Primer balanç d¿una mesura per pacificar una carretera

Bàscara torna a ser un poble

El símbol de la lluita per la pacificació celebra la seva nova vida Els negocis a peu de la N-2, asfixiats

Un camió en una àrea de servei de Medinyà, ahir.

Un camió en una àrea de servei de Medinyà, ahir. / ICONNA / JOAN CASTRO

2
Es llegeix en minuts
FERRAN COSCULLUELA
BÀSCARA

Demà farà un mes que Bàscara (Alt Empordà) viu sense haver de suportar que milers de camions la travessin diàriament. Els veïns han recuperat una vida de poble gairebé oblidada a causa de l'incessant trànsit de vehicles pesants.«Es nota moltíssim, sobretot a la nit, per això esperem que duri»,assegura amb un gran somriure Catalina Fabra, propietària del Bar Fluvià, situat al costat de la carretera. A més a més de l'alleujament aportat per la pacificació del trànsit, Bàscara viu amb sa orgull el fet que a la comarca es reconegui el mèrit de la seva lluita. Una mobilització ciutadana que va aconseguir la prohibició dels camions a la N-2.

L'alcalde, Lluís Lloret (CiU), celebra la recuperació de la«convivència i la tranquil·litat»al poble. Explica que fins i tot hi ha moments en què no passen cotxes per la carretera.«Ara tot està més mesurat, més a escala, perquè els camions ho distorsionaven tot, i allò era un autèntic malson»,assegura. L'única cosa que lamenta Lloret és que aquest èxit s'hagi aconseguit després de la mort en accident de massa persones, com Pilar Quer, la veïna que va morir el 31 de gener passat al xocar frontalment amb un tràiler.

L'alcalde recorda que el veto dels camions a la N-2 no tan sols ha beneficiat el seu poble, sinó que també ha comportat un gran avantatge per a tots els automobilistes, perquè ara van més tranquils i segurs per l'AP-7. L'augment del trànsit pesant a causa de la prohibició també es nota a l'autopista. Portaveus d'Areas, l'empresa que gestiona els restaurants i les botigues de les quatre àrees de servei del tram afectat, afirmen que les últimes setmanes han augmentat les vendes de productes bàsics d'alimentació, com ara el pa, els embotits i altres articles que acostumen a comprar els camioners en ruta.

Notícies relacionades

L'altra cara de la moneda és el perjudici econòmic que el veto causa a gasolineres i locals d'hostaleria situats a peu de carretera. Algunes estacions de servei han suprimit el torn de nit i d'altres estan a punt de fer-ho.«Estem acollonits, perquè les pèrdues són molt grans»,explica un treballador que veu perillar el seu lloc de treball. La majoria dels empresaris afectats a Medinyà (Gironès), Pontós i Biure (Alt Empordà) calculen que s'han quedat sense la meitat de la clientela.

Si les coses continuen així, expliquen, hauran d'acomiadar treballadors o tancar.«Els Mossos no hi ajuden perquè no expliquen als camioners que poden circular-hi si van a avituallar-se o a fer benzina»,lamenta Antonio Dieste. Hi ha més queixes, com la de l'empresari Josep Rodríguez, que atribueix el veto a l'interès de Foment per evitar el pagament de les compensacions pactades amb Abertis si no s'aconseguia un determinat volum de trànsit a l'AP-7 després de construir el tercer carril, pagat per la concessionària.