La caixa de ressonància

Barcelonins, no abandoneu la plaça Reial

La música en viu que brinda en ple agost el Mas i Mas Festival és una valuosa trinxera contra el monocultiu turístic que flota sobre el centre històric i un recordatori que la música en viu forma part de la identitat de la ciutat

Barcelonins, no abandoneu la plaça Reial

Ferran Sendra

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

La sala Jamboree bé podria dedicar-se en exclusiva a les sessions de discoteca, ja que es troba en plena zona zero turística de la plaça Reial i la clientela hi ve (gairebé) sola, però es torna a complicar la vida situant-se com a punt calent del Mas i Mas Festival. Joan Mas em parla de romanticisme. Cert punt d’això hi haurà: resistència a veure com la sala cedeix al corrent fàcil i se sepulta l’esforç de tants anys. Cal entendre que certes feines no són simplement feines: són missions de vida.

Fa molt que els barcelonins anem interioritzant que el que passa Rambla avall té cada vegada menys a veure amb nosaltres, i per això és transcendental que el Jamboree (com el Sidecar, el Harlem Jazz Club i el Marula Café) segueixin allà, combatent la idea que aquella és una zona perduda. Parlem aquí d’un laboriós complex que inclou Los Tarantos i el flamant Jamboree 3 (escenaris que Mas desitja connectar per dins, quan es formalitzi d’una vegada la ja cursada llicència), i qui no en té prou amb subministrar-nos música en viu durant tota la temporada: també ho fa ara, en ple agost, a contracorrent, acollint dotzenes de concerts en els quals el jazz es creua amb el blues, el gòspel, el hip-hop i les músiques llatines.

Notícies relacionades

En els últims anys, la música s’ha convertit en un ingredient del que, malgrat tot, podem continuar anomenant ‘marca Barcelona’, però ho ha fet a través de les seves cites multitudinàries: grans festivals (creats aquí), concerts d’estadis. I la vida escènica d’altres formats, disseminada per la ciutat, ¿no s’ha d’incorporar a aquesta identitat? D’això em parla Joan Mas, tot i que el plantejament podria sonar contradictori: ¿així, volem públic barceloní, però també turistes (facció cultivada)? Doncs d’això es tracta, entenc. I comptant per aconseguir-ho amb més consciència de tot aquest potencial per part de les administracions. «El problema és que als polítics no els agrada la música», deixa anar ell, citant com a alta excepció Pasqual Maragall (que una nit va arribar a cantar amb Paco Ibáñez un tema de Brassens al mateix Jamboree). I a tot això, la veu dels veïns s’interposa cada dia una mica més a la pràctica de la música en viu.

Per sort, el públic respon, a l’hivern i a l’estiu, i priva el Jamboree de seguir els passos d’aquests colmados, sastreries o cines històrics que quan tanquen sobtadament fan córrer rius de llàgrimes fins que algú formula la pregunta fatal: ¿quant temps fa que no els trepitjaves?

Temes:

Música Jazz