L'educació
Instruccions d'ús
La fàbrica Honda ofereix cursos de conducció segura de motos
«No ensenyem a córrer, sinó a portar-les bé», expliquen els professors

Preparats8 Alumnes en una classe de conducció segura de motos a Santa Perpètua de Mogoda. /
El Juanjo, el Sebastián, el Jordi i l'Álex munten amb il·lusió les Honda de 600 cc que els han col·locat en fila sobre l'àmplia esplanada de la fàbrica japonesa a Santa Perpètua de Mogoda. Són dos quarts d'onze d'un matí de diumenge i després d'una xerrada de gairebé una hora els toca la pràctica, un exercici continu de gairebé cinc hores de girar, traçar revolts, frenar, fer equilibris i, sobretot, de mirar i seure bé sobre la moto.
«És l'error de gairebé tothom: miren malament, no mantenen una bona referència visual. I la postura. Insistim molt en això, una vegada i una altra. La mirada i la posició són la base de conduir una moto amb seguretat. Sempre s'ha de conduir amb el cap aixecat, mirar 100 metres endavant en lloc de 30, però gairebé tothom té la tendència de deixar caure el cap cap avall», explica Cristian Jané.
Més de 4.750 alumnes
Jané és aquest diumenge, juntament amb Óscar Tena, l'instructor dels 10 participants que han pagat 85 euros per al curs de conducció defensiva, nivell mitjà, que Honda organitza al seu Institut de Seguretat. El centre va obrir fa un any i pels diferents cursos -de bàsic a superior, un altre per a automobilistes que convaliden el seu carnet per conduir motos de fins a 125 cc i també un per a motoristes professionals, com ara agents de policia- ja han passat més de 4.750 alumnes. Un 20% ja ve de fora de Catalunya i el 99% està tan content que diu que repetiria el curs o en faria un de superior.
«No ensenyem a córrer, sinó a portar bé una moto», insisteixen els professors. Un coneixement que pot servir tant al principiant com al veterà que, en els seus anys de conducció, ja acumula molts vicis. El perfil dels alumnes d'aquest diumenge també és tan variat: des d'un noi que s'acaba de comprar una moto i una noia que vol treure's la por i guanyar confiança després d'una caiguda fins a un home d'uns quaranta anys que porta una custom.
«Vaig fer primer el curs bàsic i ara el mitjà. I ja he après bastantes coses que semblen tan senzilles, com la postura a la moto o a accionar el fre davanter amb només dos dits», diu Jordi Talón, que viu gairebé al costat de l'Institut de Seguretat, unes instal·lacions de 25.000 m2 amb diversos tipus de pista. «Estic molt verd», diu un altre alumne. «Necessito més pràctica», argumenta un altre.
A Honda diuen que com a gran fabricant de motos van decidir oferir, a més del vehicle, unes instruccions de com portar-lo. Perquè mentre el nombre de víctimes del trànsit a Espanya disminueix any rere any, el nombre de motoristes morts i ferits no ha seguit el mateix camí.
«No et fiïs mai de l'altre»
«El 87,9% dels accidents de moto són causats pel factor humà. Amb les motos i les infraestructures d'ara, és difícil caure per culpa del vehicle o de l'entorn. La pluja no fa caure», diu l'instructor Cristian davant la interessada audiència. És clar, hi ha automobilistes que canvien de sobte de carril i vianants que creuen sense mirar, però si el motorista no perd l'atenció i, sobretot, si sempre mira bastant més lluny de la seva roda davantera, pot evitar molts accidents. «No et fiïs mai de l'altre», diu el Cristian.
I així transcorre el dia de pràctiques, que són molt diferents de les d'una autoescola. «Allà no ensenyen a conduir», critiquen tots. Reben petites bronques per frenar malament, per treure massa el peu del pedal, per ajupir el cap, per mirar al principi del revolt en lloc de la sortida. Després, a la carretera, segurament es recordaran d'alguna cosa de tot això.
- Fruites d’estiu ¿Què és més sa, la síndria o el meló? La ciència et dona la resposta
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Mobilitat Les obres de l’L4 segueixen el ritme previst i ja arriben al 60% de la renovació
- La banca espanyola supera el test d’estrès amb reserves sobre el Sabadell i Unicaja
- Escalada diplomàtica Trump envia dos submarins nuclears a prop de Rússia
- Viatge oficial del president Illa reforça la relació amb la Xina i torna a Catalunya amb una nova inversió de Chery
- CV Capital cultural, estigma, precarització: ¿Per què alguns polítics menteixen en els currículums?
- «Vam mirar de treure els nostres diners però ja no va ser possible» Unes 30 famílies de Tarragona i Barcelona denuncien una «estafa» de dos milions d’euros a càrrec d’un grup inversor
- Consells científics El cervell necessita entre 8 i 14 dies per desconnectar per vacances: «Descansar no és un caprici, és una necessitat psíquica»
- La pretemporada blanca El Madrid tornarà a la feina amb l’operació sortida bloquejada