Remodelació al Port Vell

La reforma dels tinglados del moll de Llevant inclourà una estació marítima amb un barco fins a la Rambla

Barcelona accelera les obres del Port Vell per acollir la Copa Amèrica

Barcelona digitalitzarà els moviments dels seus 400 autocars turístics diaris

Els edificis històrics ara en desús es convertiran en espai d’acollida d’autoritats i convidats per a la Copa Amèrica de vela

PORT DE BARCELONA

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El Port Vell no té ni un racó lliure d’obres. La revolució que ha suposat la celebració de la Copa Amèrica de vela de l’any vinent es tradueix en màquines per tot arreu. Són un total de 19 projectes públics i privats al Port de Barcelona que esquitxen els diferents molls i bocanes i sumen ja 120 milions d’euros. Un dels últims àmbits on els operaris han començat a treballar és als tinglados del moll de Llevant, unes construccions ara en desús que seran espai d’acollida d’autoritats i convidats per a l’esdeveniment esportiu, el que es coneix com a ‘hospitality’.

Des de fa uns dies, una tanca envolta els 3.800 metres quadrats repartits en tres edificis dels tinglados, que daten de 1914. Les façanes estan escantellades, no hi ha sostre en algunes zones i els baixadors repartits en balcons i estructures revelen que les tasques seran complexes. No obstant, en el projecte arquitectònic al qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, es revela la metamorfosi que hi haurà en unes construccions que tenen façana al passeig de Joan de Borbó i, davant el mar, al moll de Llevant.

«Bus nàutic» fins a la Rambla

Els tinglados ja s’estan rehabilitant, explica el gerent de Port Vell, David Pino, i es preveu acabar les tasques l’abril del 2024, malgrat que la competició de vela no arrencarà fins a l’agost. No obstant, una vegada acabi la Copa Amèrica, Barcelona comptarà amb un nou espai públic per acollir activitats culturals, com exposicions, conferències i altres celebracions. És el que es coneix com a llegat, explica el també director de l’oficina de coordinació de la cita del Port de Barcelona, una cosa en què es treballa a consciència des de la Fundació Barcelona Capital Nàutica, que té la seu a escassos metres.

/

Una altra de les millores que inclourà aquesta reforma és la construcció d’una estació marítima en un quart edifici veí a 200 metres quadrats des d’on partirà un servei de «bus nàutic», és a dir, un barco amb servei regular que connectarà aquest punt amb les drassanes, a peu de la Rambla. Aquest transport, que es propulsarà amb energia verda, serà una realitat quan hagi acabat la citatecnològica i esportiva d’abast mundial.

5,7 milions d’inversió

Amb aquesta connexió marítima en funcionament, el gaudi de la ciutadania d’aquest racó del port serà molt superior a l’actual. Ara mateix és un cul-de-sac on s’amunteguen parades de bus, de taxi, una estació de càrrega elèctrica i un aparcament de motos sobre la vorera. La reforma dels tinglados tindrà un cost de 5,7 milions d’euros per al Port de Barcelona, que es va quedar amb els edificis quan en va acabar la concessió de Marina Barcelona-92 que, al seu torn, havia sigut d’Unió Naval Barcelona, propietat de Vicente Boluda, recorda David Pino.

A aquesta transformació urbanística se sumarà tant el futur edifici Mirador com la Rambla de la nova bocana, que estarà elevada sobre els molls i tindrà vistes sobre el Port Vell, que ha emprès un autèntic canvi de pell. Així, a l’altre extrem, al Maremàgnum, es treballa en una transformació dels espais d’oci i gastronòmics amb una inversió de 15 milions d’euros.

Pòrtics lleugers de fusta i vidre

Notícies relacionades

La recuperació patrimonial dels tinglados anirà a càrrec del despatx d’arquitectes de Pau Díez Oliva. Els espais buits entre els tres edificis es cobriran amb pòrtics lleugers de fusta i vidre que mantenen l’essència de l’arquitectura de principis de segle. Aquesta circumstància, tal com es pot veure en el projecte bàsic, aporta molta llum als espais, que quan deixi de ser ‘hospitality’ de la Copa Amèrica de vela, acolliran cites d’entitats cíviques i culturals, avança Pino.

Amb un barco que acosti els veïns i veïnes, una rambla on passejar, un espai multiusos amb activitats i, a poca distància, el ‘beach club’ del Club Natació Barcelona, aquest extrem del port es convertirà en un pol d’atracció assegurat.