L'ULL INDISCRET DEL RAVAL

Joan Colom dóna totes les seves fotos al MNAC

El museu prepara una antològica amb les 9.000 imatges del fotògraf

Fotografia de la sèrie ’El carrer’, del 1961.

Fotografia de la sèrie ’El carrer’, del 1961. / JOAN COLOM

3
Es llegeix en minuts
ERNEST ALÓS
BARCELONA

Ja no estan els temps per a subhastes entre administracions a l'estil de la de l'arxiu de Centelles. Tot i així, el del fotògraf Joan Colom podria haver acabat a molts quilòmetres de la seva Barcelona, i no al Museu Nacional d'Art de Catalunya, que el custodia des de la setmana passada. Perquè el final de la història hagi estat aquest i no un altre han hagut de passar unes quantes coses. Un museu que des del 1999, quan va redescobrir la mítica obra del fotògraf retirat el 1964, va aconseguir que se li comencessin a reconèixer els honors que se li devien. Un fotògraf il·lusionat perquè la seva obra es quedés al seu país i es conservés i difongués des d'aquest museu (i que ahir, als seus 91 anys, perquè tot quedés clar, va comparèixer amb la Creu de Sant Jordi a la solapa). Una relació humana ben greixada per totes les parts. I una raonable generositat a l'hora de parlar de diners.

L'arxiu de Joan Colom consta de 9.000 negatius emmarcats (sempre va tirar els descartats) i 9.000 fotos més ampliades, a part de mitja hora de pel·lícula: imatges robades al Barri Xino dels anys 50 i 60, els seus dos únics reportatges per a premsa sobre el Born i el Somorrostro, una sèrie inèdita sobre toros i el seu gairebé desconegut treball en color dels últims 20 anys. Tot meticulosament conservat per aquest comptable de professió que va ser un dels grans de la nova avantguarda fotogràfica entre els 1957 i 1964 fins que va penjar les càmeres durant 35 anys sense arribar a professionalitzar-se, traumatitzat per la denúncia d'una de les espectaculars vianants del Xino que es va veure retratada en una de les seves imatges al llibreIzas, rabizas y colipoterras.

SATISFACCIÓ / Aquest fons ha arribat al MNAC donat gratuïtament. I el museu compensarà els anys de treball (i la renúncia a vendre'l per deixar una herència a la seva família) amb un vitalici destinat al fotògraf i, durant uns anys, als seus hereus, que ni remotament compensa el valor de mercat de les fotografies. I per descomptat prepara la gran exposició antològica que, si s'aconsegueix que viatgi a diverses grans capitals, l'hauria de situar al mapa internacional de la història de la fotografia del segle XX. Així que tots contents. El conseller Ferran Mascarell, que va dir que era el dia més alegre dels seus 18 mesos al càrrec, el president del MNAC Miquel Roca, que va elogiar una vegada i una altra la «generositat» del fotògraf, el nou director del museu, Pepe Serra, que va fer desencallar el tema, i el conservador de fotografia del centre, David Balsells, que veu rematats així anys de maldecaps. I el mateix Colom, és clar, que entra amb tots els honors sota el mateix sostre que els grans noms de la història de l'art a Catalunya.

Notícies relacionades

Amb l'adquisició del fons de Joan Colom, el MNAC més que duplica els seus fons fotogràfics i adquireix per primera vegada un arxiu complet. Un canvi de plantejament que confirma el projecte perquè tot l'art català del segle XX entri a les seves sales i que així el situa en primera fila com un dels centres (no menys de 10) que custodien obra de fotògrafs de primera fila i que Mascarell aspira a coordinar seguint uns criteris que acabarà de definir el pròxim mes de setembre.

Vegeu la fotogaleria amb imatges de Joan Colom a http://www.e-periodico.cat