Festival d’Estiu de Barcelona

El realisme màgic de ‘Pedro Páramo’ ressuscita al Romea

L’aclamada obra de Juan Rulfo arriba per fi al Romea adaptada per Pau Miró, protagonitzada per primeres espases com Pablo Derqui i Vicky Peña, dirigides per Mario Gas

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

‘Pedro Páramo’ arriba per fi al Romea. L’adaptació de la novel·la del mexicà Juan Rulfo (1917-1986) puja a escena amb un any de retard sobre el previst a causa de la Covid-19 amb un rodatge impressionant, després de la seva estrena a la Naves Matadero de Madrid a la tardor i una àmplia gira espanyola. Aquesta producció de Focus, el Festival Grec 2020 i el teatre Español de Madrid compta amb una dramatúrgia de Pau Miró.

L’aclamat Mario Gas compta amb dos asos de la interpretació, Vicky Peña i Pablo Derqui per traslladar a escena tota la inquietant màgia de la novel·la original. El muntatge pobla l’escena d’un ambient poètic surreal on els dos actors en tenen prou per interpretar una infinitat de personatges vius i morts que apareixen a l’obra cabdal de la literatura llatinoamericana.

«És un projecte molt especial amb una subtilesa que t’obliga a calibrar molt les decisions perquè és en un terreny fronterer entre la realitat i la fantasia ja que aquesta història és el gran antecedent del que després es diria realisme màgic», ha explicat Gas que torna a comptar amb el seu equip de fidels col·laboradors per plasmar en escena un text carregat de personatges vius i morts. «Retrata una geografia humana i geogràfica que no és fàcil portar a escena». Però la impressionant adaptació de Miró i la mestria dels protagonistes o «oficiants», com els anomena el director, fan possible que la narració prengui vida. «Des del primer dia fins avui la parella d’actors han adquirit una amplitud, contundència, agudesa i exactitud extraordinaris per abordar tots els personatges», ha indicat Gas feliç de tornar al Romea.

En el seu primer treball junts en el teatre Peña i Derqui traslladen tota la força de la novel·la interpretant més d’una desena de personatges cadascú en l’hora i quaranta minuts que dura la funció. L’escenografia canviant de Sebastià Brossa, les impressionants projeccions d’Álvaro Luna, el vestuari d’Antonio Belart, l’espai sonor i la música original d’Orestes Gas són claus a l’hora de viatjar a la perduda ciutat de Comala, aquest infern vivent on el fill de Pedro Páramo, Juan Preciado, arriba a la recerca del seu pare, el cacic que dona títol. Un cor de personatges i de records l’ajudaran a entendre qui era en realitat. L’obra de Rulfo, ambientada durant la Guerra Cristera, posterior a la Revolució mexicana, pren vida en un muntatge on prima la paraula però també el pols que els actors concedeixen a una història que parla de caciquisme, de la tirania, la família i la lluita de classes. «El risc sempre motiva», ha declarat Derqui que combinarà les seves funcions al Romea amb el rodatge a Barcelona del seu nou film, una adaptació de ‘Los renglones torcidos de Dios’, dirigida per Oriol Paulo.

Estrany i intens

Notícies relacionades

Per a Peña el millor de ‘Pedro Páramo’ és tenir l’oportunitat de submergir-se en «un projecte tan singular, la versió dramàtica d’una obra tan rica i potent». El primer que va pensar davant la novel·la, que mai havia llegit abans, va ser: «¿com es pot fer això en teatre?». El repte era captar la poesia i la profunditat del text en escena, «reproduir aquest ambient estrany», ha comentat la premiada actriu. Ella i Derqui interpreten no tots però sí molts dels personatges de la novel·la que narra el viatge que emprèn Juan Preciado, el fill del cacic que dona títol a l’obra per descobrir qui era en realitat el seu progenitor. Un cor de personatges i de records l’ajudaran a entendre la seva història ambientada a la guerra Cristera, posterior a la Revolució mexicana.

L’obra arriba molt rodada al Romea, on recalarà quatre setmanes, de l’1 de juliol al 8 d’agost. Està previst que viatgi a festivals de Llatinoamèrica.

Temes:

Teatre