LECTORS
Carta destacada del dia: Fatiga crònica i fibromiàlgia, malalties incompreses
EL PERIÓDICO publica opinions, rèpliques i suggeriments d'interès general, respectuosos amb les persones i institucions. No es consideraran les cartes de més de 15 línies, que podran ser extractades. Tot i així, resulta impossible publicar-les totes. Tampoc es mantindrà correspondència o contacte telefònic sobre el seu contingut. Hi han de constar: nom i cognoms, DNI, domicili i telèfon.
El comportament dels centres de valoració de discapacitats (CAD, dependents del Departament d'Acció Social i Ciutadania de la Generalitat) en relació amb el col·lectiu d'afectats per l'encefalopatia miàlgica –síndrome de fatiga crònica--, la fibromiàlgia i la sensibilitat química múltiple no solament provoca perplexitat, sinó que arriba a posar els pèls de punta i fa que ens preguntem si de debò vivim en un país civilitzat i al segle XXI. Si vostè pateix alguna d'aquestes malalties, en el moment que vagi a un CAD per valorar el seu grau de disminució, portant a sobre els documents i informes mèdics pertinents, sortirà, inevitablement, amb un diagnòstic paral·lel que no solament li negarà l'afectació que pateix, sinó que li etzibaran un trastorn de naturalesa ben diferent.
El fet que un buit administratiu (una malaltia que no consta en uns barems de valoració) tingui repercussió en un diagnòstic fins al punt de modificar-lo substancialment, té una enorme transcendència. Quan vostè demani que li argumentin aquest diagnòstic, no ho faran. Eludiran qualsevol situació que impliqui donar la cara i es mantindran amagats i silenciosos; és clar, és difícil explicar el que no té explicació.
L'apartat 7.1 de la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitàriadiu: «El pacient té dret a conèixer tota la informació obtinguda respecte a la seva salut i a disposar d'informació verídica i adequada». La carta és un document bonic, que fa patxoca a la web del Departament de Salut, però res més. Des del punt de vista mèdic, aquesta actuació és summament irresponsable, i des del punt de vista ètic, representa una violació greu de la llei moral. Josep Carbonell Mestre. Barcelona
- Pressió estètica Tenir 13 anys i aparèixer (o no) en els rànquings de guapes de la teva classe: «Donen molta inseguretat, de vegades acabes plorant al lavabo»
- Tall històrica RODALIES "Ens deixen a l’estacada 16 mesos"
- Tendència urbana La proliferació del tardeig posa en alerta les patronals i Interior
- Celebració massiva La revetlla de Sant Joan 2025 desafia el pont festiu a Barcelona
- FESTES SOTA LA LUPA Un restaurant amb DJ