Impuls urbanístic

El Port Vell aprofita la Copa Amèrica de vela per obrir-se a la ciutat amb una inversió de 120 milions

4
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Les obres al Port Vell de Barcelona segueixen a bon ritme amb el revulsiu de la Copa Amèrica de velaen l’horitzó. Només falta un dels sis equips per arribar i quatre s’entrenen gairebé diàriament al camp de regates que acollirà la competició l’estiu que ve. La celebració d’aquest gran esdeveniment esportiu i tecnològic ha accelerat unes obres que es tradueixen en 19 projectes i 120 milions d’euros i serviran, sobretot, per acostar el port a Barcelona, fer caure barreres i incentivar la visita de la ciutadania als seus espais.

L’activitat als molls és frenètica. Hi ha inversions públiques i privades amb calendaris molt diversos, però totes tenen la mirada posada en la Copa Amèrica. Més enllà de les bases desmuntables on s’instal·laran els equips, el Port de Barcelona vol aprofitar l’aparador de la competició perquè els barcelonins i visitants facin més vida en aquests llocs. I, per atraure’ls, una fórmula infal·lible és que hi hagi espais per a passejar,activitats lúdiques a fer orestaurants a visitar.

Restaurant amb vistes

La construcció de la rambla Nova Bocana i l’edifici Mirador, tot a la bocana nord, és un exemple d’aquest triple imant. El port està rehabilitant la infraestructura de l’espatllera, que la proximitat marítima ha castigat, però, a més, ha dissenyat un passeig elevat sobre el rasant dels molls i amb vista al Mediterrani. En total seran més de set milions d’euros i inclourà un icònic edifici amb forma de U invertida que acollirà un restaurant, que tot apunta que oferirà una atractiva proposta gastronòmica que dispararà les visites a la zona.

A més, entre agost i setembre s’enderrocarà una de les naus del Nautic Center, ara ocupat per activitats de l’Institut de la Nàutica, així que visualment serà molt més diàfan. Aquesta demolició donarà pas a una esplanada, al costat de la base de Luna Rosa Prada Pirelli.

Obres «quirúrgiques»

Al costat de l’edifici Mirador s’habilitaran tres grades per al públic que vulgui contemplar les sortides i arribades dels equips de la Copa Amèrica entre agost i octubre del 2024. Els seguidors d’aquesta competició solen rebre el seu equip després de les regates. Un altre dels llocs que s’habilitaran al Port Vell per a aquesta finalitat serà al costat del World Trade Center, un espai avui tancat.

El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha destacat aquest dimarts que s’han fet unes obres «quirúrgiques» al Port Vell per aconseguir que l’activitat de les concessionàries del port es pogués desenvolupar amb normalitat. També ha volgut remarcar la seva disponibilitat per facilitar l’encaix de les bases dels equips, ja que s’han situat en ocasions ocupant parcialment emplaçaments d’aquestes empreses, una cosa que també ha valorat el ‘cirurgià’ que ha gestionat aquests moviments, el gerent del Port Vell, David Pino.

Un llegat per a la capital

Salvadó ha insistit que la inversió publicoprivada permetrà deixar un llegat a la capital catalana, més enllà de la cita esportiva. Repartida al 50%, el responsable de l’autoritat portuària ha explicat que es tracta de la transformació urbanística més important que han afrontat des de la celebració dels jocs olímpics de 1992. La permeabilitat entre el port i els eixos viaris (Paral·lel, Rambla, Joan de Borbó) serà el següent repte per guanyar encara més connexió ciutadana.

Entre les inversions públiques impulsades, Salvadó ha esmentat justament la bocana nord, l’obertura al públic de la llotja de pescadors i la transformació del moll Drassanes, davant l’espai ocupat ara pel defensor del títol, l’Emirates Team New Zealand.

1,5 milions de persones

Entre les privades, la primera que podrà disfrutar el gran públic serà l’America’s Cup Experience, un centre d’interpretació de la copa que s’inaugurarà d’aquí pocs dies on hi havia l’Imax. Hi haurà una part d’accés lliure, amb una exposició sobre la història de la competició, un restaurant i una botiga, i, al pis superior, un espectacle audiovisual immersiu. Els impulsors, l’empresa Dortoka, calculen rebre 1,5 milions de visitants.

Però no només l’extint Imax comptarà amb una altra vida. El Maremàgnum, amb una nova oferta d’oci i hotelera, o l’Aquàrium, que desemborsarà 13,7 milions a canviar la façana (amb uns peixos de diferents materials) i algunes instal·lacions interiors per modernitzar-lo, també s’afegiran a la transformació del Port Vell per la Copa Amèrica.

Només falta França

Notícies relacionades

Mentrestant, els equips, autèntics protagonistes i ‘culpables’ de la revolució urbanística accelerada, s’instal·len a diferents ritmes en cada un dels sis emplaçaments. La base més cèntrica, al costat del World Trade Center, és la del defensor del títol, l’Emirates Team New Zealand, que s’entrena a Barcelona des del 14 de juliol, i és la que porta més rodatge al costat dels de l’Alinghi Red Bull Racing.

No obstant, els suïssos encara no compten amb la seva base definitiva, ubicada entre el Maremàgnum i l’Aquàrium, un edifici amb un cost de set milions, molt més robust i sofisticat que els hangars efímers de la resta. Únicament falta que arribi l’equip francès, que se situarà sota el pont Porta d’Europa.