Infraestructures a Sant Cugat

El Govern i l’Estat desbloquegen la construcció dels dos intercanviadors entre Rodalies i FGC del Vallès, amb una inversió de 36 milions

Es tracta de comandes de gestió pactades el 2022 perquè la Generalitat executi les tasques després que Adif redacti els projectes

Precisament la setmana passada el Parlament va reclamar celeritat en l’execució després de la reivindicació de les administracions i entitats locals i comarcals

El Parlament insta l’Estat a accelerar dos intercanviadors ferroviaris de Sant Cugat

Exterior de la estación de Volpelleres, de la línies S2 de FGC, en Sant Cugat del Vallès.

Exterior de la estación de Volpelleres, de la línies S2 de FGC, en Sant Cugat del Vallès. / ACN

4
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El Govern ha autoritzat aquest dimarts la firma del conveni que permetrà construir dos intercanviadors ferroviaris a Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental, Barcelona), una infraestructura llargament reclamada que connectarà Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i Rodalies. L’acord, que suposa una inversió de 36 milions d’euros, s’emmarca en el protocol de comandes de gestió subscrit entre la Generalitat i l’Estat el 2022 per executar millores en infraestructures catalanes, i que també inclou actuacions a l’N-2, l’AP-7, l’AP-2 i l’N-260.

Els nous intercanviadors s’ubicaran al costat de les estacions d’Hospital General, a la línia S1 (Terrassa–Barcelona), i de Volpelleres, a l’S2 (Sabadell-Barcelona), enllaçant-les amb l’R8 de Rodalies (Martorell–Granollers). El seu objectiu és trencar l’actual estructura radial del sistema ferroviari, que obliga a passar per Barcelona per connectar el Vallès Occidental amb l’Oriental. Amb aquests enllaços, la Generalitat i el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible pretenen millorar la connectivitat entre els eixos industrials i universitaris del territori, facilitar els desplaçaments intercomarcals i reduir l’ús del vehicle privat.

La consellera Sílvia Paneque ha destacat que s’ha desencallat l’acord gràcies al «diàleg entre les administracions» i que es tracta de l’impuls d’un «model en xarxa» que està cridat a millorar la mobilitat d’aquest entorn.

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, el Ministeri de Transports i Adif seran els signants del conveni. L’administrador ferroviari elaborarà els estudis previs dels dos intercanviadors, mentre que la Generalitat redactarà els projectes constructius, licitarà i executarà les obres, amb l’excepció de les actuacions que afectin directament la xarxa estatal, que assumirà Adif. Una vegada el Consell de Ministres aprovi l’acord, que està previst per a aquest mateix dimarts, es podrà formalitzar la firma i posar en marxa la fase de planificació.

Reivindicació territorial

La decisió del Govern arriba després d’anys de retards i reclamacions per part dels municipis del Vallès i del mateix Parlament de Catalunya, que la setmana passada va aprovar una iniciativa de Junts per Catalunya instant l’Estat a accelerar la firma del conveni abans que acabi el 2025. El diputat Salvador Vergés va defensar que el Vallès, amb prop d’1,5 milions d’habitants i una de les concentracions productives més grans del país, «necessita una interconnexió ferroviària a l’altura del seu dinamisme econòmic i social».

L’alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès, va celebrar llavors el suport parlamentari i va remarcar que el projecte és «absolutament necessari» per millorar la mobilitat interna del municipi i amb localitats veïnes com Rubí i Cerdanyola. «Sabem que el pressupost està aprovat i demanem a la Generalitat que l’executi al més aviat possible», va insistir. Vallès va recordar que els intercanviadors compten amb el suport d’entitats empresarials i socials, i que «facilitaran la connexió entre les ciutats del Vallès i la reducció del transport privat».

Viatgers a l’estació de Volpelleres. /

Arxiu

Des del Consell Comarcal del Vallès Occidental, el seu president, Xavier Garcés, havia reclamat aprofitar la línia R8 de Rodalies –que recorre el territori de Martorell a Granollers sense passar per Barcelona– per teixir una xarxa transversal.

Concreció tècnica

El projecte dels intercanviadors neix en l’acord pressupostari del 2022 entre ERC i el PSOE, que va permetre incloure per primera vegada en els Pressupostos Generals de l’Estat del 2023 la cessió de determinades obres estatals a la Generalitat. Aquella negociació –plantejada com una fórmula per superar la històrica baixa execució d’inversions a Catalunya– preveia transferir al Govern la gestió d’actuacions per valor de 900 milions d’euros, entre les quals l’N-2 del Maresme i precisament els intercanviadors del Vallès.

El model, conegut com a «comanda de gestió», ja s’havia aplicat amb resultats dispars a la B-23 i la B-40, i el seu propòsit era permetre que la Generalitat executés directament obres finançades per l’Estat. En el cas dels intercanviadors ferroviaris, el cost inicial es va estimar en uns 20 milions d’euros, tot i que la xifra s’ha actualitzat fins als 36 milions amb la inclusió de millores tècniques i accessos.

Malgrat que els Pressupostos del 2023 van incloure partides específiques, el projecte estava bloquejat des de feiatemps. Entitats com Fem Vallès i l’Associació de Municipis de l’Arc Metropolità feia 12 anys que en reclamava l’execució.

Eficiència ferroviària

Els dos futurs intercanviadors permetran que els viatgers canviïn de tren sense necessitat de transbords llargs ni desplaçaments addicionals, integrant en un únic punt les línies S1, S2 i R8. En el cas de Volpelleres, la proximitat entre les vies —ja prevista en el disseny de l’estació inaugurada el 2010— facilita l’execució de l’enllaç. A Hospital General, l’obra requerirà un pas superior que connecti l’estació de FGC amb la de Rodalies, situada al terme de Rubí, cosa que complica lleugerament l’actuació.

Notícies relacionades

Una vegada completats, els intercanviadors serviran com a model per a futures connexions entre les xarxes autonòmica i estatal, i formen part de l’objectiu del Govern de vertebrar el territori sense passar per Barcelona. La Generalitat espera que aquests enllaços permetin reduir els temps de desplaçament, augmentar la freqüència de pas i atraure nous usuaris al transport públic.

Pròxims passos

Segons el conveni aprovat pel Govern, Adif elaborarà els estudis funcionals de cada intercanviador en coordinació amb la Generalitat, que assumirà després la redacció dels projectes i l’execució de les obres. Els terminis encara no estan tancats, però les tasques podrien licitar-se al llarg del 2026, amb un període de construcció d’ entre dos i tres anys. Segons la consellera Sílvia Paneque, els dos intercanviadors podrien estar en funcionament el 2028.