Increment del 17% en cinc anys
La despesa mensual per llar en el cistell de consum ascendeix a 420 euros a l’àrea de Barcelona
Uns 60 euros més que el 2019, és la mitjana que conclou un nou estudi d’hàbits de consum de la Diputació
La bretxa de gènere continua vigent però «el pes dels homes creix» en la tasca, afirma l’informe provincial

La despesa mensual en el cistell de consum –alimentació i productes quotidians– a l’àrea de Barcelona puja, de mitjana, a 420,7 euros per llar. La derrama és uns 60 euros superior a la de fa cinc anys, variació que representa un augment del 17%. I, naturalment, s’incrementa de manera directament proporcional a la suma de membres en la unitat familiar: mentre que una llar unipersonal gasta de mitjana 264,4 euros mensuals en aliments i productes quotidians, una parella amb fills inverteix en aquest mateix cistell de consum gairebé el doble, 525,4 euros.
Les dades s’extreuen de la tercera edició de l’Estudi d’hàbits de consum i compra de la província de Barcelona –5,8 milions d’habitants–presentat per la Diputació de Barcelona (DIBA) aquest dimecres 7 de maig. L’informe, exposat per la diputada Olga Serra (ERC) i realitzat per la firma d’investigació de mercats MDK, obté conclusions a partir d’una mostra de 7.307 entrevistes telefòniques i presencials a responsables de les compres de la llar i realitzades entre abril i maig del 2024, que l’administració supramunicipal compara amb les últimes dades anteriors de què disposava, del 2019.
A més, en funció dels integrants per unitat familiar, la inversió de les llars varia segons la comarca barcelonina en què s’ubiquin. De fet, entre la comarca que més gasta i la que menys hi ha una bretxa de gairebé 200 euros al mes: mentre que una llar del Vallès Occidental–Sabadell, Terrassa, Rubí o Sant Cugat del Vallès– gasta uns 551,3 euros al mes en alimentació i productes de la llar, en una casa del Barcelonès –Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Badalona, Santa Coloma de Gramenet i Sant Adrià de Besòs– l’import disminueix fins els 361 de mitjana mensuals. La capacitat econòmica dispar a les dues demarcacions accentua la diferència.
Són cinc les comarques de la província barcelonina que se situen per sobre de la mitjana dels 420,7 euros de despesa per llar: el Vallès Occidental; el Bages; Osona, el Baix Llobregat i el Maresme. La resta, amb el Barcelonès a la cua amb els esmentats 361 euros de despesa per llar, fluctuen entre aquesta quantitat i els 419,6 euros del Garraf, que voreja la frontera de la mitjana provincial.
La bretxa de gènere també es manifesta en la nova anàlisi de la DIBA. L’estudi conclou que «les dones continuen sent les principals responsables de les compres domèstiques», ja que 6 de cada 10 viatges al supermercat a l’àrea de Barcelona el realitzen elles (62,1%). Són gairebé nou punts menys que el 2017 (70,8%), cosa que porta a la DIBA a afirmar que «creix el pes dels homes en la compra domèstica».
Un 57% de les compradores porten aquesta responsabilitat de manera exclusiva, és a dir, sense oportunitat de compartir la responsabilitat amb la seva parella o una altra persona. El 43% restant la comparteix amb homes el ‘perfil tipus’ dels quals és el de persona entre 16 i 34 anys que viu en una ciutat de més de 100.000 habitants.
Adeu a la compra setmanal el mateix dia
Els patrons de consum són un altre dels flancs d’anàlisi de la radiografia barcelonina. Per exemple, aquesta resol que «s’ha trencat la dinàmica de concentrar les compres en dies o franges horàries concretes», ja que la categoria horària més elegida pels enquestats és la de ‘sense dia fix’, tant per als productes quotidians (43,6%) com els no quotidians (49,6%). Sí que conserven el seu pedigrí, no obstant, compres matinals (de 8.00 a 13.00 hores) de productes quotidians: un 38,8% dels consumidors consultats les prefereixen.
Notícies relacionadesPer descomptat, el producte amb més freqüència de compra és l’alimentació, especialment els productes frescos. Quatre de cada deu consumidors afirmen adquirir-los entre dues i tres vegades per setmana (43,2%), mentre que l’obtenció de la resta d’aliments es limita a una vegada per setmana (46,1%).
La cadència minva a mesura que decreix l’essencialitat dels productes. Els béns també quotidians però no alimentaris són comprats una vegada per setmana pel 29,2% dels enquestats, però un 44% afirma comprar productes d’equipament personal –roba– entre cada tres i sis mesos i un 55,9% situa en una freqüència superior a sis mesos les compres de productes de la llar.
- Famosos Ferran Adrià desvela a 'Col·lapse' la frase que li va dir Xavi Hernández: "Se'm va quedar sempre al cap"
- Preus rebaixats Ni Lidl ni Carrefour: aquest és el supermercat 'low cost' que arrasa a Espanya
- Urbanisme BCN traurà a concurs la Torre Ona de Glòries abans de final d’any
- Conducció Per aquest motiu hauràs de portar piles al cotxe a partir de l'any que ve
- Conflicte Una manifestació a Mataró acaba amb salutacions feixistes
- Política local Els locals del Born hauran de tancar abans si fan soroll de nit
- Guardó Byung-Chul Han, premi Princesa d’Astúries d’humanitats
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- TELEVISIÓ I MAS Eurovisió: entre el veto i el postureig
- Museu Stoneweg culmina la compra del Comèdia per al futur Thyssen