Les altes temperatures redibuixen el futur patró turístic del sud d’Europa
4
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Pujar el pendent de l’Acròpolis d’Atenes aquest estiu podria haver portat molts turistes a una monumental frustració: la de veure l’accés al temple tancat. Les autoritats hel·lenes han decidit clausurar les visites durant cinc hores uns quants dies per evitar l’onada de calor extrema que ha portat la capital grega fins als 42 graus. Aquest és només un exemple de les conseqüències del canvi climàtic. Un altre són els focs intensos que han recorregut tot el sud del continent, des de l’illa de Rodes a la de Sardenya, i el nord de l’Àfrica. L’impacte en l’experiència del visitant amenaça de redibuixar el mapa turístic europeu.

El clima ha sigut històricament un dels motius principals per triar una destinació vacacional, sobretot a l’estiu. Però les altes temperatures extremes del sud d’Europa dels últims anys podrien elevar l’interès dels viatgers per llocs més frescos o canviar la temporada en què visiten aquests llocs», adverteix Mabrian Technologies, companyia d’intel·ligència turística amb un índex de percepció climàtica que estudia l’efecte de la climatologia en un destí turístic sobre la satisfacció del visitant.

L’anàlisi sobre l’impacte de les onades de calor de l’estiu passat va ser que França, Grècia i Espanya van ser les destinacions més afectades pel que denominen la «pèrdua de satisfacció climàtica» amb una caiguda «significativa» de la puntuació dels turistes sobre l’experiència i la satisfacció global del viatge. Això es tradueix en «una alta possibilitat que aquests visitants no repeteixin». En el costat contrari, el mateix índex ha detectat que els turistes que van visitar el Regne Unit l’estiu passat van mostrar una percepció general del clima més bona en comparació amb el 2021.

«Les condicions climàtiques impredictibles tindran cada vegada més impacte a l’hora de triar el destí. És evident que els viatgers seran menys propensos a triar determinades destinacions durant les onades de calor», confirma Eduardo Santander, director executiu de l’European Travel Commission, organització que reuneix ens nacionals de turisme entre els quals es troba Turespaña. Aquesta organizació ha publicat una enquesta a principis de juny que ha despertat totes les alarmes al sud d’Europa: afirma que «les destinacions mediterrànies han vist una caiguda del 10% en els visitants que desitgen viatjar-hi des de l’any passat» i, alhora, «destinacions com la República Txeca, Bulgària, Irlanda i Dinamarca estan experimentant un augment de la seva popularitat».

Canvien les destinacions, però també l’època dels viatges, un fet que atribueixen a les condicions climàtiques més suaus o als preus més baixos durant els mesos de tardor». Segons l’organització, amb seu a Brussel·les i presidida per l’espanyol Miguel Sanz, el percentatge d’europeus que tenen previst viatjar aquest any entre juny-juliol i agost-setembre ha disminuït un 3% respecte a l’any passat, mentre que la proporció dels que estan interessats en el període octubre-novembre s’ha incrementat un 5%. «La combinació de calor extrema de l’estiu i l’augment dels preus pot donar com a resultat una temporada d’estiu prolongada a Europa, particularment al sud», afegeix Santander.

L’agència de qualificació Moody’s també adverteix en una nota que les onades de calor poden «reduir l’atractiu del sud d’Europa com a destí turístic a llarg termini», o almenys, reduir la demanda a l’estiu i un informe del 2019 posa exemples de com serà la sensació tèrmica el 2050. El clima a Madrid serà similar al de Marràqueix, Londres s’assemblarà a Barcelona, Estocolm a Budapest, San Francisco a Lisboa i Tòquio a Xangai. I l’agència de viatges ‘online’ eDreams constata que els viatgers, almenys, s’estan plantejant el canvi amb un augment en les recerques des dels països europeus afectats per l’onada de calor a països amb temperatures més suaus com Irlanda (+1.020% respecte al mes anterior), el Regne Unit (+30% respecte al mes anterior) i Bèlgica (+16% respecte al mes anterior).

«Les últimes dades reflecteixen que les altes temperatures estan portant els europeus del sud a replantejar-se els seus destins vacacionals a la recerca de temperatures més fresques» i assenyala que «és probable que les condicions meteorològiques vagin guanyant més pes en les eleccions dels viatgers en el futur», afirma Pablo Caspers, responsable de productes aeris d’eDreams.

Notícies relacionades

La tesi no és nova, sinó que fa molts anys que està sobre la taula de les estratègies climàtiques, però la indústria continua descartant que acabi tenint un efecte sobre el seu negoci a curt termini. A Espanya, el 2014, es va portar a terme la iniciativa Adapta, liderada per l’Oficina Espanyola de Canvi Climàtic en col·laboració amb l’hotelera Meliá, que va analitzar la vulnerabilitat al canvi climàtic de dos establiments hotelers de la cadena, un a les Canàries i l’altre a Sierra Nevada, i va concloure que a finals del segle XXI els esdeveniments extrems podrien tenir repercussió en els balanços econòmics de l’hotel i en la pèrdua d’atractiu del destí.

Un informe del 2007 que feia una avaluació quantitativa dels impactes dels fluxos turístics estrangers cap a cinc regions espanyoles (Andalusia, Costa Mediterrània, zona central, nord d’Espanya i illes Balears) basant-se en dades històriques (des del 1901) i en projeccions climàtiques fins al 2100 afirmava que el 2080 el nombre de turistes estrangers es reduiria fins a un 20% respecte a les dades del 2004, per efecte del canvi climàtic, amb més caiguda en els mesos d’estiu al juliol i a l’agost. Aquest impacte seria menys significatiu al nord i a les Balears i tot i que el turisme augmentaria a la primavera i la tardor no compensaria la pèrdua dels turistes estivals. L’estudi també apunta que Mallorca podria ser una de les destinacions més afectades per la reducció de les precipitacions, que unit a la demanda turística podria patir estrès hídric.

Temes:

Turisme