LES ESTRENES DE CINE DE LA SETMANA
Fidel a l''estil Escobar'
El dibuixant José Luis Reyes recupera l'esperit dels tebeos del creador de Zipi i Zape en la versió en còmic de la pel·lícula

Tebeos de sempre 8 Zipi i Zape i tres dels seus nous amics, recuperats per José Luis Reyes.
Tres regles -«prohibit jugar, prohibit córrer i prohibit cridar»- per a un internat estiuenc de disciplina militar en què «el que no està prohibit és obligatori» i on a Zape, així que arriba, li requisen el tirapells. És l'escenari «sinistre i fosc», constata el dibuixant José Luis Reyes (Barcelona, 1968), amb què s'ha enfrontat en la versió en còmic de Zipi y Zape y el club de la canica (Ediciones B). «He intentat reproduir aquesta atmosfera amb uns colors més forts i vius [liles, taronges, marrons, verds...], irreals, estranys i rars, en el sentit que no imiten la realitat. El còmic és còmic i et permet aquesta llibertat».
Tot i que el guió (adaptat per Jesús de Cos) sí que és fidel a la pel·lícula, el resultat del còmic respira l'estil del llegendari creador dels entremaliats bessons, l'historietista Josep Escobar (1908-1994). «Era el meu objectiu. De fet ha sigut com reprendre els seus personatges perquè a finals dels 80 i als 90 vaig treballar per a Bruguera i Ediciones B entintant els seus treballs, que arribaven a llapis. No vaig arribar a conèixer Escobar i ho lamento», explica Reyes, que diu que de nen ja era fan de «tot el que tingués vinyetes».
Com a homenatge, el dibuixant ha col·locat gestos de complicitat i cameos d'altres creacions d'Escobar a les pàgines del còmic. En una hi sorgeix Petra (criada para todo), en una altra el voraç Carpanta, i en una altra, encara que en la més tendra infància, Don Óptimo i Don Pésimo. «També m'he basat molt en el tipus de caricatures que feia Escobar quan en alguns personatges, com el nen Filo o els dolents, Falconetti [director de l'internat que llueix un pegat negre a l'ull] i Heidi [un dels guàrdies d'aire nazi], he buscat la semblança amb els actors que els encarnen a la pel·lícula».
Notícies relacionadesProfessor de l'Escola Joso de còmic durant 15 anys, ara embrancat en el projecte d'una novel·la gràfica, El carnaval del lobo, a més de la seva aportació amb el color, Reyes ha introduït novetats a l'estil del tebeo clàssic com «recursos narratius estranys i dissenys de pàgina que no eren habituals en les historietes de Zipi i Zape, com ara fletxes que marquen recorreguts per donar més sensació de joc».
Per recordar el mestre Escobar, Ediciones B ja va llançar abans de l'estiu el volum especial de la col·lecció Super Humor. Lo mejor de Zipi y Zape. Amb pròleg del seu col·lega Francisco Ibáñez, dues històries llargues, les millors portades i un recorregut des de la primera pàgina, del 1948, fins als 70. Pura història del tebeo.
- FUTBOL I INVERSIÓ Compro un club mentre jugo en un altre: Messi i Luis Suárez s’afegeixen a l’última moda dels futbolistes
- Un registre ‘online’ permetrà a les ciutats multar a les ZBE
- Gira al juny de 2026 El Último de la Fila esgota entrades i afegeix concerts a Barcelona, València i Bilbao
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Assassinat a Madrid Les ombres un crim