Contingut d'usuari Aquest contingut ha estat redactat per un usuari d'El Periódico i revisat, abans de publicar-se, per la redacció d'El Periódico.

"L’ aterratge de l’alumnat de 12 anys als instituts és prematur"

Ambiente en el patio de un instituto catalán el año pasado.

Ambiente en el patio de un instituto catalán el año pasado. / Zowy Voeten

A Espanya, l’antic model educatiu dels anys 70 permetia a partir dels 14 anys anar a treballar o anar a l’institut (a fer el Batxillerat BUP o l’FP de Primer Grau), i a la reforma educativa de l’any 1983 s’establí el primer cicle de l’Ensenyament Secundari de 14-16 anys fins a finals dels anys 90, amb la fi de l’EGB i l’aterratge de l’alumnat de 12 anys als instituts. Però es considera prematura aquesta entrada, ja que implica massa canvis d’avançada a la complexa etapa de la preadolescència.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

El Govern de la Comunitat de Madrid s’ha convençut d’això i permet que centres de primària incorporin els dos primers cursos d'ESO per aterrar l’alumnat als instituts amb 14 anys, tot i que fa temps que es fa a Andalusia, també mig miler de centres públics a tota Espanya incloent tota l'ESO (fins als 16 anys), centres privats i concertats arreu del país i a Catalunya els instituts-escola impulsats fa 20 anys.

A més, part de l’alumnat, famílies i professorat aproven la mesura (incloent l’allargament als 16 anys o fins i tot als 18 anys) per motius bàsicament d’edat: contagi de ‘vicis’ adults, la llunyania de centres, despeses de transport i menjador, consolidació d’habilitats socials i més seguretat i facilitat per passar als instituts, dificultats acadèmiques i efectes en la salut mental (sobretot en la gent més vulnerable), etc.

No obstant, es tracta de solucionar i no posposar dificultats, i per això cal també millorar la coordinació i comunicació entre l’ensenyament primari i el secundari i l'acompanyament per evitar l'abandonament i absentisme escolars, fer tutories especialitzades per aquesta ‘transició’, etc. S’està recuperant de 'facto', poc a poc (i d’amagades) el model dels anys 70? Dissenyar un model de continuïtat és la solució, però, tindrà ‘continuïtat’? Veurem, ara que queda poc temps perquè comenci el nou curs.

Participacions delslectors

Mésdebats