Eleccions 23J

Sumar demana prohibir els vols interns amb alternativa amb tren, un impost a «viatges freqüents» amb avió i limitar l’ús de jets privats

El portaveu de campanya del partit, Ernest Urtasun, crida a seguir els passos de França amb aquesta mesura que afectaria la ruta Barcelona-Madrid

Sumar demana prohibir els vols interns amb alternativa amb tren, un impost a «viatges freqüents» amb avió i limitar l’ús de jets privats
2
Es llegeix en minuts
Ana Cabanillas

Sumardemana prohibir el transport aeri per als trajectes dins del país que tinguin una alternativa ferroviària de menys de tres hores, com ja fa França. És una de les propostes que ha llançat aquest dilluns el projecte de Yolanda Díaz, que també demana limitar l’ús de jets privats per l’alt impacte mediambiental i ampliar la xarxa de trens nocturns per potenciar aquest tipus de transport, menys contaminant.

El portaveu de campanya de Sumar, Ernest Urtasun, ha defensat aquesta mesura des de Cadis, on ha ofert una roda de premsa per alertar sobre la «greu emergència climàtica», una «emergència nacional en la qual no hi cap el negacionisme». L’eurodiputat ha assenyalat que «l’any passat hi va haver més morts per calor que per accidents de trànsit» i ha apressat a prendre mesures per combatre la situació.

En aquest sentit, ha llançat com a proposta estrella la prohibició dels vols domèstics entre llocs «que tinguin una alternativa ferroviària inferior a tres hores». La proposta ja estava contemplada en el programa electoral presentat la setmana passada tot i que amb matisos: al document de Sumar es demanen eliminar els vols que tinguin opció amb tren menor a quatre hores, una xifra que Sumar rebaixa ara a tres, reduint l’impacte d’aquesta mesura.

El portaveu ha raonat aquesta proposta en què «el transport és el responsable del 30% de les emissions», i que «si no fem res augmentaran un 20% fins al 2050». En aquest punt, ha llançat dues mesures més, «regular i limitar els jets privats», que segons el seu parer «s’han convertit en un problema a Europa» i desplegar la xarxa de trens nocturns a Espanya, cosa que ja han fet altres països com Àustria.

En matèria climàtica, l’eurodiputat d’Els Verds ha demanat una «estratègia nacional per a la calor extrema», que inclogui la climatització per a centres de salut i educatius, a més d’«un pacte d’estat contra la desertificació». En aquest punt, ha assenyalat la necessitat d’aconseguir un sistema 100% renovable que no depengui de combustibles fòssils, i ha proposat la creació d’un «fons públic d’inversió en renovables», que aniria acompanyat d’«una reforma del sistema energètic espanyol que permeti trencar l’oligopoli i fer arribar energia més barata a les cases», assegurant que l’energia renovable «és la menys cara de produir».

Impostos a viatgers d’avió

En el programa de Sumar també es contempla suprimir «els privilegis fiscals de l’avió» i crear «una taxa al combustible de l’aviació per evitar el dúmping econòmic d’aquest mitjà en relació amb els terrestres». No és l’únic impost que demana crear el projecte de Yolanda Díaz, que també demana implementar un nou impost per a «viatgers freqüents». Una taxa que seria «creixent» i que entraria en vigor a partir del segon vol amb avió que es faci en un any. És a dir, es gravaria el passatger de l’avió que realitzi més d’un viatge en aquest mitjà de transport.

Notícies relacionades

Sumar proposa també restringir «les ampliacions innecessàries i insostenibles dels aeroports», a més de la reordenació del trànsit aeri» i la «modernització de les instal·lacions dels aeroports per reduir l’impacte ambiental».

El projecte de Díaz també entra en matèria competencial entre Estat i comunitats autònomes, i reclama transferir les competències de gestió de ports i aeroports dels diferents territoris de l’Estat, «perquè la gestió sigui conjunta amb les ciutats en què es troben».