SARRIÀ-SANT GERVASI

La clínica de les maletes

Un local del carrer de Sant Hermenegild repara l'equipatge fet malbé per unes 30 companyies aèries

El negoci, que va començar amb calçat fa 32 anys, també arregla bosses

Precisió . Un empleat repara una maleta al taller d’Ultra Rapit, al barri de Sant Gervasi.

Precisió . Un empleat repara una maleta al taller d’Ultra Rapit, al barri de Sant Gervasi. / JULIO CARBÓ

2
Es llegeix en minuts
ÓSCAR HERNÁNDEZ
BARCELONA

María López es va quedar perplexa quan a l'anar a recollir la seva maleta a la cinta de l'aeroport va comprovar que la tapa rígida estava tallada. Va anar al taulell d'equipatge extraviat i allà li van entregar un certificat de la companyia i la targeta d'Ultra Rapit (Sant Hermenegild, 23), un taller de reparació de maletes del barri de Sant Gervasi d'on va sortir amb una altra maleta nova. «No vaig aclarir com es va trencar, però en vaig sortir amb una altra de nova i gratuïta», explica aquesta viatgera.

«La veritat és que sempre intentem primer reparar la maleta abans de substituir-la per una altra de nova. Per això tenim centenars de recanvis i una maquinària molt especialitzada al nostre taller», diu el propietari d'Ultra Rapit, Rafael Santonja, de 52 anys, que va canviar l'orientació del seu negoci de reparació de calçat cap als articles de viatge per casualitat.

En els enlairaments

«Jo vaig obrir la botiga de reparació de calçat el 1982 amb el nom d'Ultra Rapit per destacar la rapidesa del servei, malgrat que en aquells anys la paraula ultra tenia un altre significat. Un dia va venir una clienta meva, empleada d'Air France, a preguntar-me si podia reparar una maleta i des d'aleshores no he parat», explica Santonja. El seu negoci és ara taller homologat de marques com Samsonite a més d'atendre els clients que li envien unes 30 companyies aèries.

Al soterrani de la seva empresa, de 700 metres quadrats, s'hi apilen desenes de maletes usades amb danys. Algunes estan pendents de reparació, tot i que es fan gairebé a l'instant, i altres han estat canviades per models nous i seran desmuntades per extreure'n recanvis de models similars. «El que més es trenca són les rodes, els tancaments i els tiradors telescòpics d'arrossegament», afegeix Santonja, que desmenteix que l'equipatge es trenqui per la manipulació d'empleats d'aeroports: «No poden estirar les maletes perquè pesen. El trencament es produeix en els enlairaments, quan la càrrega es mou, i per la pressió».

Notícies relacionades

Altres vegades es fam malbé els tancaments. Passa quan els serveis de seguretat aeroportuària intenten obrir equipatge sospitós. «Hi ha un tancament especial homologat per EUA i Gran Bretanya que permet l'ús d'una clau mestra. També hi ha candaus amb aquest sistema», precisa.

Les maletes noves incorporen fins a quatre rodes, prou toves per aguantar impactes. Els fabricants aposten per la lleugeresa i la mobilitat. Santonja, que té un altre local de venda de maletes a Via Augusta, recomana que s'adquireixin marques fiables i s'evitin les de baix cost, «que es trenquen més». Ell ho sap bé.