Estrena en sales

‘Ejército de los muertos’: la redempció de Zack Snyder a través dels zombis

  • El director torna al gènere amb què va inaugurar la seva carrera en una pel·lícula que suposa la primera col·laboració amb Netflix després d’haver completat el seu muntatge de ‘La Lliga de la Justícia’

  • ‘Ejército de los muertos’ és la seva obra més lliure i desprejuiciada, un autèntic espectacle farcit de violència i humor

‘Ejército de los muertos’: la redempció de Zack Snyder a través dels zombis
5
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

Han passat disset anys des que Zack Snyder va debutar amb ‘Amanecer de los muertos’, ‘remake’ de la mítica ‘Zombie’ de George A. Romero. Allà hi vam descobrir un director ambiciós, visualment portentós, ple d’idees i sense por de res. En aquell moment no sabíem del que era capaç de fer, però aviat es va encarregar de deixar les coses clares gràcies a ‘300’. Després arribarien ‘Watchmen’ i la seva incursió en l’univers DC amb ‘L’home d’acer’, i el seu nom acabaria convertint-se en una espècie de segell, per a alguns de qualitat, per a d’altres de presumptuositat. 

Ara Snyder torna als seus orígens, als zombis. I per ell és com si es tanqués un cercle. Per això, ‘Ejército de los muertos’ té cert punt catàrtic, com si el director hagués volgut recuperar amb aquesta la il·lusió dels inicis a través del gaudi i el joc, de la barra juvenil perduda pel camí. 

Ho necessitava. Han sigut anys durs per al cineasta. La seva filla Autumn, de 20 anys, es va treure la vida mentre rodava ‘La Lliga de la Justícia’. Va abandonar el projecte, que va deixar en mans de Joss Whedon, i es va submergir en un llarg període de dol. Van ser els fans els que van aconseguir treure’l del pou a través de la petició a les xarxes socials de restaurar l’SnyderVerse o, el que és el mateix, de recuperar la visió original del director i completar el seu cicle èpic de superherois en tres moviments. El resultat va ser ‘La Liga de la Justicia de Zack Snyder’, un monumental muntatge de més de quatre hores que es va estrenar el març passat a HBO Max i que va acabar per evidenciar les diferències creatives entre el director i l’estudi Warner Bros a l’hora de continuar expandint l’univers DC. 

Llibertat per part de Netflix

Per això, ‘Ejército de los muertos’ suposa un ‘reset’ en tota regla, no només perquè és la seva primera pel·lícula per a Netflix (el film arriba avui als cines, i el 21 a la plataforma, que li ha donat llibertat total, sinó perquè Snyder hi rescata el seu esperit juganer i canalla, el seu amor per l’espectacle i el divertiment pur, sense coartades intel·lectuals, sense aquella intensitat que l’havia acompanyat els últims temps, sense aquella grandiloqüència. «Volia fer una pel·lícula de sèrie B en gran», explica Snyder durant una taula rodona virtual a través de Zoom. «Una pel·lícula que no donés respir, que fos molt física i en qupe passessin coses en tot moment. I, sobretot, que tingués molt humor». 

En efecte, ‘Ejército de los muertos’ ens ofereix la cara més còmica de Zack Snyder i el resultat és una salvatjada que supura conya. La premissa de la que parteix ja resulta per si mateix delirant: Un zombie alfa infecta tota la ciutat de Las Vegas i l’exèrcit l’assetja perquè ningú pugui escapar-se’n. Al seu voltant es formen campaments de refugiats que consideren empestats i, mentrestant, un magnat japonès ofereix l’oportunitat a un grup de mercenaris, capitanejats per Dave Bautista, d’aconseguir un botí amagat a la cambra cuirassada d’un dels hotels. 

«Tota pel·lícula de zombis inclou una metàfora del món en què vivim», continua Snyder. «És el que més m’agradava de George A. Romero, com va aconseguir revolucionar el gènere de terror creant una nova mitologia a través de la qual introduir un comentari social. Però hi ha alguna cosa més. Les millors pel·lícules sobre morts vivents són les que ens ensenyen alguna cosa sobre nosaltres mateixos, perquè el veritable monstre som nosaltres». 

A ‘Ejército de los muertos’, Snyder parla del capitalisme, del consumisme, de com creem barreres per separar-nos entre nosaltres, de l’ambició i l’individualisme, de la necessitat de l’empatia i la solidaritat en un món deshumanitzat. Però, tanmateix, per Snyder tot això és secundari, perquè realment el que volia explicar era la història d’una filla que se sent decebuda amb el seu pare i els esforços que aquest farà per recuperar-ne la confiança. 

«El gènere et dona la llibertat per moure’t en molts nivells. He pogut crear aquest món, per exemple, que és una cosa apassionant per a un director. I després cal saber com gestionar tots els mecanismes i els ressorts. D’una banda, disfrutes amb els trucs, tens la capacitat d’inventar, però darrere de totes aquestes capes, m’agrada pensar que ‘Ejército de los muertos’ és la història de l’amor d’un pare a la seva filla, i que això ho transcendeix tot».  

Notícies relacionades

Si encara quedaven dubtes sobre el compromís del director amb la pel·lícula, de les seves ganes d’enfangar-se, és la primera vegada que Snyder exerceix de director de fotografia. «Volia que, en aquesta ocasió, tota la responsabilitat fos meva. Si sortia malament la jugada, no es podria culpar ningú més, perquè jo volia utilitzar unes lents Canon i la decisió era arriscada», explica. «Has de ser el primer a arribar i l’últim a anar-te’n, i fer-ho tot des de zero. Ha sigut tot un repte, molt dur, però també molt satisfactori, perquè m’encanta portar la càmera, estar a prop dels actors».

Per a ‘Ejército de los muertos’ ha reclutat un equip d’allò més eclèctic. A més de Dave Bautista, hi trobem Ella Purnell (en el paper de la seva filla), una aguerrida Ana de la Reguera, Matthias Schweighöfer (expert en caixes fortes) i que forma duo còmic amb Omari Hardwick, la mercenària francesa Nora Arnezeder, a un fanfarró Garret Dillahunt i tota una horda de zombis que n’inclou uns quants amb unes capacitats especials que anirem descobrint. A més, com a cirereta, hi ha un tigre zombi que es diu Valentina. Poc més es pot demanar.