QUÈ FER AVUI A BARCELONA

Creativa Barcelona: el gran saló de les manualitats

Ofereix tallers de costura, 'patchwork', 'scrapbooking', 'lettering', decoració o articles personalitzats

Hi ha demostracions, exposicions, activitats infantils i s'hi poden adquirir múltiples complements

dsc 0683-1024x678

dsc 0683-1024x678

4
Es llegeix en minuts
Eduardo de Vicente
Eduardo de Vicente

Periodista

ver +

Més d’un recordarà una assignatura denominada «educació plàstica» o també coneguda com a «treballs manuals». Per a alguns era una tortura que no comptava gaire a l’expedient davant altres matèries, però d’altres la disfrutaven i trobaven el seu paradís davant les més tradicionals. Hi ha qui s’ha quedat en aquella etapa de la seva vida (afortunadament) i continua sentint-se un nen jugant a crear objectes a partir de materials senzills. Per a tots ells se celebra des d’avui i fins diumenge a La Farga de l’Hospitalet Creativa Barcelona, la 14a edició d’aquest festival que ofereix múltiples tallers, demostracions, exposicions i expositors entorn de les manualitats.

 

 

El certamen pretén ajudar els aficionats a perfeccionar-se en les diferents especialitats que dominin. És el món DIY (‘Do it yourself’, ‘Fes-t’ho tu mateix’), denominació referida a un moviment inspirat en el consum responsable i la reutilització dels materials centrat en les manualitats i les labors. No és l’única paraula que hem de conèixer, n’hi ha d’altres que també donen nom a tècniques concretes, com el patchworking (un teixit en què s’uneixen petites peces de teles cosides per les vores), scrapbooking (àlbums de fotografia o llibretes personalitzades), stringart (filferros, cordes o fils de colors enrotllats sobre un conjunt de claus que formen figures geomètriques) o lettering (dibuixar lletres a mà d’una manera creativa).

Mobiliari elaborat amb macramé. / CREATIVA

Expositors i tallers gratuïts

Aquest saló reuneix més d’un centenar d’expositors que ofereixen tota mena d’articles relacionats i uns 200 tallers. En aquesta ocasió, al celebrar-se a les portes de les festes nadalenques comptarà amb espais per a aquesta temàtica particular. També pretenen jugar amb els comicis del pròxim diumenge i organitzen les Eleccions Presidencials Creatives, en què els visitants podran votar entre diferents candidatures de tècniques manuals.

Material per utilitzar en diversos tipus de tècniques de fil. / CREATIVA

Comencem amb els tallers gratuïts, en els quals ens ensenyaran a dissenyar collarets de roses amb cotó o de macramé, un suport per a testos gegant, un brodat, un bastidor, un sotaolles de ganxet, un penjador de cor celta, una diadema, un marc de fotos amb decoració nadalenca, lettering amb marcadors d’aigua o retoladors o customització de pissarres esborrables.

El carvat de segells és una altra de les tècniques que figuren en aquest saló. / CREATIVA

Múltiples tècniques a descobrir

Gran part dels tallers són de pagament, impartits per experts, i és millor fer-ne reserva prèvia. Podrem aprendre a fer segells personalitzats per imprimir a les postals, estampar un disseny en bosses o samarretes, fer marbrejat tèxtil (dibuixar sobre l’aigua), transferir imatges a la fusta, decorar àlbums sobre diferents materials (cartró o fals cuir), elements relatius al lettering (amb retoladors, fons decoratius, en fusta, rètols amb formes originals o infantils). En l’apartat de costura podrem crear un cistell de tela, un moneder, ensenyar els nens i aprendre a cosir a mà i amb màquina.

Un taller de costura amb la màquina de cosir. / CREATIVA

Una altra tècnica curiosa que ens ensenyaran és el quilling, filigranes a partir de tires de paper, per convertir-les en flors, fulles, lletres o animals. En aquests tallers, també ens donaran les claus per crear amb feltre, complements amb grans de vidre, fabricar una bossa sense costures o arracades, o descobrir el shibori (tècnica japonesa per tenyir teixits). Hi ha cursos d’embuatat, de macramé per fer corretges, suports per a testos, arracades, plomes decoratives, portaespelmes o tapissos. En l’apartat de brodats farem colls amb motius florals, una llibreta personalitzada o pedres. El punt de creu ens servirà per decorar targetes nadalenques o un llum barana amb forma de papallona, mussol o unicorn, i estamparem un centre de taula, decoracions per a fotos o targetes.

de moda. / CREATIVA / L’‘scrapbooking’ és una de les noves tendències que està 

Activitats infantils i demostracions

Creative Kids intenta descobrir als més petits aquestes tècniques i podran practicar-hi creant colors, un atrapasomnis, un collage, decorant pedres, dibuixant amb guixos, ideant dissenys abstractes, un mural col·lectiu, origamis (paper doblegat), postals amb aquarel·les o fabricar objectes a partir d’elements reciclats. Els diferents expositors també organitzen els seus tallers per decorar un cosidor de fusta, un tauler amb gerra, pintar una tassa o una tovallola, diverses idees nadalenques mitjançant l’scrapbooking, fer un coixí decoratiu, un marc barroc, una capsa d’ombres i tallers exprés sobre cal·ligrafia, tècniques florals, decoració nadalenca o aquarel·les.

Un expositor que ofereix diversos productes tèxtils. / CREATIVA

Notícies relacionades

L’apartat Creativa Live constarà de demostracions en directe, algunes participatives. Entre aquestes, figuren un concurs de patchwork, decoració nadalenca amb aquarel·les, confeccionar una samarreta o un patró de màniga o ¡de flamenca!, crear una peça a mida, posagots amb ganxet, fundes d’ulleres, forquilles o porta-xumets i expertes en diverses tècniques ens revelaran els seus secrets.

CREATIVA / A Creativa Live hi ha tallers, concursos i demostracions. / 

Les mostres més artístiques

Pel que respecta a les exposicions, podrem veure els originals mosaics de Josep Zorrilla, les teles i labors sobre el te de Joana García o la de quilting (un edredó o vestit embuatat amb diferents teles, similar al patchwork) de l’egipci Ekramy Hanafy o els objectes nadalencs d’Acrilex. Diferents opcions per sortir del certamen carregats amb un munt d’objectes que tindran la particularitat i l’encant que han sigut elaborats per nosaltres mateixos. I a més, haurem après molts nous termes que demostraran que estem al dia de les tendències que estan de moda. ¡Siguem creatius!

CREATIVA / L’exposició de ‘quiltings’ de l’egipci Ekramy Hanafy. / 

Creativa Barcelona 2019

Lloc:  La Farga (Barcelona, 2. L’Hospitalet de Llobregat).

Horaris:  de dijous a dissabte (de 10 a 20 hores) i diumenge (de 10 a 18 hores).

Preu:  de 5 a 10 euros.

Més informació:  www.saloncreativa.net