El balanç de l¿any

Les morts a la carretera baixen el 8% tot i el repunt de després de l'estiu

Els responsables de la seguretat viària constaten la dificultat de seguir millorant

El còmput positiu dels primers mesos ha propiciat la bona dada final del 2010

3
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA / BARCELONA
PATRICIA MARTÍN / MADRID

Demà es tancarà l'any amb bones notícies a la carretera. Un altre cop. Serà la setena vegada que passi a Espanya i la desena a Catalunya. No obstant, la dràstica reducció de morts a la xarxa viària en l'última dècada comença a donar signes de moderació. A l'espera que tant la ­Direcció General de Trànsit (DGT) com el Servei Català del Trànsit facin els seus balanços respectius els primers dies del 2011, tot indica que el descens de víctimes mortals tant a Espanya com a Catalunya rondarà el 8%.

Als despatxos de Barcelona i Madrid es ressalta que la xifra global és positiva. No obstant, el 2010 es tanca amb gust agredolç perquè hi ha hagut diversos mesos en els quals el nombre de morts al volant ha estat superior al del mateix mes del 2009, un símptoma inequívoc que alguna cosa està passant a les ­carreteres i autopistes. Aquestes mateixes autoritats ja alerten des de fa uns quants mesos, tal com va recollir aquest diari, que els ciutadans han començat a trepitjar més l'accelerador.

600 MORTS EL 2000 / En els mesos de maig, juliol, setembre i octubre (sobretot en aquest últim), a Catalunya es va superar el nombre de morts del 2009. Al novembre es va empatar a 19 víctimes. A la resta d'Espanya tot es va torçar a partir del setembre. Per fortuna, el bon comportament en els quatre primers mesos de l'any ha salvat el 2010. El director del Servei Català de Trànsit en funcions, Josep Pérez Moya, havia fixat una reducció del 7,5% com a marca per a aquest any i ho aconseguirà per poc.

Pérez Moya admet que la conscienciació dels conductors ha donat com a resultat que en una dècada Catalunya hagi baixat al voltant del 60% els morts per accidents de ­circulació. El 2000 hi va haver més de 600 víctimes: aquest any s'acabarà amb menys de 250. «Sabem que seguir rebaixant any rere any actualment ja és molt complicat, i hem d'idear campanyes per reduir la ­sinistralitat en certs àmbits. Per exemple, concentrar-nos en les motos o a aconseguir que no hi hagi víctimes per anar sense cinturó», comenta.

La DGT, per la seva part, ultima el Pla Estratègic de Seguretat Viària 2011-2020, que preveu diverses ­mesures per reduir els accidents, ­especialment en els col·lectius vulnerables, com els vianants, els ciclistes i les motocicletes. En aquest sentit, treballa perquè tots els ajuntaments s'impliquin en la lluita amb la finalitat de reduir els sinistres a les vies urbanes, on el descens de morts és inferior al registrat a les carreteres.

Notícies relacionades

MÉS FERITS GREUS / Una anàlisi més detallada de les estadístiques de Trànsit permet observar que en el cas dels accidents amb ferits greus la situació no és tan bona. Fins al 20 de desembre n'hi havia hagut cinc més que en la mateixa data del 2009, que ja va ser al seu dia superior a la del 2008. ¿Això què pot voler dir? Doncs que menys sinistres acaben amb morts. Els sistemes de seguretat passiva, uns cotxes més ben equipats, unes carreteres més ben condicionades o uns serveis d'emergència que assisteixen abans i probablement amb més diligència els ferits poden haver ajudat a provocar aquest canvi de tendència.

El que passarà en la pròxima dècada és una incògnita, però el més probable és que els grans titulars en els quals es comparava el nombre de víctimes a la carretera amb el que passava 40 o 60 anys enrere deixin de produir-se. Se celebrarà cada mínima reducció com un enorme èxit, ja que cada vegada costarà més aconseguir-la.