Educació a Catalunya

Niubó avança que les proves de competències bàsiques no han anat bé: «Remuntar els resultats no serà fàcil»

La consellera d’Educació i FP donarà a conèixer les dades dels exàmens de 6è de primària i 4t d’ESO els propers dies

Catalunya restringirà encara més l’ús de mòbils i pantalles als centres educatius

Selectivitat 2025 a Catalunya, avui en directe | Horaris, exàmens i última hora de la PAU

zentauroepp41927622 fracaso escolar190506183111

zentauroepp41927622 fracaso escolar190506183111 / RICARD FADRIQUE

2
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

La consellera d’Educació i FP, Esther Niubó, ha avançat que les proves de competències bàsiques que ha realitzat aquest curs l’alumnat de 6è de primària i de 4t d’ESO, que serveixen per mesurar l’aprenentatge aconseguit pels estudiants al final d’aquests cicles educatius, no han anat bé. «Ja els avanço que els resultats de les competències bàsiquesno seran bons», ha dit aquest dijous durant una conferència al Fòrum Europa de Tribuna Catalunya. La conselleria donarà a conèixer aquests resultats en una roda de premsa d’aquí parell de setmanes.

En la seva intervenció Niubó ha remarcat que la millora educativa «és el repte més difícil dels pròxims anys» i ha advertit que remuntar els resultats no serà fàcil. No obstant, ha manifestat la seva confiança que «la millora és possible i la veurem aquest mandat».

Les dades del curs passat

El curs passat (23-24), hi va haver cert alleujament en elsresultats, molt tímid això sí, respecte al curs anterior (22-23). Els estudiants de 6è de primària van treure millors resultats en totes les matèries excepte en anglès, que va caure gairebé 5 punts. A l’ESO, van baixar els resultats en català i anglès i van millorar en matemàtiques, castellà i ciència.

Notícies relacionades

Així, a 6è de primària hi va haver millora en totes les competències, excepte en anglès (que va retrocedir de 73,9 a 72,1), i les mitjanes de totes les matèries van ser superiors a les del curs anterior. En català, la millora va ser de dos punts (de 72,7 a 74,7) i hi va haver una evolució positiva de la comprensió lectora i la comprensió escrita. Per contra, empitjora la comprensió oral. En castellà, també hi va haver millora (de 72,1 a 73,9) però van caure l’expressió escrita i la comprensió oral, mentre que va millorar la comprensió lectora. En la competència de medi natural es va trencar la tendència a la baixa del 2022 i el 2023 i es van arribar als 74,3 punts, tres més que el 2023. Finalment, en matemàtiques els alumnes de primària passen dels 73,6 punts als 74,3. En aquest àmbit, l’alumnat millora en numeració i càlcul i en espai, mesura i representació gràfica i empitjora en relacions i canvi.

A 4t d’ESO, el punt feble continuava sent, ja que el català, àmbit en què les competències segueixen la tendència a la baixa iniciada el 2022: dels 72,3 punts del 2023 als 70,7 punts del 2024. Aquesta xifra és la més baixa des que es van iniciar les proves el 2012. En canvi, en castellà hi va haver una important millora: un avenç de quatre punts. Es va passar dels 71,6 punts als 75,9, amb millores en comprensió lectora i expressió escrita. En ciències es va passar de 68,7 punts a 72,6. Aquest resultat en aquest àmbit és el més alt des del 2016. I en matemàtiques també es va produir una millora: de 62,3 punts es va passar a 64,9. De tota manera, aquesta xifra segueix per sota dels 70 punts considerats acceptables. En anglès, que va anar a pitjor, es va passar dels 73,9 punts als 73,1 (un descens de nou dècimes).