Anunci del president

Aena licitarà «en els pròxims dies» el pla director de l’aeroport de Barcelona-el Prat que arrencarà l’ampliació

Maurici Lucena es declara «optimista» pels terminis sobre la prolongació de la pista i la construcció de la nova terminal: «Ara ho veig llançat»

El Govern fitxa la consultora ambiental del port de Rotterdam per justificar l’ampliació de l’aeroport davant Europa

ANDREU DALMAU / EFE / VÍDEO: ALBERT HERNÀNDEZ / ACN

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El president i conseller delegat d’Aena, Maurici Lucena, ha anunciat aquest dimarts a Barcelona que «en els pròxims dies» es licitarà la redacció del nou pla director de l’aeroport del Prat que ha de permetre l’ampliació de la infraestructura aeroportuària, pactada amb el Govern el juny passat. «Soc optimista, ara veig el projecte llançat», ha proclamat el responsable de la companyia.

El pla director comptarà amb un pressupost de 4,45 milions d’euros, 3 dels quals es destinaran a les «modificacions ambientals» necessàries per encaixar el projecte al costat de la Ricarda, que forma part de la Xarxa Natura 2000. La resta, són per a la part aeronàutica. Normalment, aquest tipus de documents tenen un cost de mig milió d’euros, però la complexitat de la infraestructura barcelonina, sumada a l’equilibri imprescindible perquè la Comissió Europea avali ambientalment la prolongació de la pista mar a 500 metres, ho encareix.

El president i conseller delegat d’Aena, Maurici Lucena, intervé en els ‘Matins Esade’. /

Aena

«Debat de cunyats»

Es tardarà uns cinc anys a elaborar-lo, tot i que Lucena ha mantingut que en podria estar en quatre. L’objectiu, que l’aeroport del Prat estigui ampliat entre el 2033-2034. Aquest és el calendari que ja es va pactar fa cinc mesos amb la Generalitat, que mentrestant ha designat una consultora, experta en ampliació d’infraestructures, per acompanyar-los en les gestions a Brussel·les.

Notícies relacionades

Lucena, que ha participat en un esmorzar dels ‘Matins Esade’ i ha parlat durant gairebé una hora, no ha tingut pèls a la llengua. Poc pròdig en les aparicions públiques durant la polaritzada discussió generada en la societat catalana, des que es va donar la llum verda al projectel’alleujament a Aena és majúscul. Per això s’ha atrevit a qualificar com a «debat de cunyats» tot el que es va arribar a dir sobre el projecte de prolongació de la pista del Prat, que ha qualificat d’«enorme quantitat de tonteries, perquè el debat es va futbolitzar i, quan un sap de què va i l’ampliació té a veure amb l’enginyeria, fa vergonya sentir certes coses».

Avions enlairant-se i aterrant a l’aeroport del Prat de Barcelona. /

Zowy Voeten

331.500 llocs de treball el 2024

Més enllà de fer comptes amb els contraris al projecte, el conseller delegat de la companyia cotitzada (el 51% del qual pertany a l’Estat i la resta a accionistes) ha remarcat les bondats d’un aeroport potent per a l’economia d’un territori. I ha facilitat les dades del 2024, quan el Prat va produir 331.500 llocs de treball totals (entre directes, indirectes, induïts i catalítics, «que són la reverberació de l’activitat dels efectes directes i induïts» ). Aquesta xifra és vuit vegades més que els llocs de treball directes que genera, que en són 40.500. A més, ha afegit, la infraestructura va suposar un creixement del 5,1% del PIB a Barcelona.