Equipament

BCN assumeix 250.000 € per les obres a la Biblioteca García Márquez

Un informe eximeix de responsabilitat els participants en la construcció de l’edifici, que l’Ajuntament ha hagut de reparar després de detectar-s’hi defectes. L’immoble va costar 15,6 milions.

BCN assumeix 250.000 € per les obres a la Biblioteca García Márquez
2
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El novembre del 2023, tècnics de l’Ajuntament de Barcelona van detectar moviments a l’estructura de la part frontal de la Biblioteca Gabriel García Márquez, inaugurada el maig del 2022 al districte de Sant Martí i guardonada com la millor del món un any més tard. Les lleugeres oscil·lacions no estaven previstes i un informe encarregat pel consistori les va catalogar com a "patologies en alguns acabats", diagnosticades després d’aparèixer unes petites esquerdes en alguns vidres del diàfan equipament. El defecte va obligar a fer que l’empresa municipal Bimsa contractés unes obres per col·locar reforços que apuntalessin el sortint de la façana, als quals s’ha acoblat una pèrgola que sobrevola l’entrada.

Ara, uns vuit mesos després de completar-se la reforma, un informe pericial sol·licitat per Bimsa determina que no es poden imputar negligències als encarregats de la construcció de l’edifici. Per això el govern municipal descarta exigir-los el pagament de 251.240 euros en què taxa les reparacions efectuades a la García Márquez, la construcció de la qual va ascendir a 15,6 milions d’euros. Al no desprendre’s culpabilitat de ningú, l’Ajuntament assumeix el cost íntegre dels treballs.

"No hi ha responsabilitats que es puguin derivar contra ningú de manera especial", asseguren fonts municipals a EL PERIÓDICO, que afegeixen que no s’han apreciat actuacions irregulars ni desproporcionades. El peritatge exculpa els participants en l’edificació, com el projectista, la direcció d’obra, la promotora o la constructora. El dictamen sosté que els diferents concurrents en alçar la García Márquez han donat compliment "de manera adequada i responsable" a les seves funcions.

"Singular" i "arriscat"

Fonts municipals assenyalen que els arranjaments efectuats "entren dins dels paràmetres de qualsevol actuació". A més, recalquen que el disseny de la biblioteca és "singular" i "arriscat" elegit de mutu acord entre l’ajuntament, el Col·legi d’Arquitectes i entitats veïnals.

"Veuríem d’una altra manera si haguéssim de gastar 250.000 euros en un edifici normal i convencional, però parlem d’un edifici que no és convencional", remarquen les mateixes fonts, que remarquen l’excepcionalitat de l’arquitectura de la biblioteca i la proporcionalitat de les despeses assumides. "El cost de les reparacions ha sigut del 2% de la inversió que l’edifici va requerir", defensen.

"Hem fet un esforç per desenvolupar un projecte que ens ha permès que sigui la millor biblioteca del món –prossegueixen les fonts de l’Ajuntament–. ¿El cost que aquesta singularitat té per a tothom és proporcional? Ho és, i no és un cost excepcional, hem tingut reparacions més grans en edificis molt més simples". Adverteixen també que, "quan es fan edificis singulars, experimentals i diferents es viuen circumstàncies com aquestes, que s’han d’assumir si es vol tenir-los".

Notícies relacionades

La pericial resol que les mesures d’ajust han sigut "positives" i han permès aturar els moviments que es van apreciar a l’edifici. Fonts municipals afegeixen que, en les auscultacions posteriors, les anomalies "no s’han tornat a repetir". "L’edifici està consolidat", remarquen.

L’Ajuntament de Barcelona va manifestar que continuarà monitoritzant l’estat de la construcció per "garantir que en cap moment s’hi produeix una deformació". "Veurem si alguns dels comportaments que ha tingut es corregeixen definitivament o si és necessària una nova actuació per evitar circumstàncies que puguin afectar alguna estructura", comenta.