En col·laboració amb

RECUPERACIÓ DE L'ACTIVITAT

El transport públic: adaptat i de confiança

Els autobusos, trens, metros i tramvies de la capital catalana tenen mesures actives per garantir la seguretat dels seus usuaris

vago-del-metro-amb-persones-assegudes-2

vago-del-metro-amb-persones-assegudes-2

4
Es llegeix en minuts
Lara Bau

Durant els primers dies de setembre, els operadors de mobilitat de Barcelona van registrar només un 60% dels usuaris en comparació amb l’any passat en els seus trajectes urbans i interurbans. El 40% restant va preferir moure’s a peu, amb bicicleta o en transport privat motoritzat. Aquest canvi en els patrons de mobilitat de Barcelona està vinculat al context sanitari: la crisi generada per la pandèmia per Covid-19 i la limitació de la mobilitat durant l’estat d’alarma han portat la població a optar per solucions de mobilitat individuals. 

Malgrat les adaptacions dels operadors de mobilitat, les mesures d’autoprotecció són imprescindibles

Per aconseguir que el metro, el tren, l’autobús i el tramvia tornin a ser alternatives vàlides per a la majoria de veïns de la ciutat quant a confiança, seguretat i protecció, les institucions llancen un missatge clar: el transport públic s’erigeix com la primera opció quant a mobilitat. Destaquen la seguretat i protecció dels usuaris, a més del respecte pel medioambient. És un missatge que també reafirmen les autoritats sanitàries del país, que, a més, recalquen que en el transport públic està permès ocupar tots els seients i no es limita l’ocupació. 

Els principals operadors de mobilitat de la ciutat –TMB, AMB, FGC, Renfe i Tram–, també han intervingut en l’assumpte i, des de la recuperació de la mobilitat, han portat la iniciativa quant a l’adequació de les seves infraestructures a les mesures de seguretat que requereix el context sanitari.

S’ha reforçat la ventilació, especialment en els viatges llargs i en els que es fan sota terra; s’ha augmentat la higiene als vagons i seients, i augmentat la presència de personal d’atenció als usuaris en els punts amb més probabilitat de concentració. A més, s’han col·locat dispensadors de gel hidroalcohòlic en diferents espais com les estacions. Gràcies a aquests canvis, els diferents operadors han obtingut o estan a punt d’obtenir la certificació d’espai segur, d’acord amb els protocols de neteja i desinfecció. 

El context sanitari ha provocat un canvi en els patrons de mobilitat de Barcelona

Quant a les freqüències, els mitjans de transport públic en la seva totalitat recuperen la seva oferta al 100% –tenint en compte les retallades efectuades durant l’estat d’alarma i els mesos posteriors–, especialment en l’inici del curs escolar.  Per la seva banda, el metro i el bus metropolità també reforcen les línies que van a centres educatius de primària i secundària. Així mateix, les mesures d’autoprotecció, com la mascareta i la correcta circulació per estacions i passadissos per evitar les aglomeracions, són imprescindibles. 

A més, les persones diagnosticades de la Covid-19, fins que no disposin de l’alta mèdica, les persones en quarantena i les persones que no poden portar permanentment la mascareta s’han d’abstenir d’utilitzar la xarxa de transport. A través d’aquesta sèrie de mesures el transport públic es reivindica com una alternativa segura i totalment apta per desplaçar-se per la ciutat en la nova normalitat. 

Impuls de la sostenibilitat

La qualitat mediambiental es ressent del percentatge d’ús més elevat del vehicle motoritzat. De fet, la mobilitat és la causa principal de la contaminació a Barcelona. Durant l’estat d’alarma, que va comportar una limitació de fins al 70% de la mobilitat durant tres mesos, la ciutat va aconseguir uns estàndards ambientals òptims als quals no hi ha necessitat de renunciar en la nova normalitat. El trànsit es va reduir fins a un 75% i la millora de la qualitat ambiental –reducció dels fums i el soroll– i de la qualitat de la naturalesa urbana es van notar sensiblement.

A més, després de molts mesos, es van poder registrar els nivells recomanats per l’OMS quant al NO2 i a les partícules PM10 a totes les estacions de la ciutat. En el context actual, amb l’increment exponencial de l’ús del transport privat motoritzat en els últims mesos, queden lluny els nivells positius i el perill quant a la contaminació atmosfèrica torna a ser una realitat.

Sense anar més lluny, en les últimes setmanes s’han tornat a superar, i amb escreix, els límits marcats per l’OMS quant al diòxid de nitrogen. El risc és doble si considerem que la contaminació agreuja els problemes cardiorespiratoris, una patologia especialment vinculada amb la Covid-19.

Vista aèria de la plaça d’Espanya

Una recuperació lenta

Notícies relacionades

Durant els primers dies de curs escolar, els operadors de mobilitat de Barcelona han registrat un increment progressiu en la mobilitat per la ciutat en transport públic. Aquestes xifres denoten una recuperació progressiva però encara queden lluny de les registrades abans de la pandèmia per la Covid-19.

Amb l’inici del curs, tots els mitjans de transport recuperen la seva oferta al 100%

Si bé el transport públic ha sigut hegemònic quant a la mobilitat a la ciutat durant anys, en aquesta situació s’ha vist superat per primera vegada en percentatge d’ús pel transport privat motoritzat. Es tracta d’un canvi de tendència amb especial afectació a la qualitat de l’aire de ciutat. En una zona densa com l’àrea metropolitana de Barcelona és imperatiu que el transport públic, juntament amb la mobilitat a peu i la bicicleta, siguin una vegada per sempre els mitjans de transport de referència. La salut pública i el medi ambient ho agrairan.

La ZBE, la peça clau en la lluita contra la contaminació

La nova normalitat té moltes cares. En el cas dels carrers i carreteres de Barcelona, es plasma a l’entrada en vigor total d’una nova eina per disminuir el trànsit: la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de l’àrea metropolitana de Barcelona –Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Cornellà de Llobregat i Esplugues de Llobregat–.