UNA HISTÒRIA CONVULSA

Records de plom

L'organització Ordine Nuovo va escriure una de les pàgines més negres de la història d'Itàlia amb l'atemptat perpetrat en l'estació de Bolonya el 1980

Bolonia,  8 Vista aèria de l’estat en què va quedar l’estació de Bolonya arran de l’atemptat sofert el 2 d’agost de 1980.

Bolonia, 8 Vista aèria de l’estat en què va quedar l’estació de Bolonya arran de l’atemptat sofert el 2 d’agost de 1980. / AFP

1
Es llegeix en minuts
R. D. / ROMA

Els anys 70 van ser a Itàlia els dels anys de plom en què a una situació institucional caòtica es va sumar la lluita armada de grups d'ultraesquerra i ultradreta. L'acte terrorista més greu d'una dècada sagnant va ser la matança de l'estació de Bolonya, el 2 d'agost de 1980. Hi van morir 85 persones i més de 200 van resultar ferides. L'organització terrorista d'extrema dreta Ordine Nuovo va ser acusada i dos agents del servei secret militar italià (SISMI) i el Venerable Maestre de la Lògia Maçònica Propaganda Dos (P2), Licio Gelli, van ser imputats per dificultar la investigació.

La mort de Franco va enganxar algunes desenes de feixistes italians a Espanya, on s'havien refugiat, fugint d'Itàlia, amb la complicitat dels serveis secrets franquistes, que els van utilitzar, com han demostrats diversos sumaris italians i alguns sumaris espanyols, per a la desestabilització del país després de la mort del dictador. Hi ha fotos sobre la seva participació en l'atemptat de Montejurra, realitzat durant la tradicional reunió anual de carlistes espanyols a la muntanya navarresa.

Diversos magistrats italians han intentat, sense èxit, aclarir com va ser possible que una metralleta de la Presidència del govern de Madrid fos trobada al domicili romà de Pier Luigi Concutelli, acusat de l'assassinat de Vittorio Occorsio, un jutge que estava investigant sobre les ramificacions internacionals de l'anomenada Lògia P2. La comissió parlamentària d'investigació italiana va descobrir que la P2 s'havia infiltrat a tots els òrgans polítics, policials i periodístics del país, condicionant tot el que succeïa, des del nomenaments de càrrecs públics fins a la desviació de sumaris judicials.

Notícies relacionades

La P2 va estar implicada en el cop d'Argentina després de la mort de Perón i en les dictadures de l'Argentina i l'Uruguai, a través de Licio Gelli. Després de la mort de Franco nombrosos feixistes italians es van fugar de Madrid rumb a Llatinoamèrica i alguns d'ells van ocupar càrrecs de relleu en els governs dictatorials de l'època.

Altres neofeixistes van tornar a Itàlia, a l'empara de prescripcions i amnisties, i, actualment, jubilats, viuen tranquil·lament a Roma o al nord de la península. Són els mateixos que haurien inspirat el grup desmantellat ahir en diverses localitats.