Les sol·licituds de vot per correu registren un màxim històric a Catalunya

S’han registrat 183.000 peticions, xifra que gairebé triplica la de les eleccions catalanes del 2017

Es llegeix en minuts

L’actual situació de pandèmia i les restriccions vigents pel coronavirus són els detonants que les sol·licituds per votar per correu en les eleccions catalanes del 14 de febrer s’hagin disparat fins a superar rècords històrics. Fins aquest dilluns s’han registrat 183.000 sol·licituds, xifra que suposa un increment del 180% respecte a les eleccions al Parlament del 2017.

Segons han explicat aquest dimarts fonts de la Conselleria d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, aquestes xifres signifiquen el màxim absolut de vot per correu en uns comicis a Catalunya, superant les 170.000 sol·licituds de les eleccions generals del 2016.

Les xifres encara augmentaran més, ja que encara no s’ha tancat el termini per demanar el vot per correu. Les sol·licituds es poden presentar fins aquest divendres, 5 de febrer.

Precisament per facilitar la participació electoral, Correus ha anunciat que obrirà a les tardes durant aquesta setmana aquelles oficines que només atenen el públic en horari de matí.

¿Com es pot votar per correu?

El vot per correu el pot sol·licitar qualsevol persona amb la ciutadania espanyola i resident a Catalunya. També aquells ciutadans espanyols residents en un altre país, però que estiguin inscrits en el cens d’electors per exercir el seu dret a vot des de l’estranger en alguna de les quatre províncies catalanes (Barcelona, Tarragona, Lleida o Girona).

La sol·licitud del vot per correu per als residents a Catalunya es pot efectuar de manera presencial a qualsevol oficina de Correus. Per a això ha de ser l’elector en persona que es dirigeixi a l’oficina per demanar la documentació. A causa de les restriccions sanitàries vigents per la pandèmia, el votant pot demanar cita prèvia per ser atès a les seus de Correus. Aquesta cita prèvia es pot tramitar a través de la pàgina web o l’‘app’ de Correus.

Les persones que pateixin una malaltia transitòria o algun tipus de discapacitat, sempre acreditades amb certificació mèdica oficial, poden enviar una altra persona a recollir les seves paperetes. Per a això, la persona delegada ha d’estar autoritzada via notari o consularmente.

Et pot interesar

Correus ha habilitat la possibilitat de demanar i exercir el dret de vot des de casa. Per a això, el sol·licitant ha de disposar de signatura electrònica per verificar telemàticament la seva identitat, ja sigui el certificat IDCAT, T-CAT o un DNI electrònic. Una vegada presentada la sol·licitud web (amb marge fins al 5 de febrer, inclusivament i fins a les dues del migdia), l’Oficina del Cens Electoral ha d’acceptar la sol·licitud del vot. Una vegada acceptada, l’esmentat elector no podrà votar en la mesa electoral el dia dels comicis.

El carter entregarà la documentació necessària en mà al domicili del votant i, llavors, el ciutadà tindrà dues opcions. Podrà votar en aquell mateix moment, entregant-li la papereta ja dins el sobre al carter. O podrà esperar i entregar-lo presencialment en una oficina de Correus fins al 12 de febrer, concretament fins a les dues del migdia. Inicialment el termini últim era fins al 10 de febrer, però el Govern ha ampliat finalment els terminis fins al 12.