El metro retirarà més de 700 màquines de venda de targetes per evitar ciberdelictes
TMB esgrimeix l’"alt grau d’obsolescència" per desfer-se de 495 terminals en servei i 266 d’inoperatives. En l’operació s’invertiran 27,3 milions.

Les màquines de venda de les targetes de metro de Barcelona estan envellides i exposades a pirates informàtics, segons admet Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). L’empresa pública té la perspectiva de reemplaçar centenars d’expenedors de títols de transport que detecta desactualitzats a 108 estacions de sis línies de la xarxa subterrània, totes excepte l’L9 i l’L10. Arrosseguen "un elevat grau d’obsolescència" que "comporta un seguit de problemàtiques que afecten tant la seguretat com la funcionalitat de les màquines", exposa la companyia en un informe incorporat al procés de contractació obert per adquirir equips nous i instal·lar-los.
TMB preveu invertir com a màxim 27,3 milions d’euros en la substitució de terminals, al mateix temps que projecta reduir el nombre de màquines en funcionament al metro, a causa de l’expansió de la T-mobilitat i la digitalització dels títols de transport. D’aquesta manera, es passarà de disposar de 761 unitats (de les quals 495 són operatives i 266 fora de servei) a una dotació de 290 dispositius com a mínim o 397 com a màxim. El desfasament que acusen els aparells "comporta riscos significatius" per augment d’incidències, limitacions a adaptar-se a noves modalitats de venda i validació de títols i, també, per insuficiències en ciberseguretat.
"Els sistemes operatius en funcionament han deixat de rebre suport dels fabricants, fet que implica la falta d’actualitzacions crítiques de seguretat", assenyala l’empresa de transport públic. En aquest sentit, alerta que "la vulnerabilitat a ciberatacs s’incrementa i es posa en risc la seguretat de les dades i la disponibilitat del servei". A més, TMB parla de "possibles vulnerabilitats explotables que podrien comprometre la integritat del sistema", que permet adquirir targetes i recarregar-les. Més en concret, avisa de "risc de frau o manipulacions indegudes en el sistema de pagament". Alhora, reconeix la "no conformitat" dels expenedors "amb els estàndards actuals de seguretat i protecció de dades".
Sense recanvis
Una altra deficiència que la companyia atribueix a les terminals venedores del metro és que sovint es fan malbé. "Els components electrònics i mecànics de les màquines han assolit el final del seu cicle de vida", assevera l’informe, en què la firma desgrana les raons per assumir el desemborsament milionari. El contracte serà vigent durant cinc anys, si bé es marca l’objectiu que s’executi en 39 mesos des que s’adjudiqui.
Les unitats que s’incorporaran a les parades oferiran prestacions inexistents fins ara, com ara pagar per mitjà de Bizum, Paypal i altres aplicacions, subministrar targetes de plàstic de la T-mobilitat i facilitar la navegació per a persones invidents. A més, les terminals permetran que els viatgers contactin amb personal de TMB per mitjà de videotrucades per resoldre dubtes. També incorporarà un xatbot (un programa informàtic amb què es pot conversar per escrit) per seleccionar el títol més adequat segons els dies d’estada a Barcelona, la freqüència de viatge o les zones per on se circularà.
Això a banda, TMB al·ludeix a la "necessitat d’optimització del nombre de màquines", per disminuir-les. La companyia ho vincula al fet que la xarxa "permetrà el pagament directe a les barreres d’accés mitjançant targetes bancàries sense contacte" i amb "l’increment de l’ús de dispositius mòbils per a la compra i validació de títols de transport".
Notícies relacionadesLa meitat de l’L4 quedarà tallada al desembre
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) preveu que la circulació al metro quedarà suspesa a 11 parades de l’L4, des d’Urquinaona fins a la Pau, tres o quatre dies de desembre, coincidint amb el pont de la Constitució. En aquestes dates, els combois recorreran la meitat de la línia, entre Passeig de Gràcia i Trinitat Nova.TMB informa que treballa perquè el tall afecti solament el tram entre les estacions d’Urquinaona a Besòs. En cas que sigui així, es mantindria l’enllaç entre el Besòs i l’intercanviador de la Pau, un enllaç freqüentat per fer transbordament amb l’L2. Durant l’afectació a l’L4 a finals de la pròxima tardor s’executaran treballs de senyalització del sistema de control de trens basat en comunicacions.La companyia corregeix així la planificació, en què preveia dos talls a la tardor. D’entrada l’empresa pública va explicar a EL PERIÓDICO que totes dues alteracions tindrien lloc abans d’acabar l’any, però finalment ha rectificat els plans.
- Els bars de Gràcia, en peu de guerra per un veto i un error de l’Ajuntament
- El mirador de la Torre de Collserola ofereix vistes gratis
- Un violador surt avui de la presó "amb alt risc de reincidència"
- Sector econòmic Barcelona ajusta preus en un estiu de menys despesa turística: hotels de luxe des de 183 euros
- La paradoxa d’Ana Obregón
- Diccionari ‘El día del Watusi’: la gran novel·la de la Barcelona de la Transició, de l’A a la Z
- Ràpids i virulents
- Márquez: "A Àustria sempre hi guanya una moto vermella, i jo ara en porto una"
- França és massa equip per a Espanya en la tornada a Catalunya
- Espanya revalida el seu lideratge mundial en donació d’òrgans