Estudi d’IESE i Caixabank
Les ‘start-ups’ espanyoles es recolzen cada vegada més en el capital aliè
En contra de la doctrina que imperava (i impera) en el teixit emprenedor, les ‘start-ups’ espanyoles van tirar molt més del capital aliè l’any passat que l’anterior. En un context en què l’encariment del preu del diner i la cautela dels inversors recomanaven racionar millor els fons propis i anar cap a la rendibilitat, les 1.135 empreses que es van presentar a l’última edició dels premis EmprendeXXI (convocats per Caixabank i ENISA) van aixecar en total 522,7 milions d’euros, més del doble que el 2021. I si bé és cert que la mostra d’empreses també ha crescut, la diferència en la massa (+48%) no equival a la diferència en diners (+113%).
«S’ha produït un flux de finançament més intens a les ‘start-ups’», reconeix un estudi elaborat entre l’escola de negocis IESE i Caixabank a partir d’aquestes dades, que posa com a exemple que el càlcul de finançament mitjà per empresa doni aproximadament 500.000 euros i que aquesta xifra sigui un 22% més alta que l’any anterior. «Crida l’atenció el contrast amb la tendència global en el flux d’inversions del 2022, que ha disminuït un 35% respecte a l’any anterior, segons el report ‘State of Venture 2022 de CB Insights’», apunten els responsables de l’estudi. A mateixa conclusió arriba la Fundación Innovación Bankinter, que xifra en un 20% la caiguda del volum inversor.
El document planteja diverses possibles explicacions a aquest avenç contraintuitiu: que creixi l’interès inversor per la península Ibèrica (l’informe també es fixa en Portugal, on la tendència és molt semblant) o que sigui una resposta a l’impacte de la pandèmia, que ha accelerat la digitalització de molts sectors.
Una altra de les possibles raons és que el capital risc no tingués tant pes aquí com en altres mercats perquè, si bé en altres edicions d’aquest informe era la quarta palanca de finançament al qual acudien més les ‘start-ups’, ara ja és la segona. Guanyen els recursos propis (canal principal del qual tiren el 57% d’aquest grup d’empreses), segueix el capital risc (14%) i tanquen el podi els ‘business angels’ (12%).
Experiència, formació i ambició
«L’experiència i formació dels fundadors, sumada a l’ambició demostrada, han sigut factors clau en la consolidació d’aquestes ‘start-ups’», contextualitza en aquest document la professora d’Iniciativa Emprenedora d’IESE Business School, Maria Júlia Prats. «Això ha permès que, en un context com l’actual, on les demandes del mercat i les exigències socioeconòmiques són molt volàtils, les empreses hagin respost amb eficiència i creativitat», afegeix Prats.
Notícies relacionadesAquesta professora també destaca l’augment «significatiu» del finançament obtingut, un senyal, segons el seu parer, que augmenta el grau de confiança dels inversors i que es reconeix el seu potencial.
«Enmig d’una conjuntura desafiadora, les empreses emergents d’Espanya i Portugal han demostrat una resiliència i adaptabilitat que els ha permès prosperar i generar solucions innovadores», segueix la professora. «Amb empreses de més creixement i vendes superiors s’aprecia una consolidació i fortalesa creixents en l’ecosistema emprenedor a la península Ibèrica», conclou.
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Tresserras succeeix Cabrera al capdavant del Patronat
- L’H, centenari com a ciutat David Quirós, alcalde de l’Hospitalet: "Les decisions que impacten en l’Hospitalet es prenen ara a l’Hospitalet"
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- PREMIER PADEL FINALS | ÈXIT DE PÚBLIC La padelmania ocupa BCN amb més de 15.000 persones al Sant Jordi
- LA CRISI BLANCA Xabi Alonso recupera Mbappé per al seu ‘match ball’ de Vitòria
- EL PARTIT DEL COLISEUM L’Espanyol vola a Getafe amb una quarta victòria consecutiva
- L’H, centenari com a ciutat | UNA ENTITAT a l’ALÇA Un club gran amb Alba i Thiago
- El Barça de Flick es reescriu un cop més
