Agenda d’activitats

Propostes per a una Setmana Santa cultural a Barcelona

Sigui al teatre, al cine, als museus, o des de casa, no escassegen les opcions d’oci

Propostes per a una Setmana Santa cultural a Barcelona

EPC / JOAN CORTADELLAS

7
Es llegeix en minuts
El Periódico

¿Sense plans per a Setmana Santa? No fa falta anar-se’n d’escapada per omplir els dies de descans amb oci, cultura i entreteniment. L’agenda d’activitats a Barcelona és completa i diversa. A continuació, una selecció amb ofertes de divertiment per a tota mena de gustos. 

Per perdre’s als museus

Jaume Plensa. ‘Poesia del silenci’ (Sala d’exposicions La Pedrera, del 31 de març al 23 de juliol del 2023) 

Jaume Plensa (Barcelona, 1955) és un dels grans escultors contemporanis, famós pel seu treball centrat en la figura humana i en la unió entre matèria i paraula. La Pedrera de Barcelona acull una exposició única que mostra, per primera vegada, la influència que l’obra de l’artista ha tingut en la literatura, el llenguatge i l’alfabet. La mostra no només ocupa l’interior de l’emblemàtic edifici curvilini d’Antoni Gaudí, sinó que les grans escultures dialoguen amb l’exterior i s’estenen fins al passeig de Gràcia.  

‘Anglada Camarasa. L’arxiu premeditat’ (MNAC, del 9 de febrer al 7 de maig del 2023)

Hermen Anglada Camarasa (Barcelona, 1871 - Port de Pollença, 1959) va ser el pintor més jove de la segona generació de modernistes, i va obtenir ressó internacional amb el seu destacat treball. Alhora que va traçar una exitosa carrera, es va preocupar de documentar el seu procés creatiu en un extens arxiu personal, que ara la família ha donat al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), en commemoració del 150 aniversari del naixement de l’artista. Fotografies, llibretes i documents personals que, junt amb algunes de les seves obres, donen forma a una exposició de naturalesa híbrida, documental i artística.

María Teresa Hincapié. Si aquest fos un principi d’infinit’ (MACBA, del 20 d’octubre del 2022 al 10 d’abril del 2023)

Última oportunitat per veure l’obra de la colombiana María Teresa Hincapié (Armènia, 1954 - Bogotà, 2008) en la que és la seva primera exposició a Espanya. Una artista especialitzada en «la poètica del domèstic» i la performance, transformant accions rutinàries en actes simbòlics. El seu treball, lluny de qualsevol categorització específica, es reuneix en una mostra al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), en una combinació de moviment, reivindicació i valor místic. 

Per als més cinèfils

‘AIR’, de Ben Affleck (Estrena dimecres 5 d’abril)

Matt Damon i Ben Affleck van ser la gran esperança ‘indie’ quan un guió escrit per tots dos, ‘L’indomable Will Hunting’, va merèixer un Oscar. Han passat dues dècades i mitja i continuen tan amics. Han format una productora pròpia i protagonitzen aquest film que Affleck, a més, dirigeix. Narra la història de l’associació entre Michael Jordan (un principiant en aquell moment) i la incipient secció de bàsquet de Nike. Un acord comercial que va acabar revolucionant el món de l’esport i la cultura contemporània amb la marca Air Jordan, mentre el talentós jove emprèn la brillant carrera que el convertiria en el més gran de tots els temps.

‘El inocente’, de Louis Garrel (Estrena dimecres 5 d’abril)

Louis Garrel s’ha tret de sobre la pressió de ser el fill d’un director-far del cine francès més inquiet, Philippe Garrel, i amb només quatre llargmetratges rere la càmera ha demostrat un estil molt personal, tens i amè a parts iguals. En aquesta nova comèdia, ell mateix encarna el paper d’un jove que no sap com encaixar la nova relació amorosa de la seva mare, que està a punt de casar-se amb un home empresonat. Farà tot el possible per protegir la seva gairebé septuagenària mare, però la trobada amb el seu padrastre el farà canviar radicalment de perspectiva. 

‘Oso vicioso’, d’Elizabeth Banks (Estrena divendres 31 de març) 

¿Què passaria si un os ingerís 35 quilos de cocaïna? Un relat que, en realitat, es va produir de veritat, quan el 1985 un úrsid enorme va ser trobat mort amb aquesta quantitat de pols a l’estómac; llançada des de l’aire per uns narcos. La droga havia fet que el cor de l’animal explotés immediatament, però ‘Oso vicioso’ prefereix reimaginar el succés per convertir-lo en una sagnant paròdia en la qual excursionistes, policies i mafiosos són mutilats, esbocinats i devorats per una bèstia ansiosa per consumir més coca. Una boja sinopsi que dona lloc a una comèdia gore. 

Per a qui prefereix veure sèries des de casa

‘Selftape’, de Bàrbara Farré, a FILMIN (Estrena dimarts 4 d’abril)

Joana i Mireia Vilapuig, antigues estrelles infantils de ‘Polseres vermelles’, creen i protagonitzen aquesta prometedora sèrie semiautobiogràfica. Donen vida a dues actrius, també anomenades Joana i Mireia i també germanes, que van conèixer l’èxit de nenes i ara s’enfronten a moments complicats tant en el terreny professional com el fraternal: ofereixen a la Mireia un paper que havia de fer la Joana. Sis capítols de mitja hora en els quals es destaparan mentides i traumes del passat que obligaran les dues joves a replantejar-se molts aspectes personals de les seves vides, com la feina, l’amor, l’amistat o la seva pròpia relació.


‘Bronca’, de Lee Sung Jin, a Netflix (Estrena dijous 6 d’abril)

Un incident al volant entre dos desconeguts, un contractista fracassat i una empresària amb una vida molt peculiar, desferma entre els protagonistes una ira que farà enfonsar-se les seves vides i les seves relacions. Una commovedora sèrie de comèdia ombrívola, que ve acompanyada pel segell de qualitat d’A24, un dels estudis cinematogràfics més prestigiosos en l’actualitat per haver estat darrere de pel·lícules com ‘Tot a la vegada a tot arreu’ (guanyadora de set premis Oscar), ‘La ballena’ (Oscar al millor actor), ‘Luz de luna’ (Oscar a la millor pel·lícula) i altres diverses que en total sumen més de 50 nominacions a l’Acadèmia. 

Notícies relacionades

‘Las Buenas madress’, d’Elisa Amoruso i Julian Jarrold, a Disney+ (Estrena dimecres 5 d’abril)

Basada en fets reals, ‘Las Buenas madres’ explica la història de tres dones nascudes en el si del més mortífer dels clans mafiosos italians, la ‘Ndrangheta. Juntes formen una aliança i miren d’acabar amb l’organització des de dins en un intent d’alliberar-se del poder criminal i construir un nou futur per als seus fills. Per a això, compten amb l’ajuda d’una fiscal nouvinguda a Calàbria, que planeja una estratègia per enderrocar el grup criminal accedint-hi a través de les dones. Una sèrie guardonada amb el primer Premi ‘Berlinale Series’ de la història, en el 73 Festival Internacional de Cine de Berlín.

Per disfrutar del teatre en viu

‘One song. Histoire(s) du Théâtre (IV)’ Teatre Lliure

Ambientada en un club esportiu, l’obra narra la història de dotze intèrprets que es preparen per a un concert. Des de l’esport, cada músic troba la motivació per assajar i experimentar els seus límits físics fins a l’extenuació, acompanyats d’una animadora i una comentarista. A partir d’una única cançó que es repeteix sense parar, i que constitueix l’únic fil conductor de la narrativa, els actors formaran comunitat en un ritual en el qual el comiat, la mort, l’esperança i la resurrecció passen de ser experiències personals a col·lectives. La imatge d’una esperada i somiada societat unida en la diversitat pels humans de diferents èpoques. 

‘Fitzroy. Quatre dones al límit’, Teatre Borràs  

Quatre escaladores estan a mitja ascensió del Fitzroy, una de les muntanyes més complicades del món, situada al camp de gel de la Patagònia sud, entre l’Argentina i Xile, i mai arribada per una cordada femenina. El mal temps obliga el grup a aturar-se i, mentre esperen que les condicions millorin, sorgeixen problemes inesperats que les fan dubtar de si seguir endavant amb l’ascensió o rendir-se. Continuar significaria assumir riscos que no havien previst i que poden posar en perill les seves vides, però rendir-se implica renunciar a la possibilitat d’aconseguir una fita que potser no podran repetir mai.

‘L’alegria que passa’, Teatre Poliorama 

Un poble gris, monòton i industrial veu trencada la seva laborable rutina amb l’arribada d’un gran espectacle musical. La companyia ha sigut contractada per l’alcalde del poble i propietari de la fàbrica, perquè el seu fill està a punt de casar-se. Però el jove s’enamora de la gran estrella del grup i vol fugir amb ella lluny d’aquell poble. L’artista, en canvi, farta de la vida nòmada i maltractada per un mànager que es creu que és de la seva propietat, desitjaria mantenir-se a la localitat i portar una vida tranquil·la. Una adaptació moderna del clàssic de Santiago Rusiñol, que narra com l’autoritarisme i la falsa democràcia vol obligar els joves a desistir dels seus somnis, i interpretada a més per la companyia Dagoll Dagom, en la qual serà l’última producció de la seva trajectòria.