connexió clau entre el mediterrani i el cantàbric

Tarragona torna a la càrrega per accelerar l'autovia cap a Lleida

Municipis, cambres de comerç i port insisteixen que és una ruta prioritària

2
Es llegeix en minuts

El retard que acumula la construcció dels 30 quilòmetres de l’autovia A-27 entre Tarragona i Montblanc (Conca de Barberà) s’ha convertit en les últimes setmanes en el principal motiu de preocupació de la majoria d’entitats polítiques, socials i econòmiques de Tarragona. Tots coincideixen en la necessitat d’accelerar les obres i aconseguir que, finalment, aquest sigui el primer pas per convertir en realitat una autovia que connecti el Mediterrani amb el Cantàbric a través de Lleida, Saragossa i Sant Sebastià.

La proximitat de les eleccions, també en aquest cas, sembla que està accelerant la postura de totes les parts. Foment ja ha informat que aquest any destinarà 66 milions d’euros a unes obres (amb un cost total de 200 milions) que ja estan pressupostades i licitades. Els últims a pronunciar-se han estat els alcaldes i regidors del PSC que estan en poblacions del recorregut entre Tarragona i Montblanc. Aquests acusen els del Morell i Montblanc de «posar pals a les rodes» i de «cinisme polític» per reclamar rapidesa en les obres al mateix temps que hi posen traves.

LA MILLOR ALTERNATIVA / Des que Foment va apostar a mitjans de l’any passat per lavia valenciana(per Castelló) per al tram final de l’autovia A-68, l’A-27 s’ha convertit en la millor alternativa per a l’economia i les comunicacions del sud de Catalunya. Set patronals de Tarragona ja van advertir el juliol del 2009 del retard en les obres de «l’única via de gran capacitat planificada pel Ministeri de Foment des de Tarragona cap al nord-oest de la Península».

Però després de mig any de letargia reivindicativa, les veus s’han tornat a aixecar. Els alcaldes socialistes de Tarragona i Lleida, juntament amb els presidents de les cambres de comerç de les dues capitals i el del Port de Tarragona, van firmar el mes passat un protocol per fixar l’A-27 com una necessitat prioritària en les seves respectives agendes.

MASSA RETARD / El gran problema, afirmen, és que a aquestes altures «ja haurien d’estar executades més del 60% de les obres, però a penes se n’han fet el 12%». El tram més avançat és el que es va iniciar el desembre del 2007 entre Tarragona i el Morell (7,6 km), però només s’ha realitzat el 42% de l’obra i, segons les previsions, haurà d’estar acabat el desembre d’aquest any.

Notícies relacionades

Els socialistes acusen Pere Guinovart (CiU), alcalde del Morell, de presentar al·legacions a aquest projecte fora de termini i, per tant, de causar endarreriments. «Si hi ha algun retard és per culpa de Foment i dels socialistes, que governen a Madrid i a la Generalitat», es defensa Guinovart.

Un canvi en la normativa europea també ha obligat a realitzar una modificació del projecte en el túnel del Coll de Lilla (Montblanc), amb un sobrecost d’un milió d’euros, per permetre el transport de mercaderies perilloses.