Marta S. Blanco, joiera i arquitecta, copropietària de la joieria Koetania

«Hem d'apostar pel que ens agrada»

Marta S. Blanco va deixar l'arquitectura per dedicar-se a la joieria. Amb Daniel Ballido ha obert una botiga molt especial al Poble-sec, on els joiers treballen a la vista del públic. En un any han aconseguit un premi i un reportatge a 'The New York Times'.

«Hem dapostar pel que ens agrada»_MEDIA_1

«Hem dapostar pel que ens agrada»_MEDIA_1 / MARIA PUJOL

3
Es llegeix en minuts
ÓSCAR HERNÁNDEZ
BARCELONA

Marta S. Blanco (Salamanca, 1979), arquitecta i després joiera, ha aconseguit, amb el també joier Daniel Bellido, que la seva originalíssima joieria d'autor al Poble-sec rebi un dels premis Barcelona Millor Botiga del Món. La botiga, Koetania (Blai, 28), que a penes té un any, ha aparegut també en un reportatge delThe New York Times, centrat en la transformació del seu admirat barri, el Poble-sec.

-Molt d'impacte en un sol any.

-Vam obrir l'11 de l'11 de l'11. Uns mesos després d'elaborar el projecte. Ens vam posar aquesta data per la coincidència i perquè si no, ens hauria tocat esperar fins al 12 del 12 del 2012 (riu). La primera data va ser ideal perquè era abans de la campanya de Nadal.

-Defineixi'm el concepte de la botiga.

-És una joieria d'autor, en què cada peça es fa una per una, no en producció industrial. A més, hi ha un vincle emocional amb les joies, els donem identitat. També oferim un espai a la creativitat. I exposem i venem les obres de 17 artistes, quatre dels quals treballen aquí, a la botiga, a la vista del públic. Donem, a més, la possibilitat de personalitzar cada joia. Els preus són bons perquè no hi ha intermediaris. A més, a Koetania, el que dissenya la joia també la fa. Ho anomenemPensar amb les mans.

-El local és sorprenent.

-Doncs era una sabateria xinesa, amb un desnivell enorme, que hem aprofitat per posar el taller als peus del públic, que és una forma de mostrar que treballem per a ell. I que els clients puguin veure com creem les joies.

-¿Com es fa joiera una arquitecta en actiu?

-A l'escola ja feia bijuteria per a les meves companyes, i fins i tot els venia les peces, però després vaig estudiar Arquitectura. De sobte, sent arquitecta, vaig tornar a sentir la necessitat de fer coses amb les mans i em vaig apuntar a cursos de joieria a la Massana i a l'Escola d'Art del Treball, on vaig conèixer el Daniel, el meu soci.

-¿Com es van atrevir a posar en marxa un negoci en plena crisi?

-Molta gent ens ho pregunta. A Barcelona Activa ens van assessorar per fer el pla de negoci. Vam estar preparant-nos durant un any. Nosaltres no ens podíem esperar que passés la crisi. Aquest és un moment de canvi i d'apostar pel que ens agrada. Un no s'ha de fer enrere per les dificultats, sinó aprendre de l'esforç i la persistència. Ens van educar en la seguretat, però això ara no val. S'ha d'anar a totes. Si una cosa sembla difícil, però hi creus, segur quete va de madre, com diria un mexicà. Per a nosaltres la joieria és una vocació, està per damunt de tot.

-¿Per què Koetania?

-Ve decoetània,contemporània. Perquè és una joieria d'autor d'ara. I s'hi produeix la simultaneïtat de diversos autors. Fem coincidir les joies amb les persones i amb els seus creadors. Se'ns va acudir al Daniel i a mi al veure un documental que parlava de Dalí i Frida Kahlo com a coetanis.

-¿Com arriba el diari The New York Timesa informar d'un comerç del Poble-sec?

-Va entrar una periodista a la botiga perquè estava fent un reportatge sobre la transformació del Poble-sec i com s'ha posat de moda, cosa que ja li havia passat a Gràcia. Ella va venir de casualitat i va quedar molt parada davant la nostra idea. Nosaltres vam venir al Poble-sec, com han fet artistes i gent bohèmia, perquè era un barri més barat. A més, com a arquitecta en valorava les façanes i els carrers arreglats. I a més, el mar, la muntanya i l'aire pur estan a 10 minuts a peu.

-¿I el premi Barcelona Millor Botiga del Món?

- Una amiga ens va enviar ellinkamb la convocatòria i vam decidir presentar-nos-hi. Va venir un jurat a entrevistar-nos i a veure el local. El nostre premi és el de la categoria Nova Obertura. I valora la joieria d'autor, la personalització i la inversió en un barri emergent.

Notícies relacionades

-Clients i preus.

-A la botiga la joia més barata la venem per 20 euros. La més cara, un anell reliquiari de plata pavonada i or amb un robí, en costa 800. Els clients són molt variats. Des de turistes a persones del barri de totes les edats, que s'alegren que estiguem aquí. Però també ve gent de la resta de la ciutat.