INFORME TÈCNIC SOBRE L'ACCIDENT
El xoc de trens de Ferrocarrils va ser degut a un excés de velocitat dels dos combois
La companyia obrirà expedients informatius o disciplinaris als dos maquinistes per la presumpta comissió d'una falta greu
El xoc entre dos trens dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) que es va produir ahir a la línia Barcelona-Vallès va ser degut a un excés de velocitat dels dos combois implicats, que no van poder frenar suficientment per evitar sobrepassar un semàfor en vermell.
La investigació interna que ha portat a terme la companyia ferroviària per aclarir les causes de la col·lisió, que només va causar quatre ferits lleus, revela que tota la senyalització funcionava correctament i que l'accident va ser degut exclusivament a errors humans.
Aquesta és la conclusió de l'informe que ha elaborat FGC i que avui mateix ha remès al departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, de qui depèn el servei.
Es van saltar un semàfor en vermell
L'empresa ja ha anunciat que obrirà dos expedients informatius/disciplinaris als dos maquinistes implicats en l'accident per la presumpta comissió d'una falta greu per incompliment del Reglament de Circulació, segons ha informat FGC en un comunicat.
L'accident, que va paralitzar el servei més de cinc hores, es va produir ahir cap a les 08.50 hores entre les estacions de les Planes i la Floresta, a prop de Sant Cugat del Vallés (Vallès Occidental), quan un tren va envestir per darrere, a una velocitat d'uns deu quilòmetres per hora, un altre que s'havia aturat per indicació d'un semàfor.
Segons la "pel·lícula" dels fets que ha efectuat FGC, el primer tren afectat va sortir de l'estació de les Planes amb el semàfor en groc, cosa que, segons la senyalització ferroviària, indica que el següent semàfor estarà en vermell. Aquest tren circulava a una velocitat excessiva, de manera que, a l'arribar al semàfor en vermell, va intentar frenar, però es va aturar quan ja havia sobrepassat el senyal.
Sense el sistema automàtic de limitació de velocitat
El mateix li va passar al maquinista que conduïa el segon tren implicat, que també va sortir de les Planes amb el semàfor en groc i, per tant, sabent que en el següent s'havia d'aturar. No obstant, també per excés de velocitat, aquest tren no va poder frenar a temps i es va acabar passant el semàfor i impactant en el tren que estava parat davant seu.
Els trens que circulen per aquest tram de línia ho fan sense el sistema automàtic de limitació de velocitat (ATP) a causa d'unes obres de millora que s'estan portant a terme a la via. Segons FGC, aquesta circumstància havia estat degudament comunicada als maquinistes, que circulaven regint-se únicament pels semàfors i els senyals verticals de la via.
La companyia ha assenyalat, en aquest sentit, que "tota la senyalització funcionava correctament" i que la consigna donada als conductors "estava d'acord amb el Reglament de Circulació vigent i coneguda per tots els maquinistes que es trobaven donant servei a la línia del Vallés".
Disculpes
"L'informe conclou que les causes de l'accident han estat per un excés de velocitat dels dos trens implicats, amb frenada insuficient per evitar sobrepassar el semàfor i amb el resultat de col·lisió entre els dos trens", subratlla la companyia.
Notícies relacionadesL'empresa ha convocat per dilluns que ve, 26 de maig, el Comitè de Seguretat en la Circulació de manera extraordinària, amb l'objectiu d'informar els representants dels treballadors de les causes d'aquest accident.
FGC ha demanat disculpes a tots els usuaris que van resultar afectats pel xoc i, especialment, a les més de 800 persones que es van aglomerar a les estacions de les Planes i la Floresta a causa del dèficit en el transport alternatiu que es va establir per carretera.
- Lleig comiat d’Ancelotti que esquitxa Florentino i el vestidor
- Bizum Bizum canvia les regles: a partir d'ara aquests enviaments estaran prohibits
- Tribunals Els Mossos que van ajudar a escapar Puigdemont van aparcar el cotxe de la fuga el dia anterior a Arc de Triomf
- Informe d’Acció Catalunya és la segona regió del món que més inversió tecnològica atrau per al sector de la salut
- Interior combatrà el frau en els canvis de sexe en els Bombers