Anar al contingut

20 LECTURES RECOMANADES

'Jo confesso', llibre de l'any

La selecció elaborada per 54 crítics, llibreters i articulistes destaca Cabré, Franzen i Marías

ERNEST ALÓS / Barcelona

Una intricada història, treballada amb paciència durant set anys pel seu autor, en què objectes, pecats i culpes travessen el temps i l'espai des de l'edat mitjana fins avui, lligant entre si la Inquisició, l'Holocaust i el franquisme: és Jo confesso, la novel·la de Jaume Cabré elegida llibre de l'any del 2011 pels 54 crítics, llibreters, articulistes i periodistes que han col·laborat per segon any en l'enquesta elaborada per EL PERIÓDICO DE CATALUNYA. Llibertat, de Jonathan Franzen, una altra epopeia familiar, tan nord-americana com europea és la de Cabré, i Los enamoramientos, de Javier Marías, completen el podi del millor de l'any a les llibreries.
Els pròxims dos dies apareixerà en aquestes pàgines una selecció de la millor oferta de l'any en altres camps com ara la música, les exposicions, el teatre, el cinema, les sèries de televisió i la gastronomia. Aquestes llistes, que recullen l'opinió de la redacció de la secció Icult, s'obriran a la participació dels lectors a la web.

OPINIONS PLURALS / La composició del grup d'enquestats per seleccionar els llibres de l'any pretén trobar un equilibri entre les opinions que primen l'exigència literària i les més pròximes als interessos dels lectors: han respost aquest any el qüestionari, amb les seves recomanacions personals, 10 crítics literaris, 5 membres de la redacció del diari, 22 columnistes i articulistes relacionats amb el món de la cultura, i 17 llibreters que col·laboren cada setmana en l'elaboració del rànquing de llibres. A la web del diari podeu consultar la llista de participants, així com classificacions complementàries del top 10 en cinc categories: literatura castellana, literatura catalana, literatura traduïda, no-ficció i novel·la negra.
A cada un dels enquestats se'ls va demanar que seleccionessin fins a 10 títols, als quals se'ls assignaven puntuacions decreixents de 10 a 1 punts. Cabré ha obtingut 257 punts, procedents de 34 dels consultats; Franzen, 168, i Marías, 132. L'any passat van ocupar aquestes tres posicions Jordi Puntí, John Irving i J. M. Coetzee. Una peculiaritat dels resultats és que les dues primeres posicions haurien estat les mateixes tant si s'haguessin comptabilitzat solament les opinions dels crítics com les dels llibreters o els articulistes del diari.

1. 'JO CONFESSO' / 'YO CONFIESO'
JAUME CABRÉ
PROA / DESTINO
Escriptura 'slow food'
Operación Triunfo resumeix el model de creixement en voga: qualsevol xitxarel·lo sense formació pot professionalitzar-se en pocs mesos si rep una formació prou pràctica. En el camp de la literatura, el model OT consagra autors novells i fotogènics. Jaume Cabré, en canvi, representa l'escriptura slow food; té una experiència d'escriptura de quatre dècades i ha publicat 12 novel·les, cada una millor que l'anterior. Set anys després de Les veus del Pamano, la monumental Jo confesso torna a ser un dels llibres de l'any.
La sinopsi de Jo confesso ha d'incorporar, per força, paraules com postguerra, amistat, música o secret. Podríem discutir si el rerefons és el mal, el coneixement o el destí. Ara bé, fàcilment ens posaríem d'acord en la importància del muntatge. El que impressiona més del llibre és la precisió amb què estan organitzats els materials: com coincideixen els personatges, els espais i els objectes en una successió de capítols que travessen alegrement el temps i l'espai.
Qualsevol escriptor imberbe pot empescar-se una història que sembli original. El que només s'aconsegueix a còpia d'experiència és la barreja de trama sòlida i de seqüencialitat postmoderna que aconsegueix Jaume Cabré. Hi ha qui no li perdona els jocs narratius a l'estil de Robert Coover, hi ha qui li discuteix que la història sigui trepidant com les de Frederick Forsyth. Justament l'atractiu de Jo confesso és aquesta combinació d'ingredients dispars. VICENÇ PAGÈS JORDÀ

2. 'LLIBERTAT' / 'LIBERTAD'
JONATHAN FRANZEN
COLUMNA / SALAMANDRA
Ambició: el món
A aquestes altures, l'èxit de Llibertat és tan gran i unànime com l'ambició genèrica del seu títol. Títol paradoxal, perquè aquí tots es construeixen la seva pròpia presó d'acer inoxidable.
Els Berglund són com els Buddenbrook, però naveguen en aquella Amèrica dels suburbis que ha xocat amb un iceberg i ni tan sols s'ha adonat de la bretxa que s'ha obert al buc del vaixell. Per aquesta bretxa entra el bany de llàgrimes d'una generació desencantada, que confon la política interior amb l'economia domèstica, que comença a no tenir gaire clares les diferències entre un demòcrata i un republicà, que no sap recuperar l'amor dels seus fills i els seus marits i les seves dones.
És una novel·la d'espectre tan ampli que està a punt de fer-nos sentir culpables per no merèixer-la prou. És tan gran l'esforç de la seva prosa per retenir el color de la decepció, de la dependència, de la derrota, de l'idealisme, al llarg de 700 pàgines, que el lector acaba per abraçar l'esperit decimonònic de Franzen com si Balzac no hagués existit mai. És a dir, Llibertat no es limita a copiar un estil, sinó que més aviat disfruta reinventant-lo partint de zero mentre prova el seu coratge etern.
I, per damunt de tot, és una novel·la imprescindible per entendre la manera en què el món actual s'explica a si mateix, amb els seus rancors i les seves misèries però també amb les seves llums tènues i vagament esperançades. SERGI SÁNCHEZ

3. 'LOS ENAMORAMIENTOS'
JAVIER MARÍAS
ALFAGUARA
Perquè no se sap mai
Mai hi ha garantia de la reciprocitat de l'enamorament ni de les raons per les quals algú és correspost. Així és en els dos (o tres) enamoraments que es troben en aquesta novel·la esplèndida, posada en marxa per un crim absurd però no del tot fortuït que lliga tres personatges amb un nus de culpa, amistat, passió i sentit ètic.
El característic vaivé de l'autor entre narració i elucubració depèn ara d'una veu femenina, María Dolz, que passa d'espectadora de vides alienes a protagonista accidental i intèrpret del que va passant al seu voltant. I el que passa va alterant a la vegada el que coneix del passat i el que espera del futur, el que s'imagina i el que tem i també la seva pròpia imatge. Amb un prodigiós instint dels mecanismes que mouen una novel·la, Marías juga amb l'expectativa del lector, impulsa i dosifica l'enigma, enterboleix la personalitat inquietant de Díaz-Varela en els seus múltiples papers, dilata amb un pols mestre els diàlegs significatius o interposa una digressió tant o més interessant que l'acció que queda suspesa. María Dolz s'imagina les coses de les quals no va ser testimoni, conjectura i sospesa, vol i no vol saber, tot es fa narració fins que ha d'actuar i assumir que els seus actes tindran conseqüències irrevocables en les vides dels altres. Un contundent desmentiment a tots aquells que haguessin pensat que Tu rostro mañana havia deixat exhaustos els recursos de Marías. DOMINGO RÓDENAS DE MOYA

4. 'PURGA' / 'PURGA'
SOFI OKSANEN
LA MAGRANA / SALAMANDRA
Una misteriosa trobada
La jove promesa de les lletres finlandeses Sofi Oksanen, que està a punt de complir 35 anys, s'ha inspirat a Purga, la seva tercera novel·la, en una història molt pròxima, familiar, la de la seva pròpia mare, una estoniana, que, com molts de la seva generació, es va veure obligada a fugir de la duresa del règim soviètic, a començaments dels 70, i va acabar construint una nova vida al país veí. Purga, que ha rebut nombrosos premis literaris, relata, en un temps narratiu que barreja passat i present, la dramàtica història d'una solitària dona gran i una noia russa d'uns vint anys, que, al fugir d'uns mafiosos traficants de dones, troba refugi al jardí de la que, per edat, podria ser perfectament la seva àvia. El lector descobrirà mentre avança pàgina a pàgina que aquesta trobada no és casual. 
 
5. 'POR EL BIEN DEL IMPERIO'
JOSEP FONTANA
PASADO & PRESENTE
Història del que ens passa
El mestre d'historiadors Josep Fontana va començar fa anys el que hauria de ser una història de la guerra freda: com les promeses del món nou que havia de néixer amb l'ONU no es van complir perquè el sistema de la postguerra estava dissenyat per garantir el predomini dels EUA, sense utopies democràtiques que valguin; i com la por a l'URSS va servir alhora per justificar aquest estatus i per moderar el capitalisme. Però aquesta obra monumental ha acabat sent molt més: una explicació, amb perspectiva, de la crisi que estem vivint, que en opinió de Fontana no és més que l'última manifestació d'un procés iniciat fa 30 anys, quan Occident va optar per l'increment de la desigualtat, i no l'igualitarisme. El pronòstic més negre: el sistema pot resistir encara més injustícia.

6. EL MAPA I EL TERRITORI / EL MAPA Y EL TERRITORIO
Michel Houellebecq
Empúries/ Anagrama

Menys escàndol, més literatura. Houellebecq, això sí, segueix satiritzant l'establishment intel·lectual francès, en aquest cas a partir d'un artista fracassat que troba l'èxit fotografiant mapes Michelin.

7. 1Q84 / 1Q84
Haruki Murakami
Empúries / Tusquets
Una de les obres més ambicioses de Haruki Murakami, ha arribat al llarg del 2011 dividida en dues entregues. Una trama fantàstica, al·lucinant i misteriosa en dos mons paral·lels, amb lunas dobles i gent petita, amb molt més desenvolupament que desenllaç.

8. Nèmesi / Némesis
Philip Roth. La Magrana / Mondadori
Al Newark del 1944 es lliura una batalla contra la plaga de la poliomielitis mentre al front els nois lluiten contra Alemanya i el Japó. Una de les novel·les breus dels últims anys que demostren que el gran Philip Roth no es va acabar amb la Pastoral Americana.

9. L'Últim dia abans de demà / EL ÚLTIMO DÍA...
Eduard Márquez. Empúries / Alianza
Una vida explicada en poques pàgines. Molts sentiments i molt intensos narrats amb molta contenció. Una melancòlica reconstrucció dels desastres soferts per una generació nascuda a principis dels anys 60.

10. ADÉU A LA UNIVERSITAT / ADIÓS A LA UNIVERSIDAD
Jordi Llovet. Galàxia
Un assaig que ha suscitat un debat amb encesos defensors i detractors. O sigui, que ha aconseguit el seu objectiu. Exhibició d'erudició i defensa de les humanitats (fora de discussió) i discutida reivindicació de la universitat d'abans.

11. El refugi de la memòria / EL REFUGIO DE LA MEMORIA
Tony Judt. La Magrana / Taurus
L'últim testimoni de l'historiador britànic, escrit mentre avançava devastadora l'esclerosi lateral amiotròfica que va acabar amb la seva vida el 2010. Una última defensa del consens socialdemòcrata avui en oberta fallida.
12. ELS CASTELLANS
Jordi Puntí. L'Avenç
Jordi Puntí viatja a la seva infància a Manlleu per recordar-nos que el procés d'integració de la immigració arribada de la resta d'Espanya no va ser tan idíl·lic com volem recordar i sí molt més semblant a les experiències de les noves migracions.

13. L'ODISSEA
Traducció de Joan Francesc Mira. Proa
Les traduccions de L'Odissea al català per Carles Riba van ser un monument literari que van donar prestigi a la llengua en els pitjors moments. Però avui dissuadeixen fins i tot un lector amb fonaments. Mira fa que el clàssic grec torni a parlar amb naturalitat.

14. PARLA'LS DE BATALLES, DE REIS I D'ELEFANTS / habladles DE BATALLaS...
Mathias Enard. Columna / Mondadori
Faula orientalista. ¿I si Miquel Àngel hagués viatjat a Constantinoble, acceptant l'encàrrec del sultà de construir un pont sobre el Corn d'Or? Bona introducció a l'autor de la magna Zona.

15. HHHH
Laurent Binet. Ed. de 1984 / Seix Barral 
Quatre hacs que signifiquen el cervell de Himmler es diu Heydrich. Aquesta novel·la de no-ficció sobre l'execució per la resistència txeca del carnisser de Praga va guanyar el premi Goncourt a la primera novel·la i es manté entre els llibres més venuts des del setembre passat.

16. L'HOME DE LA MALETA
Ramon Solsona. Proa
La història d'un vell músic que amaga un secret a la seva maleta i a la seva memòria mentre passa com un trasto vell és només una part de l'atractiu del premi Sant Jordi del 2011. La seva llengua, un català popular prenormalitzat, castellanitzat i genuí alhora, és el seu gran ganxo.

17. CUENTOS COMPLETOS
Lydia Davis. Seix Barral
L'estrany descobriment per al lector espanyol d'una autora nascuda el 1947: Seix Barral ens ha posat al dia amb la recopilació en un sol volum de quatre llibres de contes. Experimentació narrativa per a lectors exigents però sense oblidar les emocions.

18. PRIMAVERA, ESTIU, ETC
Marta Rojals. La Magrana
Una història de relacions, al tornar de la ciutat al medi rural i, sobretot, un exercici del català propi de les terres de l'Ebre, oxigenant davant l'asèptic català estàndard. L'autora es nega a concedir entrevistes. El llibre ha crescut amb el boca-orella.

19. HONRARÁS A TU PADRE
Gay Talese. Alfaguara
En temps dolents per al periodisme, una mirada al passat gloriós de l'ofici. Reedició amb honors de novetat. Gay Talese hauria pogut ser gàngster com el seu coetani Joe Bonanno, però va preferir explicar el que veia. Després, molts només ho han repetit.

20. ALIGRAFÍA DE LOS SUEÑOS
Juan Marsé. Lumen
Han passat 10 mesos des de la publicació del primer gran llibre del 2011. Encara que el tapin les novetats del segon semestre, recordem la novel·la més autobiogràfica de Marsé, una exploració dels seus orígens com a narrador, un adolescent que es refugia en la fantasia.


Han participat en aquesta enquesta: Anna Abella / Ernest Alós / Ricardo Baixeras / Xavier Bru de Sala / Fabricio Caivano / Juli Capella / Teresa Cendrós / Isabel Coixet / Joaquim Coll / Alfredo Conde / Francesc Escribano / Albert Espinosa / Ricard Fité / Josep M. Fonalleras / Juan Manuel Freire / Salvador Giner / Martí Gironell / Najat el Hachmi / Enrique de Hériz / Gaspar Hernàndez / Elena Hevia / Oscar López / Salvador Macip / Carlos Martínez Shaw / Rosa Massagué / Xavier Moret / Vicenç Pagès / Gabriel Pernau / José María Pou / Jordi Puntí / Llucia Ramis / Emma Riverola / Domingo Ródenas / Ricard Ruiz Garzón / Sergi Sánchez / Ramon Ventura / Juan Villoro y las librerías La 22, Abacus, Catalonia, El Cau Ple de Lletres, La Central, El Corte Inglés, Documenta, Etcètera, FNAC, Geli, La Gralla, Laie, La Llar del Llibre, La Llopa, Llorens, Roquer i Saltamartí.
 

0 Comentaris
cargando