CRÍTICA
Savall reviu el Schuman líric
Jordi Savall, en el Auditori
El mestre Jordi Savall va acomiadar ahir a la nit el seu cicle El so original a L’Auditori barceloní amb una nova mirada al romanticisme, un territori que fa temps que explora amb criteris filològics i, el més important, sondejant repertoris poc explotats. Aquesta vegada va ser el torn de Robert Schumann i el seu ambiciós oratori profà Das Paradies und die Peri (El paradís i la Peri, op. 50), datat el 1843, en la mateixa època en la qual, en l’àmbit líric, Verdi s’havia consolidat amb Nabucco i Wagner buscava la consagració amb L’holandès errant.
Reconegut avui com un geni del piano, de la simfonia, de la música de cambra i del lied abans de perdre la raó, Schumann també es va aventurar amb obres per a veu i orquestra, incloent-hi el seu Rèquiem (1852) o la seva avui reivindicada i única òpera, Genoveva (1848). Pel mateix, el seu poc programat Das Paradies und die Peri ofereix perspectives úniques d’un mestre de la melodia i d’un orquestrador líric sorprenent. En aquest aspecte hi va ajudar, i molt, la sonoritat de l’orquestra Le Concert des Nations, que, amb instruments d’època i ampliada fins a sobrepassar el mig centenar de professors, va ajudar a assimilar una tímbrica fidel que el compositor ideés.
El treball de la Capella Nacional de Catalunya, conjunt creat el 2021 a l’aler de la Capella Reial de Catalunya que prepara el mestre i tenor Lluís Vilamajó, va oferir una prestació impecable, ben matisada, amb les seves gairebé 40 veus ben empastades i privilegiant un fraseig carregat de sentit dramàtic, una cosa fonamental en aquesta òpera sense escena que no mira a textos bíblics, sinó a la història d’una peri, una fada persa, en aquest cas, un àngel caigut que intenta redimir-se i tornar al paradís després de superar tres proves en una concatenació de recitatius ariosos, cors i números de conjunt que recorden el Mozart més madur i el Beethoven dels començaments.
Savall ho va portar tot amb la seva habitual mestria, tot i que aquesta vegada va faltar equilibrar les masses amb el treball dels solistes vocals. En aquest apartat el mestre va comptar amb les eficaces sopranos Lina Johnson i Johanna Rosa Falkinger, amb la irregular mezzosoprano Marianne Beate Kielland, el solvent tenor Kieran Carrel al costat del també tenor Ferran Mitjans, el fantàstic baríton Manuel Walser i al sonor baix Nicolas Brooymans.
‘Das Paradies und die Peri’ 08 / 05 / 2025
L’Auditori
- Reurbanització. Les obres del nou barri adjacent a la Sagrera costaran 85 milions
- Tensió al Carib El desplegament militar de Trump davant Veneçuela obre totes les possibilitats
- Manifestació del PP Feijóo clama pel final de Sánchez davant desenes de milers de persones
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- Joan Baltà, director de Barcelona Sagrera Alta Velocitat: "L’estació de la Sagrera encara necessita sis anys més d’obres"
- Nova normativa El 80% dels aliments de les màquines expenedores d’hospitals i residències seran saludables
- Complexitat a les aules L’escola catalana té només un educador o integrador social per cada 1.000 alumnes vulnerables
- Alerta veterinària La Xina suspèn les importacions de porc de 12 empreses de Barcelona després del focus de pesta porcina
- CUIDEM LA TEVA SALUT Cinc senyals que indiquen obesitat infantil
- ¡Atenció, gurmets! Set bons restaurants de les Corts que t’hauries d’apuntar a l’agenda
