3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Una de les actuals obsessions dels responsables polítics (i a Catalunya, més) és que els grans esdeveniments, les cites multitudinàries, els esdeveniments mundials, no passin sense més ni més per un territori. El concepte de moda és el llegat. Des que es va anunciar la celebració de la Copa Amèrica de vela a Barcelona el 2024, s’han concentrat els esforços perquè la competició deixi el seu pòsit en forma d’ocupació, creixement econòmic i vocacions nàutiques.

Els organitzadors de la convocatòria, els defensors del títol, Emirates Team New Zealand, s’han sumat des del principi a aquesta intenció de transcendir. Han multiplicat la seva presència en fòrums de tot tipus per divulgar els seus valors i sumar adhesions. Aquest dijous han formalitzat un conveni amb la Generalitat per impulsar l’economia blava, és a dir, per facilitar la transferència de coneixement de la Copa Amèrica a les empreses catalanes, atraure més inversions estrangeres o generar nous negocis.

Bateig del ‘Chase zero’

El director executiu d’America’s Cup Events (ACE), Grant Dalton, ha encaixat que la indústria nàutica és contaminant i cal treballar perquè deixi de ser-ho». Per això la firma de l’acord amb el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha sigut al costat del ‘Chase zero’, el barco auxiliar d’hidrogen verd que s’utilitzarà per primera vegada en la competició de l’any vinent. Hi haurà un catamarà propulsat per aquesta energia neta per a cadascun dels sis equips, ja que el «compromís» amb la sostenibilitat és un dels propòsits de la cita esportiva i tecnològica.

La introducció d’aquest vehicle per part de l’organització s’alinea igualment amb el propòsit de descarbonitzar el Port de Barcelona, que en els últims anys ha emprès un ambiciós pla verd. De fet, tot allò vinculat amb l’aterratge de la Copa Amèrica de vela al Port Vellha tingut en compte la sostenibilitat. «El conveni ens interpel·la com a autoritat portuària: estem satisfets que així sigui. Amb aquest esdeveniment estan passant moltes coses i en passaran encara més», va aplaudir el president del port, Lluís Salvadó.

Un videojoc de la Copa

El conseller Torrent ha sigut l’encarregat de detallar alguns dels aspectes que incentivarà l’acord amb ACE. A través d’Acció, l’agència del Govern per a la innovació i la internacionalització de les empreses, es farà arribar a la indústria catalana tot el coneixement vinculat amb l’hidrogen verd que s’aconsegueixi gràcies a la competició de vela. A més, igual que es fa al Mobile i l’Integrated Systems Europe(ISE), fira dedicada a la indústria audiovisual, es promouran Open Innovation Challenges per afavorir el desenvolupament dels reptes de la tecnologia relacionada amb la Copa Amèrica.

Notícies relacionades

A més, Dalton i Torrent han revelat que es produirà el primer videojoc sobre la competició en què els barcos ‘volen’ i que proveïdors catalans participaran en el seu desenvolupament, en una de les indústries amb més projecció dels últims temps. Els programadors podran participar en la seva creació que, a més, servirà perquè els participants de la Copa Amèrica femenina i la de joves practiquin, com si es tractés d’un AC40, l’embarcació amb què competiran l’estiu del 2024.

Un aparador mundial

El conseller ha afegit també que totes aquestes eines d’impuls de l’economia blava i de desenvolupament de tecnologies sostenibles serviran per projectar Barcelona i Catalunya, convertint-se en un aparador per al món. No en va la Copa Amèrica de vela presumeix al seu full de serveis d’unes audiències televisives de milions de persones, a més de les visites que generarà per veure les regates. Tot amb la voluntat de crear un llegat que perduri.