Estrena teatral

El misteri s’instal·la al Condal amb ‘Assassinat a l’Orient Express’

Eduard Farelo com a inspector Poirot lidera un ampli repartiment en aquesta nova producció de Focus dirigida per Iván Morales

A1-125031872.jpg

A1-125031872.jpg / ANGEL GARCIA (EPC)

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Quan es compleixen 45 anys de la mort d’Agatha Christie (1890-1976), el Condal recupera una de les primeres obres d’un dels grans personatges del gènere ‘whodunnit’ (¿qui és l’assassí?): el llegendari inspector Hercule Poirot. L’autor i director Iván Morales (‘Sé de un lugar’) debuta al teatre del Paral·lel amb una ambiciosa versió d’‘Assassinat a l’Orient Express’ amb figures destacades. Eduard Farelo, com a Poirot, lidera un potent repartiment amb David Bagés i Anna Barrachina, entre d’altres. És un títol famós amb diverses versions cinematogràfiques, però Morales no utilitza projeccions de cap mena en la seva adaptació d’aquest clàssic del misteri. «Com que vinc del món audiovisual m’agrada que el teatre sigui molt artesanal, teatral, el més íntim i efímer possible», assegura el director, que per primera vegada orquestra una obra amb 10 intèrprets. Res a veure ni l’estil ni el format d’aquest muntatge amb d’altres més íntims del director, com ‘La calavera de Conemara’, de Martin McDonagh i ‘Instrumental’, adaptació de l’autobiografia de James Rhodes. «Estic agraït de l’oportunitat que m’ha donat Focus, perquè fa anys que intento portar projectes de gran format més iconoclàstics a llocs on haurien de ser sensibles a la creació». I conscient del prejudici que hi ha en la professió cap aquest tipus d’espectacles més populars, afegeix: «Per a alguns fer aquest tipus de peces és com rebaixar-se. Jo no tinc tants prejudicis, m’agrada l’art popular».

Notícies relacionades

Des del principi d’aquesta aventura va tenir clara la seva aposta per Farelo, malgrat el seu aspecte allunyat del típic Poirot. L’actor va haver de deixar el seu paper a ‘Eva contra Eva’, una obra de Pau Miró que està triomfant al Goya per protagonitzar ‘Assassinat a l’Orient Express’. «Més enllà del físic, el que importa és que l’actor i el personatge siguin germans en un lloc profund. I l’Eduard emana una noblesa, un equilibri i una solidesa moral que encaixen amb Poirot». L’objectiu de Morales és no quedar-se en l’estereotip del detectiu, sinó també descobrir què té a les entranyes. «Vull col·locar la gent al cap de Poirot a l’hora de resoldre el misteri, però també fer un viatge al seu cor». I afegeix: «La seva sagacitat passa per sobre de la seva capacitat per emocionar-se. És el seu punt fort, però, alhora, comporta una ferida».

Tot i que l’adaptació és fidel i respecta l’època original, els anys 30, la posada en escena té una mirada actual. «Tenim els vestits d’època i el tren, però també juguem amb l’humor i amb l’emoció», diu el director. El seu objectiu és que tots els personatges transitin una «curiositat vital» més enllà de l’estereotip. I com en altres dels muntatges de Morales, són els mateixos actors els qui transformen l’escenografia.

Temes:

Teatre