bigotet icònic

La Fundació Dalí posa en mans d'advocats les màscares de 'La casa de papel'

L'entitat apel·la "als usos del dret d'imatge" del pintor empordanès

jcarbo46669240 casa de papel190123142454

jcarbo46669240 casa de papel190123142454 / Antena3

1
Es llegeix en minuts

Fins ara calia tenir valor per acariciar-se el bigoti com ho feia Dalí; a partir d’ara potser caldrà tenir també diners previstos per a les possibles conseqüències. I és que la Fundació Gala-Salvador Dalí ha posat en mans dels seus serveis jurídics la utilització d’una màscara inspirada en la esbojarrada decoració pilosa de l’artista a la sèrie 'La casa de papel', produïda per Atresmedia Corporación i que després va adquirir Netflix. Segons ha avançat el diari 'El País’ i ha confirmat la fundació, aquesta està treballant per "regularitzar els usos del dret d’imatge" del pintor empordanès. Una regularització que a la pràctica passa per demanar una autorització per utilitzar la seva imatge.

Les negociacions s’estan fent a dues bandes, tant amb Atresmedia Corporación (que va produir la sèrie en col·laboració amb Vancouver Media) com amb Netflix i la voluntat és, segons l’entitat, arribar a un acord. La màscara, que s’ha popularitzat a internet, és la que utilitzen el grup d’atracadors de la sèrie per amagar les seves identitats. Segons el diari, els responsables de la sèrie defensen que no han de demanar permís perquè "és una caricatura".

Notícies relacionades

Dalí va crear el 1983 la fundació que porta el seu nom i el de la seva musa Gala amb l’objectiu de "fomentar, protegir i defensar el llegat de l’artista". La institució també té assignada la gestió "en exclusiva" a Espanya dels drets immaterials derivats de l’obra i del mateix Dalí. Segons fonts de la fundació, quan es té coneixement que "aquests drets s’han vulnerat", s’intenta "reconduir la situació exigint que es regularitzin els usos no autoritzats". I això és precisament el que està fent amb Atresmedia Corporación, productora de la sèrie 'La casa de papel' i Netflix, que va adquirir la producció i la va distribuir per tot el món. El grup d’atracadors de la sèrie utilitzen una màscara inspirada en el geni amb els particulars bigotis que caracteritzaven Dalí.

Segons 'El País’, els responsables de la producció creuen que no havien de demanar permisos perquè la màscara és una "caricatura" del pintor, però la fundació no ho veu així i ho ha deixat en mans dels seus serveis jurídics.