TRANSPORTS
L'AVE Madrid-Lleida anirà més ràpid però trigarà el mateix
Els ferrocarrils circularan a 280 km/h a partir de dilluns només en part del recorregut
Els maquinistes passaran més temps a les parades per complir l'horari
Apartir d'aquest dilluns, els AVE entre Madrid i Lleida circularan a una velocitat de 280 km/h i no a 250, com passa en l'actualitat. El canvi, tot i amb això, no afectarà els passatgers perquè els horaris oficials de sortides i arribades continuaran sent els mateixos que els actuals. ¿Com es pot anar més de pressa i arribar a la mateixa hora? L'explicació és la següent: l'augment de la velocitat no serà a tota la línia, sinó només en alguns trams del recorregut. En conseqüència, l'estalvi de temps serà gairebé imperceptible. En els casos en què el maquinista vagi sobrat de temps, passarà més minuts a les parades per complir l'horari oficial.
Si els trens circulessin a 280 km/h durant tot el recorregut, els usuaris s'estalviarien uns 15 minuts a fer el trajecte. No obstant, el fet que els 280 km/h només s'agafin en alguns punts implicarà que l'augment de velocitat passi desapercebut per als usuaris.
No va passar el mateix el mes de maig passat, quan els combois van passar de 200 km/h a 250 km/h. En aquella ocasió, el canvi es va portar a terme en tota la línia i va escurçar la distància entre les dues ciutats a unes dues hores i 20 minuts.
400.000 KM DE PROVES
Aquella gesta es va dur a terme després que els tècnics del Ministeri de Foment milloressin les deficiències del sistema i realitzessin 400.000 quilòmetres de proves. Sobrepassar els 200 km/h va ser possible després de fer la substitució del vell sistema de senyalització ASFA per l'actual ERTMS, que permet córrer més. El nivell més avançat d'aquest dispositiu permet circular a una velocitat màxima de 350 km/h.
A mitjans del setembre passat, la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va anunciar que a partir del 16 d'octubre els AVE entre Madrid i Lleida circularien a 280 km/h. Fonts oficials de Renfe van subratllar ahir que el pas de 250 km/h a 280 només en determinats punts del trajecte és "purament tècnic". La seva finalitat és comprovar l'eficàcia de la tecnologia i "incrementar les exigències", tant del material com de la infraestructura, de cara a arribar als 300 km/h, cosa que es farà efectiva l'any que ve. Com a mínim, aquesta és la teoria.
No obstant, fonts ferroviàries van explicar que, ara mateix, tant la via com els trens estan preparats des del punt de vista tecnològic per circular a 280 km/h. Fins i tot, també ho estan per anar a 300 km/h.
De fet, aquestes mateixes fonts van destacar que durant les dues últimes setmanes, dos trensànecsTalgo-Bombardier sense passatgers han estat fent tot el recorregut Madrid- Lleida a una velocitat de 280 km/h sense problemes.
Malgrat que Foment va insistir en el fet que la decisió d'anar a 280 km/h només en alguns punts es deu a raons tècniques que tenen per objectiu provar l'eficàcia de la línia i posar-la a punt per als 300 km/h, alguns ferroviaris van apuntar com a hipòtesi que el Govern prefereix esperar i aprofitar l'arribada de l'AVE a Tarragona al desembre per ajustar els horaris. En aquest mes hi haurà unarevolució, que suposarà més trens i més connexions.
Notícies relacionadesAVANÇAMENT SOBRE L'HORA OFICIAL
En l'actualitat, els AVE Madrid-Saragossa-Madrid estan arribant a les seves destinacions amb uns cinc minuts d'avançament sobre l'horari previst. El que passarà a partir de dilluns, van insistir fonts ferroviàries, és que els maquinistes tindran més comoditat a l'hora de complir l'agenda.
- Prova popular Luis Enrique corre a Barcelona per la seva filla Xana en una edició multitudinària de la Cursa d’El Corte Inglés
- La nova vida de Lamine Yamal
- Barcelona 4 Reial Madrid 3 Un Barcelona salvatge sepulta el Madrid i obre una nova era
- Consells pràctics Una experta en finances revela els tres hàbits que arruïnen milers de persones
- La ‘generació muda’ arriba a l’oficina