Anar al contingut

La tele que ve del Pròxim Orient

Les delícies turques envaeixen Espanya

La cadena Nova, que bat rècords d'audiència amb aquests serials, ja n'ha adquirit alguns dels més populars

Manuel de Luna

Les delícies turques envaeixen Espanya

-“Llavors.... ¿Ens atrevim?”

“Sí, segur, funcionarà... És molt bo. Val la pena arriscar-se.”

I José Antonio Antón, director de programació i negoci digital d’Atresmedia, al veure la seguretat amb què Charo Calvo, responsable de selecció de producte seriat a Atresmedia, defensava la seva aposta, va deixar de banda els dubtes i es va llançar 'Fatmagül', serial turc del 2010, però que va ser el primer que es va emetre a Espanya. I a més ho feia a Nova, el canal del grup de Planeta que fins aquell moment era terra abonada per al sempre productiu serial sud-americà.

Diuen que, si alguna cosa funciona, no la toquis. Però Antón reconeix que a la tele això és un perill, i que sempre s’ha d’estar atent a la pantalla i veure on estar la innovació en un mercat cada vegada més globalitzat.

‘Mujer (Kadın)’ Drama emocional centrat en l’amor d’una dona cap als seus fills i la seva lluita per la supervivència quan s’enfronta amb la inesperada desaparició del seu marit. 

“Ja feia temps que li donava voltes a a aquesta aposta turca –reconeix Antón– Sabíem que és un producte que tenia enganxat mig món, fins i tot a Sud-amèrica, bressol dels serials..., però era arriscat posar-lo a Nova, canal en el qual el serial sud-americà està totalment assentat. Per això ho vam fer amb molta cautela i amb una sèrie que ja havia triomfat a diversos països”.

El gener del 2018 es va estrenar ‘Fatmagül’, i l’èxit va sorprendre la mateixa empresa: s’ha convertit en la sèrie més vista de la història de Nova, amb 744.000 telespectadors de mitjana, i amb gairebé 14 milions de persones que han vist la sèrie almenys un minut, segons les dades de Kantar Media.

‘Hercai’ Estrenada el mes de març passat, aquesta producció és la revelació de l’any a Turquia, on ha impactat per la química entre la parella protagonista. Interpreten un matrimoni separat per la pressió familiar i el xoc cultural de la Turquia tradicional i la moderna.

“Esperàvem que anés bé, però la veritat és que no tant”, confessa el directiu d’Atresmedia, per a qui el secret d’aquestes produccions són les històries, “potents i molt enganxades a l’actualitat de qualsevol societat, i aconsegueixen crear aquesta empatia necessària per enganxar”.

I 'Fatmagül' la té: la protagonista és violada per amics del seu nòvio, que la menysprea, i és obligada a casar-se amb el que ella creu que és un dels violadors, però... 


‘Amor prohibido’ Protagonitzada per la denominada “parella més bonica de Turquia”, Kivanç Tatlitug i Beren Saat (‘Fatmagül’), aquesta sèrie és l’èxit d’audiència més gran en la història de la tele turca, amb adaptacions als EUA i Romania. Narra l’apassionada relació d’un vidu amb una jove que provoca un enfrontament en la seva família.

“El perfil de l’espectador és superobert –explica el directiu–, ja que atrau un segment del públic jove de 16 a 44 anys, un segment que, efectivament, entra en aquest producte amb prejudicis i fins i tot desídia, però s’hi enganxen gairebé des del principi. I això es veu molt bé a la plataforma per internet Atresplayer: és el que més  funciona. I això que és de pagament”.

El ‘pelotazo’ que va significar ‘Fatmagül’ ja va ser el tret de sortida  per a l’inici d’una història d’amor de Nova amb els serials turcs: el maig del 2018 es va estrenar ‘Amor de contrabando’ (507.000 espectadors de mitjana); el novembre d’aquest mateix any, ‘Sila’ (579.000), i al març d’aquest 2019 va arribar ‘Madre’, emotiu serial (com el seu títol ja deixa entreveure), que en tot just dos mesos ja és la segona producció més vista de la història de Nova, amb una mitjana de 616.000 persones enganxades. I aquest maig ja s’ha estrenat una altra –la cinquena– producció turca: ‘El secreto de Ferhhia’ (453.000).

‘Fugitiva (Sen Anlat Karadeniz)’. Una jove venuda de petita un home de negocis, intenta sobreviure amb el seu fill en una casa que és una presó.

Davant d’aquest espectacular èxit, Nova s’ha abocat amb el seu nou i fructífer amor que promet durar molts anys: ja s’han assegurat  l’emissió en exclusiva d’alguns dels millors serials turcs, alguns encara en emissió, com és el cas de ‘Mujer’ la  nova estrella de la temporada turca, i que actualment ja està en ple rodatge de la segona temporada.

‘Mujer’ se centra en la difícil vida que ha d’afrontar una dona amb dos fills petits que d’un dia per l’altre es queda sense res quan el seu marit desapareix al mar.

‘Las mil y una noches’ El primer títol turc a arribar a Llatinoamèrica, i arrasar a Xile, l’Argentina, l’Uruguai... Atabalada per la necessitat de diners per costejar l’operació del seu fill petit, Sherezade es veu obligada a acceptar la proposició –òbviament deshonesta– del seu cap.

Així, Nova, que ja compta en la seva programació amb set de les deu sèries turques més vistes (‘Fatmagül’, ‘Madre’, ‘Sila’, ‘Amor de contrabando’, ‘El secreto de Feriha’, ‘Elif’ i ‘Ezel’–, ja té en cartera set produccions més que pretén estrenar al llarg d’aquest mateix any.

“Més que satisfets, estem orgullosos d’haver fet l’aposta, ja que hi teníem molt a perdre a l’estar ja molt ben col·locats amb el producte llatí –explica Antón. Per això també és un orgull veure com la competència [és a dir, Mediaset] ha seguit els nostres passos en el mercat otomà”.

Ser els primer ha permès a Nova posicionar-se, però són conscients que ara Turquia té molts nòvios, per la qual cosa ja estan creant llaços més estrets amb les productores d’aquest país. Una relació que va més enllà d’assegurar-se l’exclusiva de les millors sèries (fins i tot abans de rodar-se), com és l’adaptació  i, també, la cohabitació: coproducció hispanoturca.

‘Cennet’ Venuda a més de 30 territoris de tot el món, narra la història d’una noia abandonada per la seva mare quan amb prou feines era un nadó i va ser criada per la seva àvia. Llicenciada en Arquitectura, la mare d’una amiga dels estudis li ofereix treballar, però li descobreix una marca de naixement, i tot canvia... 

La direcció d’Atresmedia avança que l’adaptació espanyola de ‘Fatmagül’ ja està molt avançada, i ben aviat començarà a rodar-se, i per això no es descarta la possibilitat d’estrenar-la a finals d’aquest mateix any.

Quant a la coproducció, és una cosa que “no es descarta”, però de moment no hi ha res concretat. “Estem mirant moltes possibilitats, i la coproducció és una d’elles -diu Antón. Seria fantàstic, perquè són boníssims treballant, tal com es pot veure en la qualitat de les seves obres... És que estem parlant del segon país de tot el món que més producció audiovisual exporta, només superat pels EUA.”

‘Mar de amores’. Basada en una història real i ambientada en la dècada dels 60 i 70, aquesta sèrie és un altre èxit internacional turc que narra la història d’un capità de barco amb dona i quatre fills, però que no viatja tant com sembla: té una vida paral·lela en parella amb una estrangera.

El que sí que vol deixar clar el directiu és que l’amor pel serial turc no significa la infidelitat cap al serial sud-americà. Seguirem i continuarem apostant per la bona producció llatina,  ja que el fenomen turc no l’ha enfonsat, sinó que el que ha fet ha sigut reactivar el talent llatí: han vist com i què fan i s’han posat les piles, cosa que per a Nova és molt bona”.

Doblatge acurat

Tot i que Nova està totalment enamorada del serial turc, hi ha dos aspectes que impedeixen que sigui una relació ideal, i que se centren en un mateix tema econòmic: el doblatge i el preu d’estar de moda.

“El doblatge òbviament encareix el producte –reconeix Antón–, sobretot perquè no vam voler anar a l’opció fàcil del castellà neutre (americà) ja que la qualitat de l’obra turca es mereix una personalització de les veus. I quant a la competència, efectivament, és un producte de moda i la llei de l’oferta i la demanda pot produir un efecte inflacionista en el qual tenim molt clar que no caurem”.

“Controlem la nostra inversió, i si el mercat es torna boig no entrarem en l’espiral alcista. Però hi ha molt producte i haver arribat primer ens permet anar amb un clar avantatge”.

"Espanya i Turquia s’assemblen molt"

L’actual bomba de la tele turca és ‘Mujer (Kadin)’, serial que ja s’ha assegurat Atresmedia en exclusiva. Aquest mes de maig s’està acabant de gravar als afores d’Istanbul   la segona temporada (gairebé d’amagat per evitar l’allau de fans). Un rodatge que, a l’incloure nens en l’elenc, es prolonga als dissabtes i diumenges, ja que a Turquia els nens només poden treballar els dies no lectius.

Però no hi ha cap problema. La producció audiovisual turca està perfectament greixada i acostumada a treballar en qualsevol situació mantenint alts estàndards de qualitat a preus ajustats. Aquest és un dels secrets del seu èxit, unit a la força de les seves històries i el treball d’uns actors que aconsegueixen fascinar una audiència que els encimbella com si fossin autèntiques estrelles hollywoodianes.

 “Si visita un veïnat a Istanbul, podrà veure una mesquita al costat d’una església i, just a darrere, una sinagoga. La ciutat ha sigut el centre de moltes cultures durant segles. Les històries que sorgeixen d’aquesta cultura són atractives per a gairebé tots els països del món”, explica un productor de la sèrie, que també afirma que produir drama turc és un negoci difícil, "perquè els equips de vegades treballen amb dos grups, dos directors i en dos ‘sets’ al mateix temps durant 16 o 18 hores i sis dies a la setmana. Així, els guionistes necessiten escriure 120 o 130 pàgines d’escenaris cada setmana».

Rodatge a Istanbul de la sèrie ‘Mujer (Kadin)’. / (ATRESMEDIA)

Özge Özpirinçci, actriu turca de 33 anys, és la protagonista de ‘Mujer’. En un descans del rodatge dominical, l’estrella de la sèrie exerceix d’estrella i només admet tres preguntes, tot i que després ella mateixa s’anima al donar la seva teoria de l’èxit d’aquestes produccions: “Quan viatjo per Espanya veig que ens assemblem molt –afirma. I a més aquestes produccions presenten temes universals que, com que es guionitzen tan bé, agraden a tothom”.

“A ‘Mujer’ encarno a Bahar, una jove vídua, que ha de tirar endavant els seus dos fills petits sola, i això és una història universal”, explica  Özpirinçci, que també reconeix que a Turquia “hi ha prohibicions molt fortes. Però quan treballem sota pressió ens tornem més creatius. Una pressió que també se sap gestionar molt bé en l’habitual producció a contra rellotge: L’escassetat de temps per rodar ha fet que siguem capaços de produir i tancar 140 minuts en cinc dies. I a més aquestes sèries són un èxit", diu l’artista amb un orgull evident.

Al costat de l’estrella consagrada, una actriu debutant, Gökçe Eyüboglu, que després d’una temporada a ‘Mujer’ ja sap el que és la popularitat, per bé i per mal. “De moment no em molesten gaire pel carrer, perquè no soc gaire coneguda”, assenyala la intèrpret de 31 anys, que sí que reconeix que hi ha moltes reaccions al seu paper a les xarxes socials. “Però em mantinc al marge, perquè l’únic que em preocupa és fer el millor possible el meu paper”.

Eyüboglu encarna una prostituta que és amiga de la protagonista, un personatge espinós que ella apunta que provoca tant rebuig com afecte. “Però és una realitat que hi ha a tot el món i s’ha de tractar amb tota la franquesa –matisa. He parlat amb prostitutes per preparar el meu paper i el que no vull és donar una imatge falsa, ni danyar aquestes dones”.

L’actriu coneix poc Espanya, tot i que com gairebé tots els turcs amb Netflix (o sense) han vist ‘La casa de papel’ (¡Estic enamorada de Nairobi!”, exclama), però té molta curiositat per saber com reaccionarà l’audiència espanyola davant de la trama de ‘Mujer’.


.