Sanitat pública
Sant Pau realitza la primera reconstrucció d’abdomen del món que recupera totalment la seva funcionalitat
L’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau (Barcelona) és el primer del món a realitzar reconstruccions d’abdomen que recuperen totalment la funcionalitat d’aquesta regió del cos humà. El centre sanitari ja ha operat cinc pacients, quatre d’ells amb èxit. Es tracta d’una cirurgia d’alta complexitat, per a la qual cal seleccionar molt bé els pacients. Els malalts que es poden beneficiar són, principalment, els que tenen un sarcoma (un tipus de tumor dels teixits tous) a l’abdomen i els que han tingut un accident en aquesta zona del cos. Sant Pau creu que podria operar uns quatre o cinc pacients a l’any.
La paret abdominal és «molt important» per mantenir l’estabilitat del tronc. Per exemple, el moviment de les cames està relacionat amb la paret abdominal, com ha explicat aquest dimecres en roda de premsa José A. González, cap clínic de Cirurgia General i Digestiva de Sant Pau. Per això la seva reconstrucció és tan important per als pacients que han passat per situacions (reseccions oncològiques, seqüeles de traumatismes o de radioteràpia, o complicacions postquirúrgiques) que els han fet perdre la funcionalitat de l’abdomen.
Sant Pau s’ha convertit en referent al món en aquesta nova cirurgia (liderada per l’equip de Cirurgia Plàstica) que consisteix en l’extracció d’un múscul prescindible del cos i a col·locar-lo al forat que ha deixat la malaltia prèvia. A continuació, es procedeix a la reconnexió dels vasos sanguinis i nervis, que són els que permeten la recuperació del moviment del pacient.

Reconstrucció funcional d’abdomen /
La Rosa és una de les pacients operades amb èxit mitjançant aquesta cirurgia. Fa quatre anys va tenir un accident molt greu a Tenerife. «Em van operar allà entre la vida i la mort. Em van salvar la vida, però vaig estar un mes ingressada allà», ha explicat avui als periodistes. La dona va sortir amb vida de la cirurgia a Tenerife, però havia perdut la mobilitat de l’abdomen. Vivia amb l’estómac inflat i enganxada a una bossa recol·lectora. «Podia sortir al carrer però donava per fet que viuria la resta de la meva vida amb una salut delicada».
Però, un cop va tornar a Barcelona, la Rosa va caure a les mans del doctor Manuel Fernández-Garrido, adjunt del Servei de Cirurgia Plàstica de Sant Pau. Ara està «perfecta». «Soc la mateixa d’abans. Visc amb molta il·lusió per tot, perquè ho he passat molt malament. Vaig a caminar i a nedar, i fins i tot em van dir que podria tornar a esquiar, tot i que l’esquí el vaig deixar fa anys», ha assegurat.
«Hem aconseguit restaurar completament la funció muscular abdominal normal que el pacient tenia abans de la intervenció. El nou múscul recupera la capacitat de contraure’s i és capaç de mantenir la mateixa activitat del múscul original i el seu to. Amb aquesta reconstrucció estructural i funcional els pacients tornen a fer vida completament normal», ha destacat el doctor Fernández-Garrido.
- Laboral Això és el que mai has de fer estant de baixa, segons els advocats laboralistes
- Educació a Catalunya Un de cada tres docents catalans opta al pròxim concurs de trasllats, un sotrac que ja tensa els centres
- Descarbonització Catalunya garantirà uns 1.400 milions d’euros en ajuts per comprar cotxes elèctrics i triplicar punts de recàrrega
- Predicció meteorològica Una massa d’aire polar portarà fred, pluja i neu a Catalunya a partir de divendres
- Ampolles de qualitat Els millors vins catalans per començar l'any: 4 negres i 1 rosat
- Tecnologia El BSC posa en marxa el seu primer ordinador quàntic, avantsala de l’esperat sistema MareNostrum-Ona
- Mobilització Els veïns apel·len al Papa i a l’alcalde perquè les clarisses continuïn a Pedralbes
- Conflicte al Pròxim Orient Trump es reafirma ara en el seu pla per a Gaza i assegura que Israel entregarà la Franja als EUA quan acabi la guerra
- Previsió meteorològica Alleujar la sequera: el Meteocat preveu un març i abril més plujosos de l’habitual després d’anys «sense primavera»
- El monestir més espectacular d'Espanya s'amaga en un preciós poble amagat de Tarragona