FESTIVAL DE JAZZ DE BARCELONA

Angélique Kidjo: «Celia Cruz va canviar la mentalitat de les dones»

La cantant de Benín presenta a Barts el seu disc 'Celia', en el qual recrea el repertori salser i afrollatí de la desapareguda diva cubana

zentauroepp50971505 icult angelique kidjo191118184301

zentauroepp50971505 icult angelique kidjo191118184301 / Laurent Seroussi

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto

Quan Angélique Kidjo era una cria, en els anys 70, a Benín, el seu petit país de l’Àfrica occidental, la salsa era un gènere musical molt popular, i segons diu no ho ha deixat de ser. «No hi ha club on no posin salsa i molts grans de la música africana van començar tocant-la: Youssou N’Dour, Salif Keita, Baaba Maal, per no parlar de l’estrella africana del gènere, Laba Sosseh», explica Kidjo per via telefònica, llesta per presentar, aquest dimarts a Barts (Festival de Jazz de Barcelona), el seu frondós disc ‘Celia’, homenatge a la cubana Celia Cruz.

¿Un àlbum que reivindica l’africanitat d’aquesta música d’origen antillà? «Sí, i més que això, perquè la història de la salsa, amb aquella clau rítmica que van portar els esclaus de l’Àfrica, és part de la història de la humanitat», explica amb verb entusiasta, i hi afegeix un altre ingredient: «Celia Cruz, igual com MiriamMakeba, ens va canviar la mentalitat a les dones i ens va donar força per ser el que volguéssim ser».

El nexe ioruba

A ‘Celia’, Kidjo ha anat a les arrels i ha rescatat fins i tot cançons delsanys 50 i 60, de quan la cantant cubana estava integrada a La Sonora Matancera. «No hi ha Celia Cruz sense aquell període», defensa. «Allà, en la cultura ioruba, en els orixàs, hi ha el principi de la història. Era important integrar-lo per celebrar l’africanitat». Temes que li van arribar malgrat no conèixer l’idioma, com ‘Quimbara’, que Kidjo va començar a cantar sent una adolescent.

Aquesta peça li porta records intensos, ja que va tenir ocasió de cantar-la amb la mateixa Celia Cruz. Va ser a París, en un concert de la diva cubana, «a finals dels 90», i el duet es va decidir d’improvís. «Ens van presentar al vestíbul d’un hotel i ella va ser molt acollidora: ‘¡La meva germana africana, la meva germana negra!’, exclamava en espanyol. Li vaig dir que m’encantava la seva cançó ‘Quimbara’ i de manera sorprenent em va convidar a cantar-la després amb ella».

L’inventor de l’afrobeat

Notícies relacionades

Per gravar ‘Celia’, Angélique Kidjo ha comptat amb còmplices exquisits, com ara el bateria Tony Allen, «el fundador de l’afrobeat», recorda ella. «Vaig voler trucar-li, perquè estava segura que en els seus inicis en la música havia tocat salsa, i així va ser. Veure’l tocar és una experiència d’un altre món. No és que toqui la bateria: manté una conversa amb ella». Un dels reptes va ser incorporar-hi metalls que estiguessin a l’altura. «No pots competir amb els cubans en això, però a Benín tenim tradició de ‘marching bands’, amb metalls, així que vaig dir: ‘¡Els portarem!’. Van tocar de manera molt orgànica, sense forçar res».

‘Celia’ és el fruit exuberant d’una beninesa universal compromesa amb el seu país, Ambaixadora de Bona Voluntat d’Unicef i activista en projectes educatius enfocats al col·lectiu que considera més fràgil i decisiu, les noies. «Apoderar-les és l’única manera de reduir la pobresa a l’Àfrica».