40 o 76 també cobreixen trams afectats pel tall.
Més informació
TMB també llançarà aquests mesos una campanya d'informació que inclou el desplegament d'informadors a les parades d'origen i final dels autobusos llançadora, a totes les estacions afectades i també a parades importants de la L4 com Ciutadella - Vila Olímpica, Barceloneta, Urquinaona i Passeig de Gràcia. L'empresa municipal també repartirà fulletons, adaptarà els seus planificadors digitals a partir del 17 de juny i llançarà una campanya a totes les plataformes digitals on tenen presència.
Barcelona Metro Transport públic Metro de Barcelona TMB - Transports Metropolitans de Barcelona
- Educació a Catalunya Niubó avança que les proves de competències bàsiques no han anat bé: «Remuntar els resultats no serà fàcil»
- Educació Niubó: "Les proves de competències no han anat bé"
- Un pla que va impulsar el Govern Aragonès El Barça i Unió de Pagesos impugnen les zones protegides ampliades a prop de l’aeroport de Barcelona
- La nova Casa Blanca Trump eleva més la tensió amb una desfilada militar
- Baròmetre de juny Enquesta CIS: El PSOE es dispara i aconsegueix el seu màxim avantatge sobre el PP malgrat els escàndols judicials
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- UN INFORME DE L’UCO Els malnoms i paraules clau de la trama de Santos Cerdán i Ábalos: «petit», «pitbull», «barriguitas» o «tinc cafè per a tu»
- Ja hi ha 400 treballadors al Campus Hipra, que s’inaugurarà al setembre
- Hipra tanca el 2024 amb un benefici net de 32,7 milions
- PREVENCIÓ El càncer de pell, disparat: els casos augmenten un 40% en quatre anys a Espanya